Miliard Avatara i BO USA 3
Noworoczny weekend w amerykańskich kinach należał do wyjątkowo udanych i to nie tylko ze względu na tłumnie odwiedzane kina, ale również ze względu na podanie oficjalnych wyników za rok, 2009 w którym wpływy ze sprzedaży biletów były rekordowe. Jak łatwo się domyślić liderem zestawienia amerykańskiego Box Office została najnowsza produkcja Jamesa Camerona pt. Avatar.

Zapraszamy do zapoznania się z rankingiem Box Office USA.
Kadr z filmu Avatar
Liderem zestawienia od trzech tygodni jest Avatar, który staje się powoli rekordzistą na miarę Titanica. Po pierwsze film pobił rekord gromadzenia wpływów, bowiem już po 17 dniach wyświetlania w kinach zgromadził rekordową sumę 352,1 mln $, co większość amerykańskich ekspertów uznało za prawdziwy ewenement. Co ciekawe w tym okresie udało się zgromadzić sumę 1,0 mld $, przez co najnowszy obraz Camerona znajduje się już na pozycji czwartej (z łatwością znajdzie się na miejscu 2 bowiem aktualnie tą pozycję zajmuje Władca Pierścieni: Powrót Króla z wynikiem 1,1 mld $). I jeszcze jedna uwaga, do Avatara należy nie tylko rekord z dochodów w trzecim weekendzie, ale również rekord wpływów z 1 stycznia (wyniosły 25,3 mln $).
Ale skupmy się na wyniku z weekendu. Trzeci weekend w amerykańskich kinach przyniósł wpływy na poziomie 68,3 mln $, co jest równoznaczne ze spadkiem przychodów o zaledwie niecałe 10 %. Na dodatek produkcja ta wciąż może pochwalić się wyjątkowym wynikiem na kopię (19,7 tyś $). I na koniec jeszcze jedna ciekawostka: większość ekspertów uznaje, że Avatar w kinach będzie dobrze sobie radził przez od 5 do 8 tygodni. Potem możemy spodziewać się sporych spadków. Pytanie tylko czy do tego czasu Avatarowi uda mu się pobić rekord Titanica?
Kadr z filmu Sherlock Holmes
Pozycję drugą podobnie jak przed tygodniem zajmuje Sherlock Holmes, który osiągnął w weekend przychody w wysokości 38,4 mln $. Spadek przychodów wyniósł jedynie niecałe 40 %, a łączny wynik tej produkcji to już 140,7 mln $. Trzeba przyznać, iż jest to najbardziej dochodowa produkcja w karierze Guya Ritchie. Co więcej wszystko wskazuje na to, że produkcja ta osiągnie przychody na poziomie co najmniej 200 mln $.
Miejsce trzecie w ten weekend zajmuje ubiegłoweekendowa nowość Alvin i wiewiórki 2. W przypadku tej produkcji również mamy do czynienia z niewielkim spadkiem przychodów, który wynosi zaledwie 25 %. W noworoczny weekend filmowi udało się zarobić kolejne 36,6 mln $, co łącznie daje przychody w wysokości 157,3 mln $. Jest to wynik, co prawda gorszy od początkowych oczekiwań, ale jednak lepszy niż niektórzy sądzili.
Dobrze radzi sobie komedia romantyczna pt. To skomplikowane, która zajmuje pozycję czwartą. Obraz Nancy Meyers z udziałem Meryl Streep, Steve Martina i Aleca Baldwina w weekend zarobiła 18,7 mln $, co łącznie daje jej 59,1 mln $ przychodów. To i tak lepiej niż sądzili analitycy, którzy przewidywali, iż łączny dochód tego obrazu wyniesie około 60 – 65 mln $.
Kadr z filmu The Blind Side
Pozycję piątą zajmuje największe zaskoczenie ubiegłego roku, tj. dramat sportowy pt. The Blind Side, której wpływy w weekend powiększyły się o 12,6 mln $. Warto wspomnieć, iż obraz gości na ekranach amerykańskich kin, już od 7 tygodni i przy 29 mln $ budżecie zarobił nieco ponad 209 mln $. Pozycja Sandry Bullock w Hollywood bardzo ostatnio wzrosła.
