Agent służb federalnych szkoli młodą kobietę do pracy w organach ścigania. Oboje otrzymują zadanie odszukania zaginionej kobiety, powiązanej ze sprawą niewyjaśnionych gwałtów. Działając pod presją czasu, wpadają na trop rozwiązania zagadki. Odkrywają, że jest ona jeszcze bardziej szokująca niż przypuszczano...

Drapieżnik

Po wieloletnim tropieniu przestępstw na tle seksualnym, Errol Babbage (Richard Gere) zaczyna zmagać się z coraz bardziej chorobliwą podejrzliwością. Gdy znika młoda dziewczyna, Babbage wie, że winnym jest jeden z jego aresztantów. Rozpoczyna się wyścig z czasem, gdyż kurator musi sprawdzić, który z jego licznych podopiecznych mógł stać za zniknięciem dziecka. Jednocześnie szefowie Errola, zniechęceni jego niesubordynacją, przydzielają mu stażystkę Allison Lowry (Claire Danes), która, poznając tajniki pracy detektywa i kuratora sądowego, będzie zmuszona kontrolować swojego nauczyciela. Szukając bezlitosnego porywacza Babbage coraz częściej przekracza granice prawa... i zdrowego rozsądku.

"Drapieżnik" jest pierwszym anglojęzycznym filmem Andrew Laua, autora cenionego kryminału "Infernal Affairs – Piekielna gra", który stał się pierwowzorem oscarowego filmu Martina Scorsese "Infiltracja". W swoim nowym obrazie Lau nawiązuje do klasycznych thrillerów takich jak "Milczenie Owiec" i "Siedem", których bohaterowie często pozostawali na marginesie społeczeństwa. Podobnie jest z wypalonym długoletnimi zmaganiami z przestępcami Errolem Babbage’em. Nietypowy styl pracy i niesubordynacja kuratora doprowadzają jego zwierzchnika (Ray Wise) do szewskiej pasji. Przed wysłaniem go na przyspieszoną emeryturę, przydzielają mu młodą stażystkę. Allison Lowry ma przejąć po nim sprawy skazanych wyrokiem sądowym sprawców mordów i gwałtów na dzieciach, a także nadzorować jego podopiecznych po wyjściu z więzienia. Wkrótce młoda agentka przekona się, że Babbage od dawna uniemożliwiał przestępcom dostęp do miejsc publicznych. Stosował przy tym groźby, a często także przemoc fizyczną. Stale dawał im także do zrozumienia, że są pod jego czujną obserwacją. Metody Babbage’a trudno uznać za legalne, ale ich skuteczność przekładała się na poczucie bezpieczeństwa wśród zwykłych obywateli.

Ponad 18-letnia praca z niebezpiecznymi "podopiecznymi" zostawiła niezatarty ślad na psychice funkcjonariusza. Babbage wie, że przyszła już pora odejść ze służby i desperacko stara się nie popaść w paranoję. Film Drapieżnik ukazuje, jak bohater próbuje przekazać całą swoją wiedzę młodej stażystce, tak aby potrafiła wniknąć w umysł przestępcy i przewidzieć jego dalsze posunięcia. Allison musi poznać teren, na którym działa tytułowy drapieżnik, zrozumieć powód jego działania oraz przewidzieć porę, w której rusza na żer.

Współpraca Allison i Errola nabiera dramatyzmu, gdy porwana zostaje nastoletnia Harriet Wells. Zdaniem Errola dziewczyna może stać się ofiarą gwałtu, a nawet morderstwa.

Przerażający obraz Andrew Laua stawia szereg aktualnych pytań na temat przemocy i granic człowieczeństwa. Twórcy przyrównują istotę ludzką do najbardziej krwiożerczych zwierząt na ziemi, które zabijając, zdobywają pożywienie albo bronią swojego terytorium. Tymczasem my zabijamy, aby...?

Obsada

Richard Gere (Errol Babbage)

Bojownik o prawa człowieka, zdobywca Złotego Globu i jeden z najpopularniejszych aktorów na świecie, któremu sławę przyniosły filmy "Oficer i dżentelmen", "Dni niebios", "Amerykański żigolak", "Pretty Woman" i "Chicago".

To właśnie ten ostatni film, w którym wcielił się w sprytnego prawnika Billy’ego Flynna, przyniósł mu wyróżnienie Stowarzyszenia Zagranicznej Prasy, czyli Złoty Glob za najlepszą rolę męską w komedii lub musicalu. W "Chicago" Gere wystąpił u boku Catherine Zety Jones i Renee Zellweger. Kolejnym muzycznym przebojem w dorobku aktora była komedia "Zatańcz ze mną" z Susan Sarandon i Jennifer Lopez. Innymi, niedawnymi sukcesami aktora były role w "Niewiernej" Adriana Lyne’a z Diane Lane i Olivierem Martinezem, a także thriller "Przepowiednia", w którym zagrał reportera wyjaśniającego serię dziwnych zdarzeń w niewielkim mieście w Zachodniej Wirginii.

