Trzynastoletni Antoine mieszka z rodzicami w Paryżu. Nie jest jednak przez nich akceptowany. Również w szkole nie jest lubiany i przyjaźni się tylko z jednym chłopcem. Popada przez to w kolejne tarapaty. Najpierw pojawiają się kłopoty w szkole, następnie w domu. Antoine postanawia uciec i aby zdobyć pieniądze, kradnie maszynę do pisania.

Ciekawostki

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

- Film został nakręcony za pieniądze teścia Truffauta - Ignacea Morgensterna, który był właścicielem podupadającej firmy dystrybuującej filmy. Truffaut przekonał go, aby nabył prawa do rozpowszechniania we Francji radzieckiego filmu Michaiła Kałatozowa „Lecą żurawie”, który na festiwalu w Cannes w 1958 r. zdobył Złotą Palmę. Film odniósł kolosalny sukces i podreperował finanse Morgensterna. W zamian Morgenstern podarował zięciowi kwotę trzydziestu siedmiu milionów starych franków (trzysta siedemdziesiąt tysięcy nowych), na produkcję pełnometrażowego filmu.

- Film zawiera w sobie wiele wątku autobiograficznych. Truffaut oskarża dom rodzinny, szkołę, policję o niewrażliwość, egoizm i brak wyobraźni.

- „400 batów” znalazł się na liście stu najlepszych filmów w historii kina, zorganizowanej przez magazyn TIME w 2005 roku.

- Tytuł filmu pochodzi od francuskiego idiomu - „faire les quatre cents coups", który dosłownie oznacza robienie czegoś w kółko, a przenośnie wpadanie w tarapaty

- Obraz dedykowany jest teoretykowi André Bazinowi.

- Wszyscy chłopcy, którzy nie otrzymali głównej roli, grali w filmie jako uczniowie.

- W jednej ze scen Antoine i Rene włóczą się po mieście. W pewnym momencie przechodzą obok ściany z plakatami filmowymi - chłopcy zrywają jeden z nich z wizerunkiem kobiety. To Harriet Andersson z bergmanowskich "Wakacji z Moniką" (Sommaren med Monika, 1953).

- Truffaut mówił: "(...) lepiej rozumiem świat dzieci niż dorosłych. Chciałem zrobić jak najwierniejsze studium tego okresu, bo źle jest on znany rodzicom."

Ciekawostki o reżyserze

- Truffaut kochał kobiety. Swoje bliskie i bardzo liczne związki z płcią piękną opisywał w intymnym dzienniku. A w 1977 roku zrealizował nawet film „Mężczyzna, który kochał kobiety”, w którym pojawia się w drugoplanowej roli.

- Mistrzem Truffauta był Alfred Hitchcock. W 1962 roku Truffaut przeprowadził wywiad-rzekę z ulubionym reżyserem, Alfredem Hitchcockiem. Zapis tej rozmowy ukazał się w pełnej wersji w 1983 roku w książce "Hitchcock-Truffaut". - Truffaut ajął 27 miejsce na liście Najlepszych Reżyserów stworzonej przez Entertainment Weekly.

- Miał pierwotnie reżyserować film „Bonnie i Clyde" (1967).

- Był absolutnie zakochany w „Obywatelu Kane”. Kiedy pierwszy raz zobaczył film, miał powiedzieć: „nigdy nie kochałem nikogo tak mocno, jak pokochałem ten film”

- Najsłynniejsze cytaty: "czy kino jest ważniejsze od życia?", "pewnego dnia zrobię film, który spodoba się krytykom... kiedy tylko będę miał pieniądze, które mogę zmarnować", "zawsze preferowałem rozmyślanie o życiu niż samo życie."

Glówny bohater – Antoine Doinel:

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Główny bohater filmu, grany przez Jean-Pierre’a Leauda, został wybrany przez Truffauta spośród sześćdziesięciu chłopców. Leaud w swojej karierze wcielał się w postać Antoine’a Dionela pięć razy – pojawił się jeszcze w „Antoine i Colette” (1962, nowela z „Miłości dwudziestolatków”), „Skradzione pocałunki” (1968), „Małżeństwo” (1970) i „Uciekająca miłość” (1979).

