Sezon letni 2010 (2)

Hollywood

Tegoroczny sezon letni oficjalnie uznano za zakończony i z tego też powodu prezentujemy podsumowanie typowo finansowe. Sezon letni w tym roku był wyjątkowo nieudany, w amerykańskich kinach sprzedano jedynie 538 milionów biletów, a to wynik najgorszy od blisko 10 lat. Jednak wpływy spadły o niecały 1% do kwoty 4,24 mld $. Ratunkiem jeszcze raz okazały się trójwymiarowe produkcje.

Zapraszamy do zapoznania się z typowo finansowym podsumowaniem sezonu.


FINANSE
-—————————————————————————————————-

Logo studia Paramount PicturesLogo studia Paramount Pictures

National Association of Theatre Owners poinformowało, iż w tym roku bilety kinowe były droższe od ubiegłorocznych o 4,5%. Aktualna średnia cena biletów wynosi 7,88 $. I to właśnie, wraz z droższymi biletami na produkcje 3D spowodowało, iż spadek przychodów w amerykańskich kinach wyniósł jedynie niecały 1%.
Innym plusem, który niewątpliwie pociesza właścicieli kin jest fakt, że początek roku był dla nich wyjątkowo udany. Dzięki temu właściwie nie odczuwają spadku widowni.

W tym roku tylko 11 produkcji filmowych zdołało zarobić powyżej 100 mln $. To również wynik słabszy niż ten ubiegłoroczny. I co ciekawe po raz pierwszy w historii dominującym trendem wśród widzów były produkcje rodzinne lub filmy animowane. To właśnie na nie amerykańscy widzowie chodzili najczęściej.

Liderem wśród studiów filmowych został Paramount Pictures, który jako jedyne przedsiębiorstwo filmowe zarabiało zgodnie z oczekiwaniami.. W sezonie letnim firma ta zdołała osiągnąć przychody w wysokości 775,5 mln $. Było to możliwe głównie dzięki superprodukcji pt. Iron Man 2 (zarobił 312,1 mln $) a także kilku innym produkcją, które radziły sobie całkiem nieźle (np. Ostatni Władca Wiatru).


WYGRANI
-—————————————————————————————————-

Kadr z filmu Toy Story 3Kadr z filmu Toy Story 3

Zdecydowanym zwycięzcą tegorocznego sezonu letniego jest animacja studia Pixar pt. Toy Story 3. Produkcja ta nieoczekiwanie zdołała zarobić świetne 408,8 mln $. I w tym przypadku nie można powiedzieć, że było to możliwe tylko dzięki droższym cenom biletów (film 3D). To w pełni zasłużony sukces, za scenariusz, za świetną zabawę.
Warto zaznaczyć, że prawdopodobnie właśnie ta produkcja będzie liderem tegorocznego Box Office w Stanach.

Kolejnym sukcesem może się poszczycić Christopher Nolan. Nowatorski reżyser filmem Incepcja udowodnił, że nie trzeba wciąż ekranizować komiksy, czy kręcić sequele, aby być na szczycie. Jego oryginalny scenariusz, który wielu uważa za mocno zagmatwany, spodobał się widzom w Stanach. Dlatego też zarabiając świetne 278,4 mln $ pokazał, że wciąż liczy się pomysł a nie przyzwyczajenie.

Do największych pozytywnych niespodzianek tego roku zaliczany jest także sukces produkcji Haralda Zwarta pt. Karate Kid. Remake obrazu z 1984 roku nie tylko stał się świetną rozrywką dla całej rodziny, ale dzięki niezłemu scenariuszowi pokazał, że można nakręcić świeżą i ciekawą wersję starego przeboju. Jeśli więc producenci decydują się nakręcić remake niech przyjrzą się tej produkcji, aby zrobić to w podobnym stylu.

Za wygraną można też uznać Angelinę Jolie, która zagrała agentkę CIA w filmie Salt. Po tym jak z tego obrazu wycofał się Tom Cruise większość analityków spodziewało się, że nawet obecność takiej aktorki nie spowoduje, że będzie to jakiś sukces kasowy. Niemniej jednak widzowie byli innego zdania, a dobrze bo przyda się nieco więcej kobiecych bohaterek w filmach akcji. My mamy nadzieję, że jakiś wpływ na to miała obecność Daniela Olbrychskiego.

