Ethana Learnera (Joaquin Phoenix), szanowanego profesora literatury małego uniwersytetu w Nowej Anglii, owładnia pragnienie zemsty po tym jak Dwight Arno (Mark Ruffalo), zabił w wypadku samochodowym jego syna.

O produkcji

Terry George tłumacząc powody swojego wyboru tak mówi: “Podjąłem się realizacji filmu Droga do przebaczenia, ponieważ historia ta odkrywa motyw zemsty, strachu oraz pokazuje do czego mogą one doprowadzić zwykłego człowieka. Co się stanie, kiedy problem jakim jest zemsta pojawi się w twoim domu? Postrzegam tę historię jako realistyczną i ważną.”

Producent Nick Wechsler stwierdza: “Narracja trzyma w napięciu, gdyż życie tych dwóch mężczyzn napędzane jest narastającym konfliktem. Jest to tak silna, intensywna i sugestywna historia, że nieustannie zadaję sobie pytanie: “Co ja bym zrobił, gdybym znalazł się w takiej sytuacji?!”

“Dwight zdecydował się na coś, od czego nie ma odwrotu” - dodaje autor scenariusza John Burnham Schwartz. “Ethan zaczyna rozważać zrobienie czegoś, czego nigdy nie będzie mógł odwrócić...”

„Droga do przebaczenia jest opowieścią o tym, jak pomimo strasznej tragedii nadal kochać – swoją rodzinę, otaczający świat, własne życie.”

George podkreśla: “Postrzegamy Drogę do przebaczenia jako szczerze opowiedzianą historię o jednym z najbardziej bolesnych ludzkich dramatów, który może dotknąć każdego. Na końcu całej tej podróży następuje zadośćuczynienie.”

George ma nadzieję, że po obejrzeniu Drogi do przebaczenia ludzie wyjdą z kina z poczuciem, że obejrzeli kompletny i poruszający film. Mam także nadzieję, że zrozumieją i będą czuli, że jest jakaś podstawowa moralność, którą każdy z nas musi w sobie odnaleźć. „Kiedy rośnie w tobie ból, gniew i strach, sam musisz widzieć dalej, musisz dostrzec naprzeciw siebie drugiego człowieka. Musisz być ostrożny w demonizowaniu i osądzaniu kogokolwiek, nawet w najbardziej przerażającej sytuacji. Ponieważ działając pochopnie pod wpływem emocji stajesz się agresywny, a to zawsze ma swoje następstwa.”

KSIĄŻKA I SCENARIUSZ

Źródłem fabuły jest powieść J.B. Schwartza Reservation Road. Wydana po raz pierwszy w 1998, została uznana przez New York Times za ważną książkę roku, a także zauważona przez The Los Angeles Times jako “zapierający dech w piersiach thriller.”

Schwartz komentuje, “Podejrzewam, że w sposób naturalny pociągają mnie sytuacje ekstremalne. Tak dzieje się przecież z wieloma innymi pisarzami. Chciałem zobaczyć kim staną się bohaterowie poddani ogromnej presji i w skrajnie trudnej sytuacji. Kiedy wyobrażałem sobie charakter Dwighta, zdałem sobie sprawę, że on też jest ojcem. I w jednym mgnieniu zobaczyłem całość historii.”

„Tragedie są częścią życia wielu rodzin, i myślę, że Droga do przebaczenia jest klasycznym tego przykładem,” mówi George. Emocje wraz z napięciem związanym z poszukiwaniem Dwighta, stworzyły perfekcyjną historię, idealną do pokazania na ekranie.”

Autor pracował nad książką kilka lat. I pewnie przyszłoby nam czekać jeszcze kilka zanim powieść przerodziłaby się w obraz filmowy. Schwartz stwierdza, “Mieliśmy propozycje od dwóch producentów, którzy planowali realizację projektu w ciągu 5 lat. W końcu moja żona, Aleksandra Crapanzano, która sama jest autorką scenariuszy, zachęciła mnie do tego, abym sam podjął się adaptacji powieści. Tak też zrobiłem – trwało to sześć miesięcy. Wtedy zainteresowanie projektem przybrało realne kształty. Nick Wechsler był pierwszym producentem, który do mnie zadzwonił. Powiedział, co przemówiło do niego w historii i dlaczego uznał, że może z tego powstać dobry film. Miałem wrażenie, że w ten sam sposób rozumiemy tę historię. Było to ważne, gdyż pisarz z natury tworzy sam i nie współpracuje z nikim. Cały proces przygotowania adaptacji bardzo dużo mnie nauczył. ”

Nominowany dwa razy do Oscara producent A. Kitman Ho powierzył J.Phoenixowi główną rolę. „Joaquinowi od razu bardzo spodobał się scenariusz i zaproponował pokazanie go Terry’emu George’owi , który współpracował z A. Kitman Ho przy Hotelu Ruanda - mówi Ho.