Francuski reżyser, Olivier Assayas (Leaud występował u niego), powiedział kiedyś: "ciekawa sprawa z tym Leaudem. Większość aktorów dostaje do zagrania jakieś postaci. Leaud zawsze wykorzystywany był po prostu jako Leaud. Trudno zliczyć ile było filmów, w których reżyser stawiał go przed kamerą i prosił tylko by był Leaudem".

Kariera samego aktora związana była głównie z filmami Nowej Fali. Ma na swoim koncie ponad 80 ról.

Nagrody/festiwale m.in.:

1961 - nominacja do nagrody BAFTA w kategorii Najbardziej obiecujący debiut filmowy

1960 - Francuski Związek Krytyków Filmowych - Nagroda Krytyków za Najlepszy Film (razem z „Hiroszima moja miłość")

1960 - nominacja do Oscara w kategorii Najlepszy Scenariusz Oryginalny (François Truffaut, Marcel Moussy)

1959 - MFF Cannes - Złota Palma w kategorii Najlepszy Reżyser oraz Nagroda OCIC, nominowany w kategorii Najlepszy Film („Złota Palma")

Nowa Fala

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Kierunek w sztuce filmowej nazwany „Nową Falą” (nouvelle vague) zrodził się w drugiej połowie lat 50. XX w. w kręgu młodych krytyków – przyszłych reżyserów – Claude’a Chabrola, Jeana-Luc Godarda, Erica Rohmera i Truffauta, związanych z pismem „Cahiers du Cinema”, które redagował wybitny krytyk i teoretyk Andre Bazin. Wymienieni autorzy najpierw piórem, a następnie praktyką twórczą (obok „Czterystu batów” m.in. „Piękny Sergiusz” Chabrola, 1958; „Do utraty tchu” Godarda, 1959) przeciwstawiali skostniałemu, akademickiemu kinu francuskiemu z lat 40. kino nowofalowe: odmłodzone, autorskie (reżyser powinien być zarazem scenarzystą, a przynajmniej pomysłodawcą, swoich filmów i to on, a nie producent, miał decydować o ich kształcie artystycznym), bliskie życiu.

Do życia filmy Nowej Fali zbliżyło wyjście ich twórców z atelier do wnętrz naturalnych i w plener oraz angażowanie mało znanych lub wręcz niezawodowych aktorów. Te same postulaty głoszono – i realizowano – już we włoskim neorealizmie, np. w „Rzymie, mieście otwartym” Roberto Rosselliniego (1945) i „Złodziejach rowerów” Vittoria De Siki (1948). Teraz jednak doszły nowe środki artystyczne i techniczne: improwizacja na planie zdjęciowym, lekka kamera umożliwiająca filmowanie „z ręki”, obiektyw o zmiennej ogniskowej, wysokoczuły negatyw czarno-biały, który zapewniał dobre rezultaty w trudnych warunkach oświetleniowych, przenośne źródła światła o niewielkich gabarytach, lżejsza aparatura do – magnetycznego już, a nie optycznego – nagrywania dźwięku na planie.

Wielki wpływ na teorię i praktykę Nowej Fali wywarły Bazinowskie preferencje dla realizmu w filmie i wynikający z nich podział reżyserów na „wierzących w obraz” i „wierzących w rzeczywistość”. Pierwsi, posługując się tradycyjnym montażem oraz ekspresyjnymi środkami wyrazu, oddalają się od realizmu i kreują na ekranie własną, zdeformowaną wizję świata. Drudzy, zainspirowani – jak sam Bazin – „Obywatelem Kane” Orsona Wellesa (1941), tworząc „kino bez montażu”, odzwierciedlają długimi ujęciami z dużą głębią ostrości czasoprzestrzenne continuum świata istniejącego, dzięki czemu są bliżsi realizmu. (autor: Andrzej Bukowiecki)

