Ray (Clive Owen) działa w brytyjskich służbach specjalnych, a Claire (Julia Roberts) w CIA. Podczas akcji w Dubaju ich drogi się rozeszły. Pięć lat później oboje pracują w dużych korporacjach. Kiedy spotykają się przypadkiem w Nowym Jorku, planują skok życia...

Aktorzy

Julia Roberts (Claire Stenwick) i partnerujący jej na ekranie "Gry dla dwojga" Clive Owen, wcześniej mieli okazję współpracować przy obrazie Bliżej w reżyserii Mike’a Nicholsa.

Roberts należy dziś do grona największych gwiazd współczesnego kina, a filmy z jej udziałem zarobiły w sumie na całym świecie ponad $2.5 miliardów dolarów. Aktorka uhonorowana została najważniejszymi nagrodami przemysłu filmowego - Oscarem® oraz Złotym Globem za tytułową rolę w filmie wyreżyserowanym przez Stevena Soderbergha Erin Brockovich.

Po raz pierwszy zwróciła na siebie uwagę w filmie Stalowe magnolie /Steel Magnolias/, który przyniósł jej pierwszą w karierze nominację do Nagrody Akademii®. Kolejny film z jej udziałem – Pretty Woman, okazał się absolutnym przebojem i jednocześnie najlepiej zarabiającym filmem 1990 roku. Przyniósł on też Roberts drugą nominację do Oscara . Po tym sukcesie posypały się propozycje współpracy, czego efektem były niezapomniane kreacje aktorki w Linia życia /Flatliners/, Sypiając z wrogiem /Sleeping with the Enemy/, Za wcześnie umierać /Dying Young/, Raport Pelikana /The Pelican Brief/ oraz Miłosnej rozgrywce /Something to Talk About/.

Aktorka zagrała później razem z Liamem Neesonem w filmie Neila Jordana Michael Collins oraz muzycznej komedii romantycznej Woody’ego Allena Wszyscy mówią: Kocham cię /Everyone Says I Love You/. W 1997 roku pojawiła się w przeboju komediowym Mój chłopak się żeni /My Best Friend’s Wedding/ w reżyserii P.J. Hogana, a także thrillerze Richarda Donnera Teoria spisku /Conspiracy Theory/ z Melem Gibsonem. Zagrała także z Susan Sarandon i Edem Harrisem w dramacie Chrisa Columbusa Mamuśka /Stepmom/. Pojawiła się również w doborowej obsadzie - George Clooney, Matt Damon, Andy Garcia i Brad Pitt, w crime story Soderbergha Ocean's Eleven: Ryzykowna gra /Ocean’s Eleven/ oraz jego kontunuacji Ocean's Twelve: Dogrywka /Ocean’s Twelve/.

Aktorka ma w swoim dorobku również takie tytuły jak: Notting Hill w reżyserii Rogera Michella, w którym zagrała z Hugh Grantem, Uciekająca panna młoda /Runaway Bride/, w którym partnerował jej Richard Gere, Mexican z Pittem i Jamesem Gandolfinim oraz Ulubieńcy Ameryki /America’s Sweethearts/ z Billym Crystalem, Catherine Zetą-Jones, John Cusackiem i Hankiem Azarią.

Od czasu "Erin Brockovich", powstały także inne obrazy z udziałem aktorki: Uśmiech Mony Lizy /Mona Lisa Smile/, Full Frontal. Wszystko na wierzchu /Full Frontal/ w reżyserii Soderbergha, a także Niebezpiecznym umyśle /Confessions of a Dangerous Mind/, debiut reżyserski George’a Clooney’a. Z reżyserem Mikem Nicholsem współpracowała zarówno przy wspomnianym "Closer", jak i Wojnie Chrliego Wilsona /Charlie Wilson’s War/.

W ostatnim czasie Roberts użyczyła swojego głosu postaci Charlotte, w animowanej produkcji Pajęczyna Charlotty /Charlotte’s Web/, a także debiutowała na Broadway’u w sztuce Richarda Greenberg’a "Three Days of Rain".

Nominowany do Nagrody Akademii®, laureat Złotego Globu CLIVE OWEN (Ray Koval) w ostatnim czasie dosłownie podbił ekrany kin w Wielkiej Bryanii, USA i na całym świecie, stając się jednym z najbardziej wziętych nazwisk swojego pokolenia. Zasłużone uznanie, jak również liczne wyróżnienia przyniósł mu obraz Bliżej w reżyserii Mike’a Nicholsa. Dzięki roli Larry’ego, Owen zdobył Złoty Glob i nominację do Nagrody Akademii®. W ekranizacji znakomitej sztuki Particka Marbera zagrali również Julia Roberts, Jude Law i Natalie Portman.