George natychmiast rozpoczął pracę nad Drogą do przebaczenia. Jak sam wyjaśnia: “Wziąłem scenariusz i przeczytałem książkę. Chciałem odszukać ich podobieństwa, spróbować zamknąć widownię w życiu bohaterów, aby zobaczyć jak będą reagować. Wszystkie postaci żyją w małym miasteczku, i jak to bywa w takich miejscach w Ameryce i na świecie, ludzkie losy często się ze sobą krzyżują.”

Z punktu widzenia aktora, Phoenix tak ocenia walory tej historii: “spodobała mi fabuła; właściwe najbardziej interesujące było dla mnie przedstawienie dwóch stron tej samej historii. Ethan i Mark są zupełnie różni od siebie, a Terry George rozumie głębokie emocje, ale nie jest sentymentalny. Wiedziałem, że znajdzie w tym wszystkim równowagę.”

George zauważa, “Bardzo ważne było przyjrzenie się i analiza bohaterów, dotarcie do ich umysłów i zrozumienie przez co przechodzą. Ethan wiedzie niemal idylliczne życie, gdy nagle, w mgnieniu oka świat jego i jego żony rozpada się. W przypadku Dwighta wypadek następuje po całym łańcuchu złych decyzji życiowych i odkładaniu wszystkiego na później. Czy zrozumie w końcu dokąd zmierza i kim się staje?”

Z PLANU

Prace nad castingiem szły w bardzo szybkim tempie. George wspomina, „Joaquin i ja rozmawialiśmy kto mógłby zagrać rolę Dwighta i Mark Ruffalo był pierwszą osobą, o której obydwaj pomyśleliśmy. Spotkaliśmy go już wcześniej i chcieliśmy z nim pracować.”

Ruffalo potrafił pokazać jak przecinają się drogi tych dwóch mężczyzn w tej okropnej sytuacji – tym samym sprawił, że dramat stał się jeszcze bardziej głęboki, ukazując nam ciekawe aspekty ludzkiej natury”. Ruffalo mówi: „Dwight zaintrygował mnie, gdyż jest typem osoby, którą spisujemy na straty, o której słusznie się mówi: Co za śmieć! Spodobało mi się wyzwanie odnalezienia czegoś ludzkiego w tej postaci – w tym co robi i jak reaguje. Takie rzeczy przydarzają się ludziom ciągle. Starałem się nie oceniać go zbyt surowo.”

“Kluczem było dla mnie stwierdzenie, że ‘Uciec od czegoś to nie to samo co być wolnym.’ Dwight jest przeciętnym człowiekiem, który tak naprawdę czuje niechęć do samego siebie. W chwili, kiedy go poznajemy boryka się sam ze sobą, próbując dojść do ładu i spokoju oraz pogodzić się z przeszłością. Po wypadku jeszcze mocniej odczuwa to, że jego życie traci sens. To, co daje mu siłę, aby iść dalej, to miłość do syna i realizowanie się w roli rodzica. Waga, którą przywiązuje do tego, by być dobrym ojcem, oraz poczucie, że jeszcze wiele musi zrobić dla swojego syna pozwalają mu trwać.”

Ruffalo wyznaje: “Początkowy plan zakładał, że ja i Joaquin nie spotkamy się, aż przyjdzie czas na scenę, w której razem występujemy. Ale koniec końców spędzaliśmy ze sobą większość czasu. Jest jednym z najlepszych aktorów, wiedziałam że mogę się od niego wiele nauczyć – i tak też się stało. Jest wspaniały i troszczy się także o innych.”

George dodaje: “Phoenix jako aktor ma niezwykłą moc. Jeśli coś nie brzmi dla niego prawdziwie, nie zostawi tego i zawsze zareaguje.”

Phoenix: “Ethan jest mężczyzną, który tak naprawdę nie może poradzić sobie ze swoim żalem, bólem; nie potrafi go wyrazić. Nie jest w stanie opłakiwać przerażającej straty i przeżywać żałoby tak jak jego żona. Jego ból manifestuje się wściekłością, przeradza w nienawiść.

Aby lepiej zrozumieć graną przez siebie postać, Phoenix poczuł, że musi spotkać się z ludźmi, którzy przeżyli podobny dramat. „Skontaktowaliśmy się z organizacją Mothers Against Drunk Driving [M.A.D.D. – Matki Przeciwko Pijanym Kierowcom], która skontaktowała nas z kilkoma osobami, które podzieliły się z nami swoimi przeżyciami. „Miałem możliwość zobaczenia goryczy i prawdziwego bólu, który zdaje się nigdy nie przemija”.

“Przeczytałem także kilka książek o bólu i stracie, dowiedziałem się jak mężczyźni radzą sobie ze stratą - całkowicie odmiennie niż kobiety. Zrozumiałem jak to może skonfliktować i rozbić rodzinę. Jeśli mieliśmy opowiedzieć tę historię, było to dla mnie ważne, żeby przekazać ją trafnie i najdokładniej jak to tylko możliwe, a także zrozumieć jak w tym wszystkim egzystuje i funkcjonuje rodzina.”