O reżyserze

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Narodzinom François Truffaut (6 lutego 1932 r.) towarzyszył skandal. Pochodząca z szacownej, paryskiej rodziny panna Janine de Monferrand urodziła nieślubne dziecko. By nie zaogniać skandalu oddała dziecko do piastunki. Przez pierwsze trzy lata życia mały François wychowywał się zatem u obcych (w Montmorency, Boissy-Saint Léger). W 1933 r. matka wyszła za mąż za Rolanda Truffaut, który usynowił François, dając mu przy tym swoje nazwisko. W latach 1935-1942 wychowywała wnuka babka, Genevieve de Monferrand. W szkole miał opinię bardzo zdolnego ucznia; ale odkąd zamieszkał z rodzicami zaczął opuszczać się w nauce, stając się równocześnie zapalonym kinomanem. W wieku czternastu lat zakończył szkolną edukację. Trudnił się wieloma profesjami: był tragarzem, gońcem, recepcjonistą... Jesienią 1948 roku założył, wraz ze swoim przyjacielem, Robertem Lachenay, klub filmowy Le Cercle Cinemane. W wyniku nadużyć finansowych, jakich się przy tym dopuścił, w grudniu tego roku znalazł się w Centrum Obserwacji Młodych Przestępców w podparyskim Villejuif. Z domu poprawczego wyciągnął go wówczas Andre Bazin, znany krytyk filmowy, nazywany „ojcem Nowej Fali" (przez pewien czas Truffaut pracował jako jego sekretarz). Od kwietnia 1950 roku rozpoczął intensywną współpracę z paryską prasą jako fotograf i reporter. Szybko jednak znużył się dziennikarstwem i w październiku zgłosił się jako ochotnik do wojska. Pomysł z wojskiem zakończył się dezercją i w 1951 r. Truffaut przybył do Paryża. Za namową mistrza Bazina zgłosił się na policję i po aresztowaniu spędził kolejne pół roku w wojsku. Zdegradowany psychicznie wrócił w 1952 r. do Paryż i zamieszkał u Bazinów. Rok później zaczął publikować w „Cahiers du Cinema". W styczniowym numerze pisma z 1954 r. ukazał się jego artykuł „O pewnej tendencji kina francuskiego", który wywołał burzę i z dnia na dzień zrobił z Truffaut czołową postać młodej krytyki filmowej. Truffaut wykorzystał ten sukces: nawiązał współpracę z wieloma pismami, pisał regularnie po kilka tekstów tygodniowo. Zmienił się tryb jego życia, zaczął dobrze zarabiać i podróżować. W tym przełomowym roku zrealizował też - wspólnie z nowym przyjacielem, Jacquesem Rivette - swój pierwszy amatorski film „Wizyta”, a niedługo później został asystentem samego Rosselliniego. W 1956 r. na festiwalu w Wenecji poznał swoją przyszłą żonę - Madeleine Morgenstern, córkę słynnego dystrybutora. W 1957 r. teściu pomógł mu założyć własną, małą wytwórnię filmową. W ramach wytwórni, która na cześć "Złotej karocy" Renoira została nazwana Les Films du Carosse Truffaut zrealizował latem 1957 r. krótkometrażowy film "Prześladowcy". 1958 r. to rok jego pełnometrażowego debiutu "Czterysta batów", którego sukces w Cannes otworzył przed nim drogę do reżyserskiej kariery. W styczniu 1959 r. przyszła na świat pierwsza córka Laura, dwa lata później urodziła się Ewa. W 1965 r. małżonkowie rozwiedli się. Latem 1962 r. zaangażował się w projekt, który doprowadził do jego największego krytycznofilmowego osiągnięcia. Po nagraniu wywiadu ze swoim ulubionym reżyserem - Alfredem Hitchcockiem, przygotował opartą na rozmowach książkę „Kino według Hitchcocka". Jej pierwsze francuskie wydanie ukazało się w 1966 r. Na początku 1968 r. zaangażował się (jak wiele "nowofalowców") w „aferę Langlois", brał istotny udział w akcji przerwania Festiwalu Canneńskiego. Ostatnią wielką miłością w życiu Truffaut była aktorka Fanny Ardant. We wrześniu 1983 r. urodziła się im córka Josephine. Ten szczęśliwy okres jego życia został tragicznie przerwany - latem 1983 r. reżyser zachorował na raka mózgu. Zmarł w Paryżu 21 października 1984 r. Jego wierni fani odwiedzają jego grób na cmentarzu Montmartre. Źródło: www.film.org.pl