Aktor zyskał sobie uznanie już wcześniej, grając w filmie Mike’a Hodgesa Krupier /Croupier/. Urodzony w Coventry, Warwickshire, w Anglii, uczęszczał na zajęcia do Royal Academy of Dramatic Art. Owen przez wiele lat prowadził owocną współpracę z telewizją po obu stronach Atlantyku. Zagrał m.in. role w serialach "Chancer," "Sharman," "Split Second" oraz przeboju stacji BBC "Second Sight."

Przez kilka lat jakie upłynęły od początku kariery Owen zdążył już zgromadzić w swoim artystycznym dorobku imponującą liczbę tytułów, w tym m.in.: Gosford Park, Tożsamość Bourne'a /The Bourne Identity/, Żona bogatego mężczyzny /Rich Man’s Wife/, Zielone palce /Green Fingers/ oraz Piętno. Można go było zobaczyć również we thrillerze Hodgesa Odpoczniesz po śmierci /I’ll Sleep When I’m Dead/ oraz tytułowej roli w epickim obrazie Król Artur /King Arthur/, w którym partnerowała mu Keira Knightley.

Aktor ma na swoim koncie także znakomicie przyjęte role dramatyczne, w tym postać Romeo, w inscenizacji dramatu Szekspira wystawianego przez Young Vic, udział w Design for Living Noela Cowarda oraz jedną z głównych ról w oryginalnej, teatralnej wersji sztuki Closer Patricka Marbera, wystawianej przez Royal National Theater.

Jesienią 2001 roku Owen pojawił się w serii kilku internetowych mini-filmów nakręconych dla wytwórni BMWfilms.com, których producentem wykonawczym był David Fincher. Aktor zagrał w tym projekcie rolę pojawiającą się w każdym odcinku. Reżyserami tych krótkometrażowych projektów byli między innymi Ang Lee, John Frankenheimer, Guy Ritchie i Wong Kar-Wai.

Kolejne przedsięwzięcia filmowe aktora tylko umacniały jego pozycję w świecie Hollywood. W tym czasie powstały między innymi Bez granic /Beyond Borders/, romantyczny dramat wojenny z udziałem Angeliny Jolie; wspomniany wcześniej "Król Artur", Sin City - Miasto grzechu, w którym na ekranie spotkały się takie gwiazdy kina jak Bruce Willis, Benicio Del Toro, Rosario Dawson i Jessica Alba, Wykolejony /Derailed/, Plan doskonały /Inside Man/ w reżyserii Spike’a Lee, z Denzelem Washingtonem i Jodie Foster, Ludzkie dzieci /Children of Men/ Alfonso Cuaróna oraz kostiumowy Elizabeth - Złoty wiek /Elizabeth: Golden Age/.

Wkrótce wejdą na ekrany kolejne filmy z jego udziałem: The International oraz Moi chłopcy.

O filmie

CLAIRE

Gdybym powiedziała, że cię kocham, czy zmieniłoby to cokolwiek?

RAY

Gdybyś to powiedziała, czy raczej, gdybym ja w to uwierzył?

Uhonorowana Oscarem® Julia Roberts (Wojna Charliego Wilsona /Charlie Wilson’s War/, Ocean's Eleven: Ryzykowna gra, Bliżej) i CLIVE OWEN (Plan doskonały /Inside Man/, Sin City - Miasto grzechu, Bliżej)) ponownie spotkają się na planie filmowym, tym razem pracując nad szpiegowsko-romantycznym obrazem "Gra dla dwojga" /Duplicity/, wyreżyserowanym przez Tony’ego Gilroy’a, na podstawie jego własnego scenariusza (nominowany do Oscara w siedmiu kategoriach Michael Clayton).

Roberts i Owen tym razem wcielili się w role korporacyjnych szpiegów, którzy za plecami swoich mocodawców zaczynają ze sobą współpracować. W tle ich nielegalnych rozgrywek jest również miejsce na potajemny romans. Jednak stojąc po przeciwnych stronach barykady dwóch walczących ze sobą firm, odkrywają, że najtrudniejszą częścią ich pracy jest obdarzenie zaufaniem osoby, którą się kocha.

Oficer CIA Claire Stenwick (Roberts) i agent MI6 Ray Koval (Owen) jakiś czas temu zrezygnowali z pracy w służbach wywiadowczych na rzecz dużo bardziej intratnych stanowisk w szeregach międzynarodowych firm. Ich zadanie? Zdobycie informacji o produkcie, który przyniesie fortunę tej korporacji, która opatentuje go jako pierwsza. W tej grze chodzi o wielkie pieniądze, a wojna między firmami przypomina rozgrywki z czasów zimnej wojny.

