Anthony Coldewey a właściwie Anthony W. Coldewey był amerykańskim scenarzystą filmowym, którego kariera trwała od ery kina niemego aż po lata 50. XX wieku. Urodził się 1 sierpnia 1887 roku w Louisville, Kentucky.
Niewiele wiadomo o wczesnym życiu Coldeweya, zanim dołączył do rozwijającego się przemysłu filmowego. Jego kariera w Hollywood rozpoczęła się w erze kina niemego, gdzie szybko stał się płodnym autorem scenariuszy. Już na początku swojej drogi zawodowej dał się poznać jako sprawny rzemieślnik, potrafiący tworzyć historie na potrzeby szybko rozwijającej się machiny produkcyjnej.
Przełomowym momentem w jego karierze była praca nad filmem „Glorious Betsy” z 1928 roku. Był to dramat historyczny z elementami romansu. Za scenariusz do tego filmu Coldewey otrzymał nominację do pierwszej w historii nagrody Akademii Filmowej (Oscar) w kategorii najlepszy scenariusz adaptowany. Choć nagrody ostatecznie nie zdobył, nominacja ta ugruntowała jego pozycję w branży.
Jego innym znaczącym osiągnięciem z tego okresu był scenariusz do epickiego filmu wojennego „Arka Noego” (1928), który łączył współczesną opowieść wojenną z biblijną historią potopu. Film ten wyróżniał się innowacyjnymi, jak na tamte czasy, efektami specjalnymi.
Coldewey był niezwykle wszechstronny, choć jego specjalnością stały się westerny i dramaty kryminalne. Znany był z pisania scenariuszy, które charakteryzowały się wartką akcją i solidną strukturą narracyjną. W latach 30. i 40. XX wieku pracował głównie dla studia Warner Bros., tworząc scenariusze do filmów klasy B, które często trafiały do podwójnych seansów (tzw. „double features”).
Kariera Coldeweya trwała nieprzerwanie do połowy lat 50. Napisał scenariusze do blisko stu filmów, co czyni go jednym z najbardziej płodnych scenarzystów swojej epoki. Ostatnie lata kariery spędził, pisząc scenariusze do seriali telewizyjnych, zanim ostatecznie przeszedł na emeryturę. Zmarł 9 stycznia 1963 roku w Los Angeles w wieku 75 lat.
Anthony Coldewey pozostaje w pamięci jako kluczowa postać wczesnego Hollywood, której praca przyczyniła się do rozwoju amerykańskiego kina gatunkowego.