Urodzony w Filadelfii Gere od małego przejawiał talenty artystyczne, grał na wielu instrumentach i komponował do szkolnych przedstawień. Wyczynom gimnastycznym zawdzięczał stypendium na Uniwersytecie Massachusetts, gdzie studiował filozofię. Tam też złapał aktorskiego bakcyla i po dwóch latach postanowił kontynuować naukę w tym kierunku. W 1972 roku grał Danny’ego Zuko w londyńskiej inscenizacji "Grease", a następnie odnosił sukcesy w Nowym Jorku w sztukach "Long Time Coming and Long Time Gone", "Habeas Corpus" i "Sen nocy letniej". Rola geja w wystawionym na Broadwayu musicalu "Bent" przyniosła mu Theatre World Award.

Karierę kinową Gere’a rozpoczęły nagrodzone Oscarem "Dni niebios". Kolejne tytuły "W poszukiwaniu idealnego kochanka" (z Diane Keaton), "Jankesi" Johna Schlesingera, a zwłaszcza "Cotton Club", "Bez litości" i "Do utraty tchu" ugruntowały jego pozycję wschodzącej gwiazdy kina. Sukcesy w latach 90. zapoczątkował Gere cenioną rolą w "Wydziale wewnętrznym". Szczególnie ważnym był występ aktora w ostatnim filmie Akiro Kurosawy "Sierpniowa rapsodia". Przebojem okazał się "Szakal" Michaela Catona Jonesa oraz kolejne spotkanie z Julią Roberts w "Uciekającej pannie młodej". Wysokie noty u krytyki otrzymały kreacje w "Doktorze T i kobietach" oraz "A orkiestra grała dalej", adaptacji wspomnień Randy Shiltsa z pierwszych lat jego walki z AIDS.

Richard Gere znany jest także z zamiłowania do gry na fortepianie i komponowania, jak również produkcji (filmy "Diagnoza zbrodni", Mr. Jones" i "Sommersby"). Gwiazdor jest również uczniem i przyjacielem Dalajlamy. Przez ostatnie 20 lat odwiedzał Indie, Nepal, Zanskar, Tybet, Mongolię i Chiny, a zdjęcia ze swoich podróży zawarł w albumie "Pielgrzym" (1997 ), do którego przedmowę również napisał przywódca Tybetu.

Jako zagorzały obrońca praw człowieka publicznie wzywał do potępienia chińskiej okupacji Tybetu. Założona przez niego Gere Foundation wspiera liczne programy edukacyjne i medyczne oraz popularyzuje wiedzę na temat Tybetu i jego kultury. Tej samej kwestii poświęcił Gere swoje wystąpienia przed Senacką Komisją Spraw Zagranicznych, Kongresem i Parlamentem Europejskim.

Aktualnie mieszka wraz z żoną Carey Lowell i synem Homerem w Nowym Jorku.

Claire Danes (Allison Lowry)

Jedna z najbardziej cenionych aktorek młodego pokolenia w Hollywood, której ostatnimi sukcesami były występy w "Gwiezdnym pyle" u boku Michelle Pfeiffer i Roberta De Niro, a także w komediach "Troje do pary" ze Steve’em Martinem i "Rodzinny dom wariatów" z Diane Keaton, Sarą Jessicą Parker i Dermottem Mulroneyem. Największą produkcją z jej udziałem był "Terminator 3: Bunt maszyn". Innymi prestiżowymi projektami Danes były adaptacje "Godzin" (z Julianne Moore, Nicole Kidman i Merryl Streep) oraz "Małe kobietki" (z Winoną Ryder, Susan Sarandon i Kirsten Dunst). Jej nazwisko stało się natomiast sławne za sprawą serialu "Moje tak zwane życie" i głośnej adaptacji sztuki Szekspira autorstwa Baza Luhrmana "Romeo i Julia".

KaDee Strickland (Viola Gerard)

Po ukończeniu studiów na University of the Arts w Filadelfii została obsadzona w niezwykle popularnych filmach, które kręcono w tym mieście: "Przerwana lekcja muzyki" i "Szósty zmysł". Ostatnio zagrała u Ridleya Scotta w "American Gangster" u boku Russella Crowe’a i Denzela Washingtona. Inne hity z udziałem Strickland to "Miłosna zagrywka", "The Grudge – Klątwa", "Lepiej późno niż później", "Żony ze Stepford" i "Życie i cała reszta" Woody’ego Allena.

