RANKING: Najlepsze filmy wojenne wszech czasów 4
Tym razem redakcja portalu FDB.pl zdecydowała się na stworzenie rankingu najlepszych filmów wojennych wszech czasów. Gatunek niezwykle ważny w historii kina, który tworzony był przez największe tuzy X muzy. Zapraszamy na zapoznania sie z naszym zestawieniem. Polański, Spielberg, Malick i wielu, wielu innych.
Strona 1 z 3
MIEJSCE 15: KANAŁ
Wajda wielkim reżyserem jest, co dowiódł już niezliczoną ilość razy na przestrzeni swojej kilkudziesięciofilmowej twórczości. Jednym z najważniejszych i najbardziej pamiętnych produkcji, jakie wyszły spod ręki polskiego wirtuoza kina jest bezkompromisowy Kanał. Powstanie warszawskie już nigdy nie zostało zobrazowane w równie twórczy i ambitny sposób, a trwoga i lęk powstańców opisane poprzez tak realistyczny portret psychologiczny. Klaustrofobiczna atmosfera warszawskich kanałów oraz zagrożenie płynące z tego, co dzieje się na powierzchni sprowadzają film w rejony thrillera wojennego. Mrok, trwoga, lęk – największy wieszcz polskiego kina nie tylko wiernie oddaje realia tragicznej sytuacji powstańców, jego Kanał stanowi też artystyczny manifest antywojenny.
MIEJSCE 14: IMPERIUM SŁOŃCA
Film wojenny inny niż wszystkie, który dodatkowo pokazał jak znakomitym opowiadaczem historii za pomocą kamery jest Steven Spielberg. Nie jest to widowiskowe kino wojenne. Ze świecą szukać tutaj wybuchów, walki na froncie czy salw wystrzeliwanych z karabinów. Zamiast tego mamy wiele kameralnych scen z udziałem młodziutkiego Bale’a, który pomimo młodego wieku kradnie show dużo bardziej doświadczonym kolegom po fachu. Jest to także film o przyjaźni i relacji, jakie mogą połączyć młodego chłopca z dorosłym mężczyzną. Kino wojenne o obozie dla internowanych.
MIEJSCE 13: CHŁOPIEC W PASIASTEJ PIŻAMIE
W tego typu produkcjach zachwyt należy rozłożyć na kilka płaszczyzn. Przede wszystkim uwagę przykuwa cudowne aktorstwo młodych aktorów odgrywających główne role. Rewelacyjny obraz zapewne byłby autentyczny dla oka nawet bez muzyki Jamesa Hornera, jednak w wielu scenach to właśnie dźwięk kształtuje to, co widzimy – naszą wizję. Sceny smutne oraz te drastyczne zmuszają niekiedy widzów do zamknięcia oczu… Dźwięk robi swoje, a jego skutki w naszej głowie są przez to jeszcze bardziej intensywne. Co za tym idzie, film porusza. Zadaje wiele pytań. Jakikolwiek obraz wojny niesie z sobą spory kawał psychologii.
MIEJSCE 12: CIENKA CZERWONA LINIA
Zekranizowany z wielkim rozmachem dramat wojenny Cienka czerwona linia na podstawie powieści Jamesa Jonesa jest prawdziwą perełką i klasyką kina wojennego. Nie jest to zwykły film wojenny. Poza pokazaniem widzowi okrucieństwa wojny, obrazuje też życie zwykłego żołnierza, który podczas bitwy nie jest maszyną do zabijania. Żołnierz to także człowiek, który tęskni za bliskimi, zastanawia się nad sensem swojego życia oraz odczuwa ból nie tyle fizyczny, co psychiczny. Cienka czerwona linia spełniła moje oczekiwania pod każdym względem. Byłem nie tyle pod wrażeniem, co zszokowany tym, co ujrzałem. Wojna jest jedną z najbezsensowniejszych rzeczy, jaka spotkała ludzkość, ale z ostatnich doniesień, które można zobaczyć w wiadomościach, wiadomym jest, że jest to rzecz nie do wyeliminowania. Wojna była, jest i będzie.
MIEJSCE 11: IDŹ I PATRZ
Chyba jeden z najbardziej wstrząsających filmów jakie widziałem w życiu. Jasne, jest to radzieckie kino propagandowe. Jest to jednak przede wszystkim genialny film antywojenny, który ukazuje okrucieństwo i sposób w jaki obchodzono się ludnością cywilną w trakcie II wojny światowej. To niezwykle pesymistyczne, mroczne i nie dające nadziei kino. To kino autentyczne, które przeraża swoim realizmem. Arcydzieło światowego kina.
Nie mój gatunek, ale z tych, co widziałem, podobały mi się Wróg u bram (zdziwiłem się nieobecnością w rankingu) i Zaginiony batalion (dość mało znany, ale warty polecenia).