Schwartz wspomina: “Podczas promowania książki ludzie, którzy stracili swoje dzieci podchodzili do mnie. Rozmowa z nimi była bardzo trudna, ale dawała mi również satysfakcję, ponieważ oni czuli, że w jakiś sposób otrzymali pomoc od nas; dzięki temu że opowiedzieliśmy właśnie taką, a nie inną historię.”

Kluczem do całego filmu są także postacie matek dwóch synów. Zarówno Wechsler jak i Phoenix pracowali już wcześniej ze zdobywczynią Oscara Jennifer Connelly, i jak stwierdził Wechsler “Jennifer była pierwszym, intuicyjnym wskazaniem. Wydawała się najlepszą osobą do zagrania Grace” .

Schwartz opowiada: “Podczas pisania scenariusza, była pierwszą osobą o której pomyślałem. Raz, podczas kręcenia sceny, gdzie Grace przeżywa trudne chwile, zobaczyłem, że Jennifer naprawdę była Grace. Mam nadzieję, że - dla jej własnego dobra -następnym filmem, w którym zagra będzie komedia.”

Connelly przyznaje: “Przeczytałam scenariusz, odłożyłam go i łzy zaczęły płynąć mi po twarzy. Poszłam do męża i powiedziałam ‘Właśnie skończyłam czytać najpiękniejszy scenariusz.’ Było to bardzo intensywne uczucie, poruszające i oczyszczające zarazem. Przeczytałam także książkę i zrobiłam sobie notatki.”

“Postać Grace bez wątpienia była najtrudniejszą rolą jaką do tej pory zagrałam.”

Ruffalo wyznaje: “Bardzo staram się oddzielić siebie od postaci którą gram. Pomimo to kilka razy złapałem się na tym, jak głęboko oddziałuje na mnie mój bohater.”

George dodaje: “Historia ta musiała być osadzona w rzeczywistości – także w emocjonalnej rzeczywistości, której ludzie nie chcą stawić czoła. Z obsadą, którą mieliśmy, wszystko było możliwe i wszystko mogliśmy odkryć.”

Ruffalo zaznacza: “Pracowałem tylko z kilkoma reżyserami, którzy mieli ochotę na bieżąco analizować sceny, a tak właśnie robił to Terry. Jednym z tematów jego filmów jest przebaczenie. Patrzysz na kogoś, kogo demonizowałeś i nagle dostrzegasz w nim ludzką istotę.”

Connelly mówi: “Myślisz sobie, ‘Co za łajdak i nikczemnik mógł to zrobić?’ Obserwując Ethana zbliżającego się krok po kroku do Dwighta, człowieka którego próbuje złapać, jesteś w ciągłym napięciu zastanawiając się, co się wydarzy między nimi.”

Phoenix relacjonuje: “Robienie filmu jest wielką tajemnicą w chwili, kiedy zaczynasz. Nigdy nie wiesz do czego cię ta podróż doprowadzi i jak się skończy. Droga do przebaczenia była jednym z najtrudniejszych filmów nad jakim pracowałem. Myślę, że podobnie było w przypadku Jennifer ; w zasadzie każda scena była dla nas odkryciem.”

“Grace przechodzi przez kilka etapów żałoby i radzenia sobie ze stratą dziecka. Na początku jest w szoku i bardzo trudno jej zrozumieć co się stało. Potem pojawia się stadium poczucia winy, odrazy do samej siebie oraz strachu. Ostatecznie dochodzi do punktu, w którym uświadamia sobie, że musi temu wszystkiemu podołać i wrócić do codzienności.”

Zdobywczyni Oscara Mira Sorvino gra byłą żonę Dwighta (Ruth), która jest nauczycielką muzyki. Sorvino: “Bardzo spodobał mi się scenariusz, uważam że jest ekscytujący i trzyma w napięciu. Myślę, że ludzie będą oglądali ten film wstrzymując oddech, czekając z niecierpliwością na dalszy rozwój wydarzeń.”

“Dwight, mój filmowy eks-mąż przechodzi przez trudne chwile. Trawiony poczuciem winy, stara się odnaleźć samego siebie, stać się znowu mężczyzną, po tym jak zatracił poczucie własnej tożsamości. Małżeństwo Ruth i Dwighta nie należało do szczęśliwych, a do tego zakończyło się bolesnym rozwodem. Ich syn Lucas był i jest uwięziony w środku całej tej sytuacji.”

Schwartz widzi postać Ruth jako: “esencjonalną dla całej historii i publiczności. Ruth jest bardzo silną i optymistyczną osobą, co buduje ważne tło całej opowieści.”

