Aktywność

Żuławski FEST w Krakowie - 15-20 grudnia 2008 HYDE PARK

Kino Pod Baranami zaprasza na przegląd filmów Andrzeja Żuławskiego organizowany we współpracy z Krytyką Polityczną, Instytutem Sztuki i Krakowską Szkołą Scenariuszową. W ramach przeglądu widzowie będą mogli zobaczyć reprezentatywne dla twórczości reżysera filmy, zarówno powstałe w Polsce, jak i zrealizowane na emigracji, we Francji. Przeglądowi będzie towarzyszyć promocja książki Żuławski. Przewodnik Krytyki Politycznej, wywiadu-rzeki Piotra Kletowskiego i Piotra Mareckiego z Andrzejem Żuławskim. Imprezę zwieńczy spotkanie z reżyserem. Wszystkie filmy poprzedzone zostaną prelekcjami wybitnych filmoznawców.

BILETY:
12 zł (normalny)
10 zł (ulgowy)
Karnet (6 filmów): 48 zł

PROGRAM:
poniedziałek, 15 grudnia, g. 20.15
(prelekcja przed filmem: dr Piotr Marecki)
SZAMANKA
Polska/Francja 1996, 112’
obsada: Iwona Petry, Bogusław Linda, Piotr Machalica
Pierwszy polski film Andrzeja Żuławskiego, nakręcony po wieloletnim pobycie we Francji.
Na krakowskim dworcu kolejowym Michał żegna się z bratem, który polecił mu zająć się wynajęciem jego mieszkania. Okazja nadarza się szybciej, niż przypuszczał. Podchodzi do niego dziewczyna o pseudonimie Włoszka. Jest studentką Akademii Górniczo – Hutniczej i właśnie szuka kwatery. W mieszkaniu brata Michał podrywa dziewczynę. Ta początkowo nie reaguje, ale wkrótce podejmuje grę. Michał i Włoszka kochają się namiętnie, ale bez zobowiązań. Ich drogi rozchodzą się. Michał jest antropologiem. Wraz ze swoim asystentem i grupą studentów prowadzi wykopaliska. Po długich poszukiwaniach udaje im się wydobyć z bagien znakomicie zachowane zwłoki szamana, żyjącego przed trzema tysiącami lat. Młody profesor jest pochłonięty swoim odkryciem, ale zafascynuje go coś zupełnie innego. Ponowne spotkanie z Włoszką rozpocznie bowiem burzliwy związek… (www.filmpolski.pl)

wtorek, 16 grudnia, g. 20.15
(prelekcja przed filmem: prof. dr hab. Tadeusz Lubelski)
BŁĘKITNA NUTA
Francja 1991, 126’
obsada: Janusz Olejniczak, Sophie Marceau, Roman Wilhelmi
Film przedstawia 36 godzin z życia Fryderyka Chopina. Pewnego letniego dnia 1846 roku, George Sand wyprawia przyjęcie w swojej wiejskiej posiadłości w Nohant. Wśród zaproszonych gości znajdują się m.in. malarz Eugene Delacroix, śpiewaczka operowa Pauline Viardot i rosyjski pisarz Ivan Turgenev. Długotrwający związek Sand z Chopinem zmierza ku końcowi. Sytuację stara się wykorzystać młoda Solange, zakochana w polskim pianiście. Film jest indywidualnym spojrzeniem Żuławskiego na życie Chopina i jego relacje z najbliższymi, którzy są przedstawieni jako samolubni, małostkowi i płytcy oportuniści, podczas gdy Chopin został sportretowany jako tragiczny, niezrozumiany przez otoczenie geniusz. (www.wikipedia.pl)