Opis pełny

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Schyłek lat 50. XX w. Antoine mieszka z mniej więcej czterdziestoletnią, wciąż jeszcze atrakcyjną matką (Claire Maurier) i ojczymem (Albert Remy) w skromnym mieszkaniu na paryskich przedmieściach. W tej typowo mieszczańskiej rodzinie nie doznaje szczególnych krzywd, ale nie jest też rozpieszczany. Matka nim pomiata, ojczym – przynajmniej początkowo – odnosi się do niego łagodniej, ale w wolnych chwilach wymyka się z domu na wyścigi samochodowe.

Antoine nienajlepiej znosi duszną atmosferę domu. Źle czuje się również w szkole, na lekcjach francuskiego, które prowadzi surowy nauczyciel, zwolennik represyjnych metod nauczania i wychowania. W pierwszej – po napisach czołowych – sekwencji „Czterystu batów”, która rozgrywa się w klasie szkolnej, Antoine od razu popada w tarapaty. Zostaje przyłapany przez nauczyciela na oglądaniu fotografii nagiej kobiety (wyraźna aluzja do podobnej sceny z „Błękitnego Anioła” Josepha von Sternberga, 1930) i postawiony w kącie. Tu na ścianie wypisuje wierszyk… za co dostaje kolejną karę.

Nazajutrz Antoine wraz ze swym kolegą z klasy i jedynym przyjacielem, Rene Bigeyem (Patrick Auffay), idzie na wagary. Chłopców szpieguje inny uczeń… Wagarując, Antoine spostrzega na ulicy matkę w objęciach kochanka (Jean Douchet). Matka również go widzi; wie, że syn powinien być w szkole. Antoine jednak nie martwi się, że wyda go ojczymowi, bo ten dowiedziałby się wówczas, że nie było jej w pracy i nabrał podejrzeń. Antoine informuje przyjaciela, że na drugi dzień pójdzie do szkoły. W domu, za jego namową, próbuje usprawiedliwić nieobecność chorobą, podrabiając charakter pisma matki, ale robi to nieudolnie.

Z pracy wraca ojczym. Matka ma wrócić późno, rzekomo jej szef zlecił przeprowadzenie remanentu. W nocy Antoine’a budzi szum silnika zajeżdżającego pod dom samochodu, którym jakoby szef matki odwiózł ją po pracy w nadgodzinach. Chłopiec słyszy jej kroki na schodach, a następnie kłótnię rodziców, potwierdzającą, że mężczyzna, do którego mówi „tato”, nie jest jego biologicznym ojcem i w istocie go nie cierpi. Z ust matki pada sugestia oddania syna do internatu…

W szkole Antoine, wciąż nie mając ani odrobionego karnego zadania domowego, ani podrobionego usprawiedliwienia, tłumaczy nauczycielowi francuskiego nieobecność w szkole… śmiercią matki. Nauczyciel okazuje współczucie uczniowi, który niestety nie wie, że w tym czasie kolega szpiegujący wczorajszych wagarowiczów zjawia się w jego mieszkaniu, gdzie wyjawia ojczymowi, w obecności matki, że Antoine’a nie było w szkole. I oto kolejną lekcję francuskiego przerywa niespodziewane przybycie ojczyma oraz „nieżyjącej” matki. Ojczym policzkuje Antoine’a i zapowiada, że policzy się z nim w domu. Chłopiec nie ma tam już po co wracać…

To początek nowego, samodzielnego życia trzynastolatka. Mieszkanie „kątem” u Rene, pożegnalny list do rodziców. Poruszona tym listem matka odnajduje Antoine’a w szkole i zabiera go z powrotem do domu. Stara się mu okazać trochę ciepła. Obiecuje wysoką nagrodę pieniężną za dobrą ocenę z kolejnego wypracowania z francuskiego. Rodzinną sielankę podtrzymuje wyprawa całej trójki do kina.