Sorvino doprecyzowuje: “Kobieta, którą gram dawniej była piosenkarką jazzową, teraz jest nauczycielką muzyki w szkole podstawowej. Postrzegam ją jako osobę znajdującą spełnienie w tym co robi, dumną z faktu, że wnosi muzykę w życie swoich uczniów i dzieci. Można powiedzieć, że Ruth lepiej komunikuje się z dziećmi niż z dorosłymi. Zachęca i wspiera Emmę w jej próbie uporania się z tym co się stało.”

DZIECI

George wiedział, że role dzieci były równie ważne w tej historii, jak postacie ich rodziców. Tak to relacjonuje: „Droga do przebaczenia to opowieść o rodzinie, a dzieci są naturalnym katalizatorem dla wielu działań i sytuacji, które się wydarzają. Lucas jest jedyną motywacją dla Dwighta, by coś zmienić w swoim życiu; Emma jest dzieckiem, które przeżyło wypadek, jej uczucia, zmagania i relacje z rodzicami i ich stosunek do niej są również dramatyczne.”

Elle Fanning, która wcześniej odtwarzała postać dziecka radzącego sobie z rodzinną tragedią w filmie Drzwi w podłodze (The Door in the Floor), postrzega swoją nową filmową rodzinę jako “starającą się ponownie stanąć na nogi, uleczyć rany. Dużo nauczyłam się od Joaquina i Jennifer. Starałam się zagrać najbardziej prawdziwie.”

“Lucas natomiast jest w trudnej sytuacji z powodu ciągłych kłótni rodziców.”

Sorvino, jako jedyna z dorosłych gra z obojgiem młodych artystów: „Byłam pod wrażeniem pokory i „normalności” jaką mieli w sobie Elle i Eddie. To słodkie dzieci, które ciężko pracowały nad swoimi rolami.”

Connelly dodaje, “Sama byłam dzieckiem-aktorem, chociaż nie w tak młodym wieku jak Elle. Ona pracuje w zasadzie od małego - jest wspaniała, bardzo energiczna i entuzjastyczna. Obserwuje uważnie, wszystko przyjmuje do wiadomości, i - biorąc pod uwagę temat naszego filmu – dopisuje jej dobry humor”.

Obsada

Dwa razy nominowany do Oscara Joaquin Phoenix (Ethan Learner) zagrał główną rolę w filmie Droga do przebaczenia scenarzysty i reżysera Terry Georga (nominacja do Oscara za Hotel Ruanda).

Za odtworzenie postaci legendarnego piosenkarza i autora piosenek Johnny Casha w filmie Jamesa Mangold’sa Spacer po linie (Walk the Line), Phoenix został nominowany do Oscara, Złotego Globu, nagrody BAFTA i Stowarzyszenia Aktorów Filmowych (Screen Actors Guild Awards.

Joaquin Phoenix urodził się w Puerto Rico. Mieszkał i pracował w Kalifornii, a karierę aktorską rozpoczął już w wieku 8 lat. Jako chłopiec, wystąpił w takich programach jak Posterunek przy Hill Street (Hill Street Blues), The Fall Guy, i Murder, She Wrote. W 1986 roku regularnie pojawiał się w telewizyjnej serii Gwizda poranna Gwiazda wieczorna (Morningstar/Eveningstar), w tym samym roku zagrał również w filmie Harry’ego Winersa Kosmiczny obóz (SpaceCamp). Następnie wystąpił u boku swojej siostry Summer w obrazie Ricka Rosenthala Russkies. Dobrze przyjęty został jego występ w Spokojnie tatuśku (Parenthood) Rona Howarda. Po tym obrazie na jakiś czas wycofał się z udziału w produkcjach filmowych.

Po kilku latach Phoenix powrócił i można go było oglądać w filmie Gus Van Santa Za wszelką cenę (To Die For), w którym wystąpił u boku Nicole Kidman. Następnym filmem był obraz Pata O’Connorsa Abbotowie prawdziwi (Inventing the Abbotts), gdzie po raz pierwszy pracował razem z Jennifer Connelly, która partneruje mu w Drodze do przebaczenia.

Zagrał też między innymi w filmach: Oliviera Stone’a Droga przez piekło (U Turn); Joela Schumachera Osiem milimetrów (8MM); M. Nighta Shyamalanse’a Znaki (Signs) i Osada (The Village); Gregora Jordansa Buffalo Soldiers; Aarona Blaisa i Roberta Walkersa Mój brat niedźwiedź (Brother Bear; jako głos); Jay Russell’a Płonąca pułapka (Ladder 49); i Jamesa Graya Królowie nocy (We Own the Night).

Za swoje kreacje aktorskie był wielokrotnie nagradzany, odebrał nagrodę min.: National Board of Review (Amerykańskie Stowarzyszenie Krytyków Filmowych) i Critics Choice Awards, za występ w Ślepym torze (The Yards)Jamesa Graya i Zatrutym piórze (Quills Philipa Kaufmana). Otrzymał także nominację do Oscara, Złotego Globu oraz nagrody BAFTA za rolę cesarza w oscarowym filmie Ridleya Scotta Gladiator.