środa, 17 grudnia, g. 20.15
(prelekcja przed filmem: dr Agnieszka Morstin-Popławska)
TRZECIA CZĘŚĆ NOCY
Polska 1971, 101’
obsada: Małgorzata Braunek, Leszek Teleszyński, Jan Nowicki
Pełnometrażowy debiut Andrzeja Żuławskiego. Akcja filmu rozgrywa się w czasie okupacji hitlerowskiej. Ukazuje wydarzenia wojenne w konwencji apokaliptycznej i onirycznej. Głównym bohaterem jest Michał, któremu Niemcy zabijają (we dworku na skraju lasu) matkę, żonę Helenę i synka. Michał ucieka do miasta. Przypadkiem spotyka tam w starym domu rodzącą właśnie kobietę, Martę, łudząco podobną do jego zmarłej żony. Michał postanawia zaopiekować się kobietą i jej dzieckiem. By ich utrzymać, zostaje karmicielem wszy w instytucie produkującym szczepionki przeciw tyfusowi. Ma zamiar również odbić z rąk hitlerowców Jana – męża Marty, który został zatrzymany przez Niemców omyłkowo zamiast Michała. (www.wikipedia.pl)

czwartek, 18 grudnia, g. 20.15
SPOTKANIE z ANDRZEJEM ŻUŁAWSKIM oraz autorami wywiadu-rzeki z reżyserem, Piotrem Kletowskim i Piotrem Mareckim.
Spotkanie prowadzi Sebastian Liszka.

czwartek, 18 grudnia, g. 21.30
OPĘTANIE
Francja 1981, 127’
obsada: Isabelle Adjani, Sam Neill, Margit Carstensen
Marc wraca po dłuższej nieobecności (prawdopodobnie wypełniał jakąś misję szpiegowską) do swego mieszkania w Berlinie i zastaje dom pogrążony w chaosie. Kilkuletni synek jest zaniedbany, żona Anna – nieobecna duchem, dziwnie roztargniona i rozdrażniona. Wyznaje mężowi, że ma kochanka, Heinricha, i mimo rozpaczy Marca nie zamierza zrywać tego związku. Ale ukrywa przed mężem jeszcze coś, bo chociaż znika na całe dnie, wcale nie spędza tego czasu z Heinrichem. Marc wynajmuje prywatnego detektywa, który odkrywa z przerażeniem, że Anna utrzymuje intymne relacje z ohydnym monstrum, ni człowiekiem, ni zwierzęciem. Kobieta zabija detektywa, a potem następnego, który wyruszył na poszukiwanie swego poprzednika. Do mieszkania, w którym przebywa potwór karmiony ciałami ofiar, trafia wkrótce również Heinrich. Anna rani go, ale mężczyźnie udaje się uciec. O strasznym odkryciu powiadamia Marca. (PAT).

piątek, 19 grudnia, g. 20.15
(prelekcja przed filmem: dr Piotr Kletowski)
DIABEŁ
Polska 1972, 119’
obsada: Wojciech Pszoniak, Leszek Teleszyński, Małgorzata Braunek
Jeden z najbardziej kontrowersyjnych obrazów Żuławskiego. Zatrzymany na kilkanaście lat przez PRL-owską cenzurę, doczekał się premiery dopiero w 1988 roku..
Akcja rozgrywa się w styczniu 1793 roku podczas wkroczenia wojsk pruskich do Wielkopolski. Nieznajomy (Pszoniak) wyprowadza z więziennego klasztoru, młodego szlachcica Jakuba (Teleszyński) wraz z zakonnicą. Niedoszły królobójca, wyraźnie oszołomiony torturami Jakub, wraca w towarzystwie zakonnicy w rodzinne strony, ale spotkanie z rodzicami, rodzeństwem, przyjacielem oraz narzeczoną, tylko potęguje w nim opętanie. Nieznajomy wręcza Jakubowi brzytwę i każe „oczyszczać”. Jakub postanawia rozliczyć się z najbliższymi, którzy pogrążyli się w zdradzie i moralnej rozpuście, zatraca przy tym poczucie realności. (www.filmpolski.pl)