Ray Wise (Bobby Stiles)

Jeden z najciekawszych amerykańskich aktorów charakterystycznych, który już od 30 lat z sukcesem łączy występy w teatrze z projektami kinowymi i telewizyjnymi. Debiutował w inscenizacjach "The Subject was Roses" i "The Tooth of a Crime" Sama Sheparda (nagroda OBIE w 1983 roku). Prawdziwą sławę przyniosła mu jednak rola ojca Laury Palmer w serialu Davida Lyncha "Twin Peaks" i jego kinowej wersji "Ogniu krocz za mną". Telewidzowie znają go również z takich produkcji jak "Dallas", "Dynastia Colbych" i "Na wariackich papierach". Kinowym debiutem Wise’a był "Potwór z bagien" Wesa Cravena, po którym aktor pojawił się w takich przebojach jak "Robocop", "Zagadka Powdera" i "Bob Roberts" Tima Robbinsa. Lata 90. to nieprzerwane pasmo sukcesów na małym ekranie: w serialu "Savannah" i uhonorowanych nagrodami Emmy "Prezydenckim pokerze " i "24 godzinach". Przed przyjęciem roli zwierzchnika Richarda Gere’a w "Drapieżniku" Ray Wise zagrał również w sequelu "Smakosza" i cenionym dramacie George’a Clooneya "Good Night and Good Luck".

Avril Lavigne (Alice)

Debiutująca na dużym ekranie w "Fast Food Nation", Lavigne użyczyła swojego głosu angielskiej wersji językowej filmu "Skok przez płot". Jej pierwszy album "Let Go" sprzedał się w 15 milionach egzemplarzy i przyniósł wokalistce 8 nominacji do Grammy. Kolejny "Under My Skin" ponownie sięgnął szczytów list przebojów na całym świecie, znalazł 8 milionów nabywców i zebrał nagrody World Music dla najlepszej artystki pop/rock i kanadyjskiej wokalistki. Jej utwory pojawiły się na ścieżkach dźwiękowych filmów "Wimbledon", Pamiętniki księżniczki 2", "Legalna blondynka 2" i "Bruce Wszechmogący". Jej ostatnia płyta "The Best Damn Thing", promowana przez szlagier "Girlfriend", trafiła do sklepów w 2007 roku.

Produkcja

Pierwszy klaps na planie "Drapieżnika" padł 14 listopada 2005 roku w Albuquerque, w stanie Nowy Meksyk. Pracę rozpoczęto w zimny, ponury wieczór, co zdawało się być złą wróżbą dla twórców, zmagających się z wyjątkowo niskimi temperaturami aż do końca produkcji.

Od pierwszego dnia zadbano jednak o wsparcie duchowe dla całej ekipy – odmawiano chińskie modły i palono specjalne kadzidła. Obrządek ten stał się regułą aż do zakończenia zdjęć 21 stycznia 2006 roku. Wytworzona w ten sposób atmosfera przyczyniła się do większego zgrania całej ekipy.

Na ironię zakrawa fakt, że od początku ekipie towarzyszyły również wydarzenia, które wiązały się z mroczną tematyką filmu. "Po kilku dniach zdjęć zauważyliśmy nieopodal naszej bazy wielki billboard, reklamujący organizację przeciwdziałającą pedofilii i wykorzystywaniu dzieci", wspomina drugi reżyser Neil Daly. Filmowcy narzucili sobie błyskawiczne tempo pracy, które pozwoliło zapomnieć o ponurych okolicznościach.

Na planie zdarzały się też zabawne chwile. Ben Lowney, który zajmował się rekwizytami, wspomina jedną z nich: "Najśmieszniejszych i jednocześnie najdziwniejszym momentem było wypadnięcie z samochodu manekina, udającego ciało Berenice, na samym środku Central Avenue. Kierowcy jadący za mną i piesi dookoła po prostu zaczęli panikować, a mnie coś podkusiło, żeby krzyknąć: ‘Co jest, pierwszy raz trupa widzicie?’".

Twórcy

Wai-keung Lau (reżyseria, produkcja)

Urodzony 4 kwietnia 1960 roku w Hongkongu, rozpoczynał karierę w studiu Shaw jako drugi reżyser. Jego pracowitość i kolejne sukcesy przyniosły mu awans na stanowisko operatora w 1985 roku. Odtąd stworzył zdjęcia do takich klasycznych tytułów jak "Chungking Express", "Upadłe anioły", "Pojedynek mistrzów" i "Kiedy łzy przeminą". Od 1991 roku zajmuje się także reżyserią, a od 1995 roku prowadzi firmę Bob&Partners Co. Limited. Wsławił się produkcjami łączącymi popisy wschodnich sztuk walki z komputerową animacją, takimi jak "The Stormriders" i "A Man Called Hero", ale najważniejszym sukcesem okazała się trylogia "Infernal Affairs – Piekielna sprawa" z gwiazdorami kina azjatyckiego Andy’m Lau, Tony’m Leungiem, Erickiem Tsangiem i Anthony’m Wongiem. Pierwsza odsłona tej serii zarobiła 54 miliony dolarów. Lau napisał również scenariusz do przebojowego "Initial D". W 1996 roku na festiwalu w Pusan został uznany "azjatyckim filmowcem roku".