Mark Ruffalo - Aktor/reżyser/producent/pisarz (Dwight Arno) wystąpił między innymi (z Laurą Linney) w filmie Kennetha Lonergana Możesz na mnie liczyć (You Can Count on Me). Rola ta przyniosła mu nagrodę Nowego Pokolenia przyznawaną przez Związek Krytyków Filmowych Los Angeles i dla Najlepszego Aktora na festiwalu filmowym w Montrealu oraz nominację do nagrody Chicago Film Critics Association , Independent Spirit Award, a także trzecie miejsce przyznane przez Społeczność Krytyków Filmowych w Bostonie.

Ostatnio można go było zobaczyć u boku Jaka Gyllenhaala i Roberta Downeya Jr. w obrazie Davida Finchera Zodiak (Zodiac). Spośród innych jego filmów wymienić należy oscarową produkcję Michela Gondrya Zakochany bez pamięci (Eternal Sunshine of the Spotless Mind); Michaela Manna Zakładnik (Collateral); Isabel Coixet Moje życie beze mnie (My Life Without Me); Jane Campion Tatuaż (In the Cut); Gary Winicka Dziś 13, jutro 30 (13 Going on 30); Marka Watersa Jak w niebie (Just Like Heaven); Stevena Zailliana Wszyscy ludzie króla (All the King’s Men); Austina Chicka xx/yy; Johna Woo Szyfry wojny (Windtalkers); Roda Lurie Ostatni bastion (The Last Castle); Anga Lee Przejażdżka z diabłem (Ride with the Devil). Już wkrótce będzie go można zobaczyć w Margaret Kennetha Lonergana, The Brothers Bloom Riana Johnsona i Blindness Fernando Meirellesa.

Ruffalo jest także scenarzystą, reżyserem i producentem. Był jednym z autorów scenariusza do filmu Michaela Hackersa The Destiny of Marty Fine dla niezależnej wytwórni, który zajął drugie miejsce podczas Festiwalu Filmowego Slamdance. Wyreżyserował kilka sztuk, między innymi Margaret Timothy’ego McNeila w Hudson Backstage Theatre w Los Angeles na początku 2001 roku. Brał również udział w niezależnej produkcji Już tu nie mieszkamy (We Don’t Live Here Anymore), gdzie wystapił razem z Laurą Dern, Peterem Krause, i Naomi Watts.

Zdobywczyni Oscara Jennifer Connelly (Grace Learner) już wcześniej miała okazję wystąpić u boku Joaquina Phoenixa w produkcji Pata O’Connorsa Abbotowie prawdziwi (Inventing the Abbotts).

Za rolę Alicii Nash w nagrodzonym Oscarem obrazie Rona Howarda Piękny umysł (A Beautiful Mind) Connelly otrzymała trzy prestiżowe nagrody aktorskie: Oscara, Złoty Glob oraz Critics’ Choice.

Ostatnio można ją było podziwiać u boku Leonardo DiCaprio i Djimona Hounsou w filmie Edwarda Zwicka Krwawy diament (Blood Diamond).

Brała również udział w takich produkcjach jak Małe dzieci (Little Children) Todda Fielda; Dark Water – Fatum (Dark Water) Waltera Sallesa; Dom z piasku i mgły (House of Sand and Fog) Vadima Perelmana; Hulk (The Hulk) Anga Lee oraz Pollock Eda Harrisa.

Connelly wystąpiła także w kontrowersyjnym obrazie Darrena Aronofsky’ego Requiem dla snu (Requiem for a Dream), w którym wcieliła się w rolę młodej narkomanki. Kreacja ta przyniosła jej nominację do nagrody Independent Spirit Award.

Znana jest także z ról w takich filmach jak: Przebudzenie miłości (Waking the Dead) Keitha Gordona; Studenci (Higher Learning) Johna Singletona; Człowiek rakieta (The Rocketeer) Joe Johnstona i Labirynt (Labyrinth) Jima Hensona. Zadebiutowała w obraz Sergio Leone Dawno temu w Ameryce (Once Upon a Time in America).

Mira Sorvino (Ruth Wheldon) zdobywczyni nagrody Nowojorskich Krytyków Filmowych, nagrody National Board of Review, National Broadcasting Film Critics, Złotego Globu oraz Oscara za rolę w filmie Woody’ego Allena Jej wysokość Afrodyta (Mighty Aphrodite).

Nominowana do Nagrody Złotego Globu za kreację w obrazie Christiana Duguay Human Trafficking oraz rolę Marilyn Monroe w filmie Tima Fywelle’a Norma Jean and Marilyn, za którą otrzymała nominację do nagrody Emmy Award.