Szóste miejsce zajmuje obraz W chmurach, czyli główny Oscarowy typ. Film, w którym główne rolę grają George Clooney i Vera Farmiga zarobił 11,3 mln $, a jego łączne przychody to 45,0 mln $. Obraz i tak radzi sobie o wiele lepiej niż spodziewali się wszyscy. Pytanie tylko na ile to zasługa świetnej, wręcz oscarowej roli Clooney'a a na ile marketingowych zabiegów związanych z Oscarami.
Dwa kolejne miejsca zajmują odpowiednio: siódme – Księżniczka i żaba (wynik z weekendu: 10,0 mln $, łączne przychody: 86,0 mln $), ósme – Słyszeliście o Morganach? (wynik z weekendu: 5,2 mln $, łączne przychody: 25,6 mln $). Obydwa filmy radzą sobie troszkę gorzej niż chcieliby to producenci, ale z drugiej strony nie aż tak źle jak twierdzą niektórzy analitycy. W dużo lepszej sytuacji jest animacja Disney’a po której można spodziewać się sporych dochodów z reszty świata. W przypadku komedii z udziałem Hugha Granta tego nie można być pewien.
Kadr z filmu Dziewięć
Miejsce dziewiąte zajmuje musical Roba Marshalla pt. Dziewięć. Nie pomogła wiara braci Weinstein oraz zwiększenie ilości reklam w amerykańskiej telewizji. Obraz zanotował spadek na poziomie 22 %, w weekend zdołał zgromadzić jedynie 4,25 mln $. To mocno poniżej wszystkich oczekiwań oraz zdecydowanie poniżej budżetu, który wynosi 80 mln $. Warto wspomnieć, że kolejne 25 mln $ studio wydaje na tzw. Oscarową promocję z której Weinstein Co. słynie. Niestety naszym zdaniem sukcesu nie będzie.
Pozycję dziesiątą utrzymała z kolei produkcja Clinta Eastwooda pt. Invictus. Tutaj zaś mamy sporą różnicę pomiędzy opiniami krytyków (uznających film za bardzo dobry) a ogólnymi opiniami widzów. Wskazują na to dochody, które w weekend wyniosły 4,1 mln $. Przy budżecie 60 mln $, łączne wpływy na poziomie 30,7 mln $ to mimo wszystko ekonomiczna porażka. Jednak w tym wypadku sukces Oscarowy może pomóc.
Kadr z filmu Biała wstążka
Warto jeszcze wspomnieć o jedynej ubiegłotygodniowej nowości, europejskiej produkcji Biała wstążka. Obraz pokazywany w zaledwie 3 kinach zgromadził dochód w wysokości 61,3 tyś. $. To całkiem dobry wynik.
A już w piątek na ekranach amerykańskich kin pojawią się następujące nowości: horror Daybreakers. Świt, komedia romantyczna pt. Oświadczyny po irlandzku oraz komedia z udziałem Michaela Cery pt. Youth in Revolt.
Poniżej przedstawiamy tabelkę z wynikami Box Office (MP – miejsce w poprzednim zestawieniu):
Miejsce | MP | Tytuł filmu | Weekend | Liczba kopii | Całość | Tydzień |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Avatar | $68,300,000 | 3’461 | $352,111,000 | 3 |
2 | 2 | Sherlock Holmes | $38,385,000 | 3’626 | $140,675,000 | 2 |
3 | 3 | Alvin i wiewiórki 2 | $36,600,000 | 3’747 | $157,345,000 | 2 |
4 | 4 | To skomplikowane | $18,700,000 | 2’897 | $59,105,000 | 2 |
5 | 5 | The Blind Side | $12,650,000 | 2’926 | $209,052,000 | 7 |
6 | 6 | W chmurach | $11,350,000 | 1’895 | $45,020,000 | 5 |
7 | 7 | Księżniczka i żaba | $10,013,000 | 3’328 | $86,085,000 | 6 |
8 | 9 | Słyszeliście o Morganach? | $5,200,000 | 2’718 | $25,620,000 | 3 |
9 | 8 | Dziewięć | $4,250,000 | 1’412 | $14,047,000 | 3 |
10 | 10 | Invictus | $4,130,000 | 2’170 | $30,755,000 | 4 |
YYY bo czemu? Bo efekt 3D postawiony na realizm? Ze widzisz głębie 3D tak jak widzi ludzkie oko? Że jest to pierwszy film, ktory ukazal moc 3D w 100% pełni? a nie na tanie nierealistyczne bajery wyskakujace co chwila z ekranu jak dotychczas?
Nie zgodzę się. A co do reklamy, tak jak napisał AlienK.