Piotruś, 30-letni bezrobotny mężczyzna, mieszka samotnie w kawalerce na śląskim blokowisku. Utrzymuje go matka, która co miesiąc oddaje mu połowę swojej renty. Nocami dręczą bohatera koszmary. Śni mu się, że zjada matkę żywcem, jak kanibal. Piętnastego dnia miesiąca matka przychodzi zapłakana. Listonosz, roznoszący przekazy emerytalne, uciekł z pieniędzmi w nieznanym kierunku. Ponieważ matka wyjeżdża do sanatorium, Piotruś musi przeżyć miesiąc na własny rachunek.

O filmie

Piotruś, 30- letni bezrobotny mężczyzna, mieszka samotnie w kawalerce na śląskim blokowisku. Utrzymuje go matka, która co miesiąc oddaje mu połowę swojej renty. Nocami dręczą bohatera koszmary. Śni mu się, że zjada matkę żywcem, jak kanibal.

Piętnastego dnia miesiąca matka przychodzi zapłakana. Listonosz, roznoszący przekazy emerytalne, uciekł z pieniędzmi w nieznanym kierunku. Ponieważ matka wyjeżdża do sanatorium, Piotruś musi przeżyć miesiąc na własny rachunek. Kolega Piotrusia, Sproket, podsuwa mu pomysł na zdobycie pieniędzy: trzeba znaleźć starszą panią, która w zamian za usługi erotyczne będzie sponsorowała bohatera. Wybór Sproketa pada na sąsiadkę Piotrusia, 50-letnią Barbarę. "To będzie jakby twoja druga matka" tłumaczy Sproket Piotrusiowi.

Zaaranżowana przez Sproketa schadzka kończy się kompromitacją. Zestresowany i głodny Piotruś nie jest w stanie dopełnić męskich obowiązków. Sproket robi bohaterowi gorzkie wyrzuty i odchodzi. Piotruś udaje się w poszukiwaniu zatrudnienia do Biura Pracy. Urzędnik nie pozostawia mu żadnej nadziei- bez wyuczonego zawodu, wykształcenia i znajomości obsługi komputera, bohater może być tylko "operatorem pilota od telewizora". Piotruś próbuje na wszelkie sposoby zdobyć pieniądze na jedzenie. Przemierza polską, kapitalistyczną rzeczywistość, stykając się z jej charakterystycznymi postaciami i mechanizmami. Przeszukuje śmietniki w poszukiwaniu puszek, żebrze pod kościołem, sprzedaje radiomagnetofon w lombardzie, pracuje w supermarkecie. Wszystkie próby kończą się niepowodzeniem. Czasem udaje się Piotrusiowi zarobić parę groszy, ale wówczas trafia na parę bezrobotnych chuliganów, którzy biją go dotkliwie i odbierają mu pieniądze. Nie chcąc martwić matki, która regularnie telefonuje do niego z sanatorium, Piotruś zmyśla historyjkę, że znalazł pracę w firmie brokerskiej.

Mimo, że bohater stacza się coraz bardziej na dno, codziennie ubarwia tę opowieść nowymi szczegółami. Złośliwy los nieuchronnie prowadzi Piotrusia do upadku. Gdy bohater osiąga dno upadku i rozpaczy, doznaje wewnętrznej przemiany. Pojawia się nadzieja, że Piotruś narodzi się na nowo i jeszcze raz stawi czoła światu.

Reżyser o filmie

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Robert Krzempek: Pod szyderczym tytułem „CZEKA NA NAS ŚWIAT” kryje się opowieść o pokoleniu młodych ludzi, którzy wkraczając w dorosłe życie odkrywają, że świat na nich wprawdzie czeka, ale z kłami i pazurami, żeby ich przepędzić.

Bohaterem filmu jest Piotruś- trzydziestolatek, który żyje na utrzymaniu matki-rencistki. W wyniku zbiegu okoliczności, bohater zostaje pozbawiony środków do życia i musi przetrwać miesiąc na własny rachunek.. W poszukiwaniu pracy i źródła dochodów, Piotruś przemierza polską rzeczywistość, podejmując coraz bardziej rozpaczliwe i poniżające próby zarobkowania. Spotyka na swojej drodze barwne postacie., którą wspólną cechą jest to, że próbują Piotrusia wykorzystać (materialnie, seksualnie itd.).

Film jest inspirowany dziełami Formana, Jarmuscha i Munka. Zrealizowany w oryginalnej konwencji tragikomedii, składa się z metaforycznych scen, opowiadanych paradokumentalnie. Metoda narracji ma przekazać widzowi uczucie młodego człowieka, brnącego w świecie ogarniętym obojętnością i pazernością.

Film daje możliwość różnorodnych interpretacji. Jest adresowany do widzów, którzy w epoce filmowej gumy do żucia jeszcze nie odwykli od samodzielnego myślenia i znajdują w tym przyjemność.

Więcej informacji

Proszę czekać…