Inne produkcje z jej udziałem to: Quiz Show Roberta Redforda; Mordercze lato (Summer of Sam) Spika Lee; Romy i Michele na zjeździe absolwentów (Romy and Michele's High School Reunion) Davida Mirkina; Triumf miłości (The Triumph of Love) Clara Peploe; Barcelona Whita Stillmana; Gorzka nicość (Sweet Nothing) Gary Winicka; Piękne dziewczyny (Beautiful Girls) Teda Demme; Wśród przyjaciół (Amongst Friends) Roba Weissa, Multiple Sarcasms Brooks Branch.

Była producentem komedii Griffina Dunna (Lisa Picard is Famous), której światowa premiera miała miejsce na Międzynarodowym Festiwalu w Cannes w 2000 roku oraz współproducentem filmu dokumentalnego Freedom to Hate, traktującego o zachowaniach antysemickich w byłym Związku Radzieckim.

Sorvino jest oficjalnym ambasadorem programu Stop Violence Against Women (Stop przemocy wobec kobiet). W marcu 2006 roku została uhonorowana nagrodą Amnesty International's Artist of Conscience Award. Sorvino wypowiedziała się także w kwestii handlu ludźmi w Darfurze podczas swojej oficjalnej wizyty w Kongresie.

Mira Sorvino urodziła się i wychowała w New Jersey, jest córką aktora Paula Sorvino. Skończyła Harvard specjalizując się w problematyce Azji południowo-wschodniej i otrzymała za swoją pracę dyplomową nagrodę Hoopesa. Otrzymała także nagrodę National Italian American Foundations Achievement Award.

Elle Fanning (Emma Learner) dziewięcioletnia aktorka, wielokrotnie już obecna na ekranach telewizyjnych i kinowych.

W wieku 3 lat zagrała razem ze swoją siostrą, Dakotą, w filmie Jessie Nelsona Sam (I Am Sam), z Seanem Pennem w roli głównej. Siostry Fanning wystąpiły ponownie w filmie Wybrańcy obcych (Taken), gdzie Elle wcieliła się w trzyletnią Allie. Obraz otrzymał nagrodę Emmy.

Kolejne filmy Fanning to nominowany do Oscara Babel Alejandro Gonzáleza ; Drzwi w podłodze (The Door in the Floor) Toda Williamsa; Małolaty u taty (Daddy Day Care) Steva Carra; Because of Winn-Dixie Wayna Wanga; Deja Vu (Déja Vu) Tony’ego Scotta ; a także w The Curious Case of Benjamin Button Davida Finchera.

Zagrała również jedną z głównych ról w niezależnym obrazie Daniela Barnza Phoebe in Wonderland ( z Patricią Clarkson, Felicity Huffman i Billim Pullmanem) oraz w musicalu fantasy Andrieja Konczałowskiego Nutcracker – The Untold Story (u boku Johna Turturro i Nathan Lane).

Na małym ekranie Fanning pojawiała się w epizodach takich popularnych seriali jak House, Law & Order: SVU, CSI: Kryminalne zagadki Nowego Jorku (CSI: New York), CSI: Kryminalne zagadki Miami (CSI: Miami), Potyczki Amy (Judging Amy), i Kryminalne umysły (Criminal Minds). Ostatnio występowała w drugiej serii Zagubionego pokoju (The Lost Room dla SciFi Channel).

Eddie Alderson (Lucas Arno) - obraz Droga do przebaczenia jest jego debiutem na dużym ekranie.

Ten 13-letni chłopiec z Pensylwanii był częścią obsady serialu One Life to Live od 2001 roku. Za odtworzenie postaci Matthew Buchanana, Alderson otrzymywał dwa lata z rzędu nagrodę Fan Club dla Najlepszego Młodego Aktora.

Uczęszcza do szkoły aktorskiej, kocha sport i jest fanem Yankees.

Realizatorzy

Terry George (Reżyser/Scenarzysta) nominowany był do Oscara w kategorii Scenariusz Oryginalny (razem z Keirą Pearson) za film Hotel Ruanda, którego był także producentem i reżyserem (wspólnie z producentem Drogi do przebaczenia - A. Kitmanem Ho). Występujący w filmie aktorzy - Don Cheadle i Sophie Okonedo także zostali nominowani do nagrody Akademii Filmowej. Film był pierwszą produkcją, przy której spotkał się on na planie z Joaquinem Phoenixem.

Film nominowany został także do nagród Złotego Globu, Critics’ Choice, i nagrody NAACP Image, oraz otrzymał Nagrodę Publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto. Scenariusz nominowano do nagród BAFTA (Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych) i Nagrody Stowarzyszenia Amerykańskich Scenarzystów (Writers Guild of America Award - WGA).