sobota, 20 grudnia, g. 20.15
(prelekcja przed filmem: Sebastian Liszka)
NA SREBRNYM GLOBIE
Polska 2000, 165’
obsada: Jerzy Trela, Andrzej Seweryn, Iwona Bielska Po sukcesie Najważniejsze to kochać, Żuławski powrócił z Francji do Polski i rozpoczął realizację filmu fantastycznego na podstawie trylogii powieściowej stryjecznego dziadka Jerzego Żuławskiego. Zdjęcia do kręconego z olbrzymim rozmachem – jak na polskie warunki – filmu (plany zdjęciowe m.in. na Kaukazie i w Mongolii), zostały przerwane w 1977 roku decyzją wiceministra kultury i sztuki Janusza Wilhelmiego. Z rozkazu dygnitarza zniszczono scenografię i wiele kostiumów wykorzystanych w filmie. Przerwany w 4/5 film został dokończony dopiero 11 lat później, u schyłku PRL-u.
Mała grupka badaczy kosmosu opuszcza Ziemię w poszukiwaniu wolności i szczęścia. Lądują na nieznanej planecie i rozpoczynają budowę nowej cywilizacji. Badacze wkrótce umierają a ich potomkowie powracają do prymitywnej kultury, wymyślają nowe mity i nowego Boga… Po latach na planecie pojawia się ekspedycja Marka. Potomkowie badaczy kosmosu upatrują w Marku zbawiciela, który wyzwoli ich spod jarzma skrzydlatych potworów Szernów. (www.wikipedia.pl)

Zapraszamy także na wykład mistrzowski Andrzeja Żuławskiego w Krakowskiej Szkole Scenariuszowej
(sala konferencyjna, Centrum Biurowe Lubicz, ul. Lubicz 23), piątek, 19 grudnia, godz. 15:00

wstęp wolny.

Krakowska Szkołą Scenariuszowa - 10 000 zł dla najlepszych! HYDE PARK

Krakowska Szkoła Scenariuszowa jest inicjatywą, która powstała pod patronatem Uniwersytetu Jagiellońskiego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz SKA Instytutu Sztuki. Założeniem szkoły jest wykształcenie profesjonalnych scenarzystów, wyposażenie ich w niezbędną wiedzę teoretyczną oraz umożliwienie zdobycia wiedzy praktycznej podczas warsztatów pod okiem doświadczonych wykładowców. Krakowska Szkoła Scenariuszowa daje możliwość wymiany doświadczeń z innymi początkującymi autorami scenariuszy, nawiązanie wartościowych kontaktów, a przede wszystkim na uzyskanie cennych wskazówek od Mistrzów podczas ich gościnnych wykładów. W trakcie 14 sesji trwających od listopada 2008 do października 2009 (z przerwą wakacyjną), studenci będą uczestniczyć w zajęciach z zakresu:

  • języka filmu
  • narracji i dramaturgii filmowej
  • historii kina
  • pracy z aktorem
  • polskiej literatury współczesnej
  • adaptacji filmowych

oraz w warsztatach scenariuszowych podczas których studenci pracować będą nad projektem scenariusza. Najlepsze z nich zgłoszone zostaną do konkursu, którego finałem będzie produkcja pełnometrażowej fabuły. Do grona wykładowców należą m.in. Janusz Głowacki, Marcin Koszałka, Piotr Uklański, Filip Bajon, Jerzy Stefan Stawiński, Piotr Wereśniak, Cezary Harasimowicz, Józef Hen, Andrzej Barański, Marcin Wrona, Grażyna Trela, Przemysław Wojcieszek, Wojciech Smarzowski, Andrzej Żuławski, Michał Oleszczyk, Piotr Kletowski, Piotr Marecki.