Philippe Martinez (produkcja)

Jeden z najbardziej prężnych producentów w niezależnym kinie, prezes Bauer Martinez Entertainment, który ma na swoim koncie 14 filmów, w tym niedawny przebój z udziałem Michelle Pfeiffer "Nigdy nie będę twoja" i biografia słynnego impresjonisty "Modigliani" z Andy’m Garcią i Elsą Zylberstein. Wcześniej prowadził firmę Betar Entertainment, która zajmowała się kanadyjskimi koprodukcjami, a także zasiadał w zarządzie Ulysses Entertainment. Doświadczenie menedżerskie zdobywał, jako dyrektor jednego z największych teatrów w Europie – marsylskim Odeonie.

Jenette Kahn (produkcja)

Ukończyła harvardzką akademię sztuk pięknym z wyróżnieniem. W wieku 28 lat została szefową DC Comics, oddziału Warner Bros i Time Warner, dysponującego prawami do 5000 postaci komiksowych, w tym Supermana, Batmana i Wonder Woman. 5 lat później została redaktorem naczelnym magazynu MAD. Uznawana za promotorkę komiksów dla dorosłych, stała się jedną z najważniejszych producentek w przemyśle filmowym. Dzięki niej ukazały się reedycje takich komiksów jak "Ronin", "The Dark Knight Returns" i "Hellblazer", a także ekranizacje "V jak Vendetta", "Constantine", "Tajemnic Smallville" i ostatnie części "Batmana" oraz "Supermana".

Odpowiadała za otwarcie nowych wydawnictw na rynku komiksów: Vertigo i Milestone Comics, a także trzech magazynów dla młodzieży: KIDS (reaktywowanego po 20 latach i dotykającego tak trudnych tematów jak narkomania, ochrona środowiska i tolerancja dla mniejszości etnicznych), DYNAMITE i SMASH. Prezydenci Reagan i Clinton odznaczyli ją za pracę nad uświadamianiem młodzieży o zagrożeniu narkotykami, a Sekretarz Stanu Madeline Albright oraz ONZ przyznali jej nagrodę za walkę z minami lądowymi. FBI oraz gubernator stanu Virginia docenili również jej udział w ograniczaniu dostępu do broni palnej. Stworzona przez Kahn Wonder Woman Foundation przyznaje nagrody i pomoc finansową kobietom, które ponosiły wielkie ryzyko, walcząc o pokój i równouprawnienie.

Jej pierwsza książka, "In Your Dreams" ukazała się nakładem Abbeville Press w 2002 roku.

Hans Bauer, Craig Mitchell (scenariusz)

2007 – Drapieżnik (The Flock) 2003 – Autostrada strachu (The Highwayman) 1999 – Komodo

Enrique Chediak (zdjęcia)

Nagrodzony na festiwalu w Sundance w 1997 roku za "Hurricane Streets" Morgana J. Freemana, pracował nad filmami "Dolina iluzji" (z Edwardem Nortonem), "Dom na krańcu świata", "Turistas", "28 tygodni później", "Ryzyko", "Witamy w naszej dzielnicy" i "Oni" Roberta Rodrigueza. Urodzony w Quito, w Ekwadorze, studiował fotografię w Madrycie, a szkołę filmową ukończył w Nowym Jorku w 1992 roku. Na festiwalu New York Univeristy First Run nagrodzono jego krótkometrażówki: "Angels Don’t Know", "Memorial Day" i "Darkness".

Martin Hunter (montaż)

Urodził się w Londynie, ale mieszkał zarówno w Anglii jak i w Kanadzie, Nowej Zelandii, Tajlandii i Stanach Zjednoczonych. Studia operatorskie i filmowe ukończył w Londynie i Harrow w 1976 roku. W latach 1979 - 1988 roku był bliskim współpracownikiem Stanleya Kubricka, a po przeprowadzce do USA na stałe zajął się montażem wysokobudżetowych widowisk, m.in. "Kronik Riddicka", "Underworld" i "Ciśnienia".

Lester Cohen (scenografia)

Zdobywał doświadczenie projektując do teledysków i telewizyjnych reklamówek Dla kina pracował przy filmach m.in. Jamesa Mangolda ("Copland"), Nielsa Muellera ("Zabić prezydenta") i Ulu Grosbarda ("Georgia"). Największą popularność spośród filmów, do których opracował scenografię, zdobyła "Podróż przedślubna" z Sandrą Bullock i Benem Affleckiem.

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Fabuła

Multimedia

Proszę czekać…