Chłopiec „modli się” do Balzaka, by jego praca została dobrze oceniona. Niestety, nauczyciel francuskiego surowo ocenia klasowe wypracowanie Antoine’a o śmierci dziadka. Oskarża autora o splagiatowanie Balzaka i wysyła do dyrektora szkoły, ale Antoine ucieka. Rene staje w obronie kolegi, za co zostaje brutalnie wyrzucony z klasy i zawieszony do końca semestru w prawach ucznia.

Antoine znów nie może wrócić do domu, bo ojczym zagroził mu – w razie kłopotów w nauce – odesłaniem do akademii wojskowej. I tym razem gościny udziela przyjacielowi, w tajemnicy przed rodzicami (matka jest alkoholiczką, ojciec spędza większość czasu na wyścigach), Rene. Chłopcy zażywają wolności: palą papierosy, popijają wino, gadają do późnej nocy.

Antoine marzy o dotarciu nad morze, gdzie nigdy nie był. Pieniądze podkradane przez Rene z domowej kasy nie wystarczą na spełnienie tego marzenia. Antoine zakrada się więc po kryjomu do biura ojczyma i wynosi stamtąd maszynę do pisania, którą zamierza sprzedać. Nikt jednak nie chce jej kupić, więc Antoine odnosi urządzenie na miejsce. I wtedy zostaje przyłapany przez stróża. Powiadomiony ojczym sam prowadzi pasierba na komisariat policji. Sprawa trafia do sądu, który kieruje Antoine’a, za przyzwoleniem rodziców, do Ośrodka Obserwacyjnego dla Nieletnich Przestępców. Tam, w słynnej scenie rozmowy z niewidoczną na ekranie psycholożką, trzynastolatek wyjawia, że jego rodzice poznali się, kiedy już był na świecie, a matka chciała go wyskrobać i tylko babci, która się temu przeciwstawiła, zawdzięcza życie.

Antoine, rozczarowany chłodną wizytą matki i uniemożliwieniem mu kontaktu z Rene, ucieka z Ośrodka. Końcowa scena filmu to jedna z najsłynniejszych w kinematografii. Twarz chłopca zastyga w skierowanym ku nam, pytającym spojrzeniu jego szeroko otwartych oczu… (autor: Andrzej Bukowiecki)

Opis skrócony

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Debiut fabularny François’a Truffaut i zarazem jeden z pierwszych filmów, które wylansowały Nową Falą. Akcja obrazu rozgrywa się w Paryżu. Bohaterem "400 batów" jest 13 letni Antoine Doinel (Jean Pierre Leud). Chłopiec niespecjalnie pasuje do otaczającej go rzeczywistości. Jest wrażliwy, pochopny, zagubiony. Wciąż popada w tarapaty, niespecjalnie bawi go szkoła, nie przepadają za nim nauczyciele. Także w domu nie znajduje zrozumienia - matka pochłonięta jest sobą, a ojczym samochodami. Żadne z nich nie zauważa, że tuż obok nich kształtuje się żądna przygód, pragnąca wolności, bogata osobowość.

Chłopiec pozostawiony sam sobie myśli o niebieskich migdałach. Świat go woła. Ciąg niefortunnych zdarzeń sprawia, że Antoine postanawia zmienić swoje życie. Rzuca szkołę i ucieka z domu. Największym marzeniem chłopca jest podróż nad morze.

Więcej informacji

Proszę czekać…