Mówiąc o wygranych nie można pominąć Sagi "Zmierzch": Zaćmienie. Po raz kolejny fani wampirzej powieści Stephanie Meyer udowodnili, że jak nikt inny potrafią wspierać swoich fanów. Obraz ten zarobił świetne 298,7 mln $, co jest swoistym rekordem nie tylko wśród wszystkich wampirzych produkcji (przykro nam fani prawdziwych wampirów), ale także spośród wszystkich filmów z tej serii. Warto jeszcze wspomnieć, że budżet tej produkcji wynosił jedynie 68 mln $.

I na koniec czas wspomnieć o Niezniszczalnych. Wielka niewiadoma Sylvestra Stallone'a okazała się świetnym hołdem kina akcji sprzed kilkunastu lat. Obraz zarobił w Stanach świetne 93,8 mln $ i to w momencie, gdy wielkie superprodukcje okazywały się klapami. Już mówi się o sequelu a inni myślą o kopiowaniu pomysłu (np. z gwiazdami horrorów).


PRZEGRANI
-—————————————————————————————————-

Kadr z filmu Książę Persji: Piaski CzasuKadr z filmu Książę Persji: Piaski Czasu

Do największych przegranych trzeba zaliczyć dwie produkcje z szeroko rozumianego gatunku "kostiumowego". Największą porażkę zanotował Mike Newell i jego Książę Persji: Piaski Czasu. Obraz, którego budżet wynosił 200 mln $ zdołał zgromadzić w Stanach tylko 90,7 mln $. To ogromna porażka dla producenta Jerry'ego Bruckheimera, który dotychczas był uważany za "złotego producenta".
Podobna sytuacja była w przypadku Robin Hooda. Kostiumowa produkcja Ridleya Scotta zarobiła 105,2 mln $, co przy budżecie wynoszącym 200 mln $. Należy to uznać za mocną porażkę. W tym przypadku właściwie ciężko powiedzieć, co poszło nie tak. Scenariusz może nie jest genialny, ale nie jest też jakiś zły. Czasem widzowie są kapryśni, boleśnie przekonał się właśnie o tym Scott.

Sporą porażkę poniosła także Drużyna A. Tutaj analitycy oceniają, że zawinił fakt, że starsi widzowie wciąż mają w pamięci starą "ekipę" aktorów, zaś młodych widzów nie udało się przyciągnąć. Dla przypomnienia jeszcze informacja, iż obraz zarobił 77,2 mln $ przy budżecie wynoszącym 110 mln $.

Drugą porażką Bruckheimera był wynik Ucznia Czarnoksiężnika. Po raz kolejny Nicolas Cage nie miał szczęścia, czyżby to wszystko przez jego długie włosy? Obraz kosztował producentów 150 mln $, a zarobił jedynie 61,7 mln $. Zapewne nie tego spodziewali się twórcy.

Do tej części możemy również zaliczyć filmy Shrek Forever, Predators oraz Wybuchową parę. W przypadku tych produkcji nie można powiedzieć, że nie były dochodowe, ale po nich spodziewano się czegoś więcej. A zarobiły poniżej swoich oczekiwań.


LISTA NAJLEPSZYCH
-—————————————————————————————————-

LP Tytuł filmu Wynik Dystrybutor Data premiery 3D
1 Toy Story 3 408,8 mln $ Walt Disney 18.06 Tak
2 Iron Man 2 312,1 mln $ Paramount 5.05 Nie
3 Saga "Zmierzch"; Zaćmienie 298,8 mln $ Summit 30.06 Nie
4 Incepcja 278,4 mln $ Warner Bros 16.07 Nie
5 Jak ukraść Księżyc 241,5 mln $ Universal 9.07 Tak
6 Shrek Forever 238,4 mln $ DreamWorks 21.05 Tak
7 Karate Kid 176,3 mln $ Sony 11.06 Nie
8 Duże dzieci 160,2 mln $ Sony 25.06 Nie
9 Ostatni Władca Wiatru 131,2 mln $ Paramount 1.07 Tak
10 Salt 115,6 mln $ Sony 23.07 Nie

Michał
"Kto boi się zrobić błąd, ten nigdy nie będzie robić historii" Andr Malraux