Terry George już wcześniej otrzymał Oscara i nagrodę BAFTA, a także nominację do nagród WGA Award za jego pierwszy scenariusz do filmu W imię ojca (In the Name of the Father), który powstał na podstawie autobiografii niesłusznie skazanego na więzienie Irlandczyka Gerry Conlona. Obraz, który wyreżyserował Jim Sheridan otrzymał 6 nominacji do Oscara, w tym za Najlepszy Film i dla najlepszych aktorów Daniela Day-Lewisa, Emmy Thompson i Peta Postlethwaita.

Z kolei jego debiutem reżyserskim jest film Spirala przemocy (Some Mother’s Son). Dramat opowiada o losach matki i syna w nękanej konfliktami i protestami Irlandii. Obraz na podstawie scenariusza George’a i J. Sheridana, w którym wystąpiła Helen Mirren i Fionnula Flanagan otrzymał nagrodę publiczności na Angers European Film Festival i na Międzynarodowym Festiwalu Filmów w San Sebastian.

Był współreżyserem nominowanej do nagrody Emmy produkcji telewizyjnej Wielka blaga (A Bright Shining Lie). Scenariusz do filmu powstał na motywach znakomitej powieści pod tym samym tytułem, za którą jej autor (Neil Sheehan) zdobył nagrodę Pulitzera. Film i książka opowiadają o konflikcie w Wietnamie. Bill Paxton otrzymał nominację do nagrody Złotego Globu za rolę podpułkownika Johna Paula Vann.

Zanim zaczął pisać scenariusze i reżyserować filmy, George tworzył i produkował sztuki w Nowojorskim Centrum Sztuki Irlandzkiej. Były to lata osiemdziesiąte. To właśnie tam po raz pierwszy współpracował z Jimmy Sheridannem przy jego sztuce The Tunnel, opartej na osobistych doświadczeniach (jako więźnia w brytyjskiego aresztu w Północnej Irlandii).

John Burnham Schwartz (Scenarzysta; pisarz) - Stworzył takie powieści jak Bicycle Days (1989); Droga do przebaczenia (1998) i Claire Marvel (2003). Jego czwarta książka, The Commoner ukaże się w styczniu 2008 nakładem wydawnictwa Random House. Jego utwory przetłumaczono na 15 języków.

Droga do przebaczenia zdobyła uznanie gazety New York Times . Wydana przez Random House, Inc.’s Alfred A. Knopf; oraz przez Vintage Books w 1999 roku.

Pisarz był obecny na łamach takich gazet i magazynów jak: The New Yorker, The New York Times Book Review, The Boston Globe, DoubleTake, Vogue, i Newsday.

Schwartz, laureat nagrody Fundacji Lyndhurst, zdobył umiejętności w technikach narracyjnych na warsztatach pisarskich; ukończył Uniwersytet w Harwardzie i Sarah Lawrence College. Obecnie jest zastępcą dyrektora Sun Valley Writers’ Conference.

Nick Wechsler (Producent)

Producent Drogi do przebaczenia, filmu Philipa Kaufmana Zatrute pióro (Quills) -uznanego za najlepszy obraz według National Board of Review i filmu Jamesa Graya Ślepy tor (The Yards) oraz Królowie nocy (We Own the Night).

Wcześniejsze projekty Wechslera: Omara Naima Wersja ostateczna (The Final Cut), w którym wystąpiła Mira Sorvino; Darrena Aronofsky’ego Requiem dla snu (Requiem for a Dream) z Jennifer Connelly.

Jego pozostałe produkcje to: Gracz (The Player)Roberta Altmana, film nagrodzony Złotym Globem, nagrodą New York Film Critics Circle i Independent Spirit dla najlepszego obrazu; Narkotykowy kowboj (Drugstore Cowboy) Gusa Van Sana, najlepszy film według National Society of Film Critics; Ekstaza (The Rapture) i The New Age Michaela Tolkina; Miłość od trzeciego spojrzenia (Love Jones) Theodora Witchera, który zdobył nagrodę publiczności na Festiwalu Filmów Sundance, a także Daleka północ (North Country) Niki Caro, w którym wystąpili nominowani za swoje kreacje do Oscarów Charlize Theron i Frances McDormand.

Wechsler był producentem wykonawczym filmów Stevena Soderbergha Seks, kłamstwa i kasety wideo (Sex, Lies, and Videotape), który zdobył nagrodę (the Palme d’Or) na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes; Jamesa Gray’a Mała Odessa (Little Odessa), który zdobył Srebrnego Lwa na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji oraz Kasi Lemmons Magia Batistów (Eve's Bayou) - film zdobył nagrodę Independent Spirit; oraz Spika Lee 25 godzina (25th Hour).

Pracuje obecnie nad projektem adaptacji filmowej powieści Audrey Niffenegger The Time Traveler’s Wife; Film reżyseruje Robert Schwentke, a w rolach głównym występują Rachel McAdams i Erica Bana.