IDEA

Krakowska Szkoła Scenariuszowa opiera się na kształceniu w dwóch zakresach: – praktyczne opanowanie warsztatu i podstawowych pojęć związanych ze scenopisarstwem (filmowe formy fabularne) – wiedza o filmie i literaturze (ze szczególnym uwzględnieniem polskiej literatury po 1989 roku) Podstawowa idea Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej to nauczenie pisania scenariuszy według najnowszych standardów obowiązujących w świecie filmowym. Równie ważne zadanie Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej to zainteresowanie scenarzystów i filmowców nową polską literaturą. Wielkość polskiego kina w PRL-u była wynikiem jego przyliterackiego statusu, który został poważnie zachwiany po przemianach ustrojowych 1989 roku. W programie kształcenia duży nacisk kładziony zostanie na historię najnowszej literatury oraz możliwości adaptowania jej na ekran. Krakowska szkoła Scenariuszowa nawiązuje do idei szkoły filmowej w Krakowie czyli powojennego Warsztatu Filmowego Młodych założonego przez A. Bohdziewicza (absolwenci m.in. W.J. Has i J. Kawalerowicz), a także późniejszego Studium Scenariuszowego.

FORMA ORGANIZACYJNA

Roczny kurs (pierwszy nabór 2008/2009). Zajęcia będą odbywać się co drugi weekend w piątek, sobotę i niedzielę.

FORMA ZAJĘĆ

Zajęcia mają charakter warsztatów i wykładów. Warsztaty prowadzone są w małych grupach, maksymalnie 10 osób.

WYKŁADOWCY

Kadra Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej rekrutuje się spośród pracowników Uniwersytetu Jagiellońskiego, mistrzów polskiego kina oraz dzisiejszych praktyków pisania scenariuszy dla filmu i telewizji. Nauczycielami Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej są osoby, które aktywnie współtworzą dzisiejsze polskie kino oraz literaturę.

*STUDENCI *

Studentami Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej, deklarującymi chęć uczestniczenia w zajęciach I roku będą m.in. pisarze, którzy pracować będą nad filmowymi wersjami swoich powieści oraz artyści realizujący filmy,a także osoby z rekrutacji.

KOMPETENCJE ABSOLWENTA

Absolwent Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej potrafi zrealizować scenariusz pełnometrażowego filmu fabularnego, posługuje się terminologią związaną ze scenopisarstwem i posiada bardzo dobre rozeznanie we współczesnej literaturze polskiej oraz literackiej historii polskiego kina. Absolwent swobodnie porusza się w formach scenariuszowych przeznaczonych dla celów komercyjnych jak i artystycznych. Szkoła uczy nie tylko pisać scenariusze. Absolwent po ukończeniu kursu będzie wiedział, do kogo zgłosić się ze swoim tekstem, do których drzwi zapukać, co zrobić, żeby z jego pomysłu na papierze wykiełkował film.

Najświeższe newsy:

UWAGA!!!
Przychodząc do szkoły nie musisz mieć ze sobą gotowego tekstu, treatmentu, scenariusza. MY NAPISZEMY GO RAZEM Z TOBĄ!!!

3 × 10 tys. złotych dla najlepszych scenariuszy
Krakowska Szkoła Scenariuszowa oferuje 10 tysięcy złotych dla każdego z trzech studentów, których scenariusze, powstałe w efekcie kursu, zostaną uznane za najlepsze pośród wszystkich.

• *II semestr gratis dla najlepszych *
Dziesięciu kandydatów na studia z najlepszymi treatmentami, które zostaną przedłożone w trybie rekrutacji, będzie zwolnionych z opłaty za drugi semestr nauki w szkole. Czekamy na Wasze zgłoszenia!

Z Sasnalem w szkolnej ławie
Miło nam poinformować, że uczestnictwo w warsztatach i wykładach KSS potwierdzili m.in. pisarze i artyści: Dorota Masłowska, Michał Witkowski, Zbigniew Masternak, Sławomir Shuty oraz Wilhelm Sasnal.

Proszę czekać…