Był założycielem i prezesem (razem z Keith Addis) Industry Entertainment, firmy która reprezentuje scenarzystów oraz zajmuje się produkcją filmów kinowych, telewizyjnych i seriali.

A. Kitman Ho (Producent) razem z Terry Georgem wyprodukował Hotel Ruanda, w którym pojawił się Joaquin Phoenix, grający także w Drodze do przebaczenia.

Urodzony w Hong Kongu, Ho wyemigrował z rodziną do Stanów Zjednoczonych, kiedy miał zaledwie 5 lat. Wychowywał się w Nowym Jorku, w chińskiej dzielnicy. Po ukończeniu Goddard College w Vermont kontynuował studia na New York University’s Tisch School of the Arts.

Ho poznał i rozwinął wszystkie aspekty produkcji filmowej. Swoją karierę zaczynał od pracy przy filmie Waltera Hilla Wojownicy (The Warriors), następnie pracował przy projekcie Richarda Benjamina Mój najlepszy rok (My Favorite Year), Richarda Pearca Heartland; Roberta M. Younga One Trick Pony. Brał także udział przy realizacji obrazu Warrena Beaty Czerwoni (Reds), nagrodzonego Oscarami.

Pierwszym filmem, który zrealizował jako producent był niezależny projekt Kathryn Bigelow i Monty Montgomery The Loveless, w którym w roli głównej wystąpił Willem Dafoe. Szesnaście lat później Ho miał okazję ponownie pracować z Kathryn Bigelow jako producent jej filmu Przekleństwo wyspy (The Weight of Water).

Współpracował także ze zdobywcą Oscara, reżyserem i scenarzystą – Olivierem Stonem; między innymi przy takich filmach jak oscarowy Pluton (Platoon) i Wall Street, w którym zobaczyć można laureata nagród Akademii Filmowej Michaela Douglasa. Pozostałe wspólne produkcje to: Rozmowy radiowe (Talk Radio); uhonorowany Oscarem Urodzony 4 lipca (Born on the Fourth of July), za który Ho otrzymał nagrodę Złotego Globu; The Doors; JFK, który przyniósł nominację do Oscara i Złotego Globu w kategorii najlepszego filmu. Ten niezwykły duet spotkał się również na planie filmu Dzikie palmy (Wild Palms), gdzie Ho był producentem wykonawczym.

Streszczenie

Dwukrotnie nominowany do Oscara Terry George przedstawia znakomitych aktorów w emocjonującym obrazie o niebezpieczeństwach zemsty i potędze odkupienia win. Film oparty na bestsellerowej książce Johna Burnhama Schwartza, ukazuje historię dwóch mężczyzn – Ethana (Joaquin Phoenix) i Dwighta (Mark Ruffalo), których losy splata ze sobą śmierć dziecka.

W ciepły wrześniowy wieczór profesor Ethan Learner (w tej roli dwa razy nominowany do nagrody Akademii Filmowej Joaquin Phoenix), wraz ze swoją żoną Grace (zdobywczyni Oscara Jennifer Connelly) i córką Emmą (Elle Fanning) słuchają wiolonczelowego recitalu, ich 10-letniego syna Josha (Sean Curyle (I)). W drodze powrotnej do domu wszyscy zatrzymują się na stacji benzynowej przy Reservation Road. Tam, w jednej tragicznej chwili, los zabiera im Josha na zawsze.

W ten sam ciepły wrześniowy wieczór prawnik Dwight Arno (Mark Ruffalo) i jego 11-letni syn Lucas (Eddie Alderson) oglądają mecz baseballowy. Ich ulubiona drużyna, Red Sox walczy o zwycięstwo. Dwight cieszy się czasem spędzonym z synem. Odwożąc chłopca do Ruth Wheldon - byłej żony i matki Lucasa (zdobywczyni Oscara - Mira Sorvino), Dwight nieuchronnie kieruje się ku swojemu przeznaczeniu na Reservation Road.

Dochodzi do wypadku, który trwa zaledwie chwilę. Ethan jest jedynym świadkiem, który widzi Dwighta uciekającego w panice z miejsca zdarzenia.

U Ethana, z każdym dniem pogłębia się obsesja odszukania zabójcy i dokonania na nim zemsty. Jego żona (Jennifer Connelly) coraz bardziej obawia się, że szaleństwo męża doprowadzi do rozpadu rodziny.

W tym samym czasie Dwight zadręcza się tym, że jego była żona Ruth (Mira Sorvino) pozbawi go spotkań z synem wykorzystując fakt złamania przez niego prawa. Zmagając się z własnym sumieniem, Dwight ukrywa popełnioną zbrodnię, by w ten sposób ratować własną rodzinę. Wszystko zmienia się w chwili, gdy kancelaria Dwighta wyznacza go do prowadzenia sprawy Learnerów. Konfrontacja obydwu mężczyzn staje się tylko kwestią czasu...

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Pozostałe

Proszę czekać…