Dla pracodawców Claire i Ray’a – potentata branży Howarda Tully (Tom Wilkinson, Michael Clayton) i jego rywala Dicka Garsika (Paul Giamatti, Bezdroża) nie ma rzeczy, do których nie posunęliby się w swojej grze o pieniądze. Kiedy stawka idzie w górę, nikt już nie wie kto jest kim i komu można zaufać. Dla Claire i Ray’a najtrudniejszą sprawą staje się to, jak traktują siebie nawzajem. W miarę jak oboje próbują być o krok do przodu przed konkurencją, plany każdego z nich z osobna zostają zagrożone przez uczucie, którego nie da się oszukać: miłość.

W filmie "Gra dla dwojga" reżyser Gilroy ponownie podjął współpracę z zespołem twórców, z którym tworzył Michaela Claytona), w tym nagrodzonym Oscarem® autorem zdjęć Robertem Elswitem ("Aż poleje się krew" /There Will Be Blood/, "Syriana"); scenografem Kevinem Thompsonem ("Narodziny" /Birth/, "Przypadek Harolda Cricka" /Stranger Than Fiction/); montażystą i współproducentem Johnem Gilroy’em ("W cieniu chwały" /Pride and Glory/, "Na tropie zła" /Narc/) oraz uznanym kompozytorem muzyki Jamesem Newton Howardem ("Mroczny rycerz" /The Dark Knight/, "Opór" /Defiance/). Kostiumy do filmu zaprojektował legendarny Albert Wolsky (Bugsy, "Cały ten zgiełk" /All That Jazz/), dwukrotny laureat Nagrody Akademii®.

W roli producentów filmu wystąpili Jennifer Fox ("Michael Clayton", "Syriana"), Kerry Orent ("Michael Clayton", "Na pewno, być może" /Definitely, Maybe/) i Laura Bickford ("Che: Rewolucja", "Traffic"). Pracujący dla Relativity Media Ryan Kavanaugh ("Angielska robota" /The Bank Job/, "Wojna Charliego Wilsona" /Charlie Wilson’s War/) jest producentem wykonawczym filmu.

O produkcji

Sekrety i Kłamstwa:

Po zakończeniu pracy nad szeroko dyskutowanym i uznanym debiutem z 2007 roku – Michael Clayton, autor scenariusza i reżyser Tony Gilroy podjął decyzję o powrocie na arenę brudnych rozgrywek korporacyjnych ... tym razem zaskakując pomysłem o wprowadzeniu do fabuły wątku romansu. Stworzył znakomitą, trzymającą w napięciu historię, pełną zaskakujących sytuacji i nagłych zwrotów akcji. Tłem wydarzeń stała się tym razem rozgrywka na śmierć i życie pomiędzy dwoma grubymi rybami biznesu, których ambicją jest prześcignięcie konkurencji we wprowadzeniu nowego, przełomowego produktu na rynek. Punktem centralnym filmu jest jednak emocjonalna rozgrywka pomiędzy parą dwóch silnych osobowości, które, tak przynajmniej się wydaje, stoją po przeciwnej stronie barykady.

Pomysł "Gry dla dwojga" zrodził się w głowie Gilroy’a pod wpływem fascynacji zjawiskiem szpiegostwa przemysłowego. Lata spędzone na zbieraniu informacji do scenariuszy serii "Bourne’a" zaowocowały wieloma kontaktami z ludźmi z kręgów wywiadu. Reżyser zwrócił też uwagę, że wielu z nich w ostatnim czasie przeszło do sektora prywatnego. Na podstawie swoich obserwacji Gilroy stworzył osadzony w realiach korporacyjnych zręczny scenariusz, łączący w sobie elementy zarówno komediowe, jak i te kojarzone zwykle z klasycznymi filmami akcji, w których ktoś próbuje wyprowadzić przeciwnika w pole.

O swoich badaniach nad tematem i inspiracji reżyser mówi w ten sposób: "Statystyki kradzieży korporacyjnych plasują się w okolicach 50-100 miliardów dolarów rocznie. W dzisiejszych czasach nie ma prawdopodobnie takiej korporacji, która nie miałaby działu pracującego w oparciu o sondowanie działań konkurencji, w sposób mniej lub bardziej aktywny, co tak naprawdę sprowadza się do działań szpiegowskich."

Gilroy umieścił w scenariuszu akcję ‘zimnej wojny’ pomiędzy dwoma gigantami branży, w których pracujący dla nich ‘wywiadowcy’ starają się w rzeczywistości wykiwać swoich pracodawców. Dodatkowo, reżyser stworzył zawiłą sieć oszustw pomiędzy rywalizującymi ze sobą magnatami przemysłu, w której swoje miejsce próbuje odnaleźć dwoje agentów, toczących walkę o równie wysoką stawkę – własną miłość.

Rywalizującymi ze sobą ‘szpiegami korporacyjnymi’ są była agentka CIA Claire Stenwick i były agent MI6, Ray Koval. Gilroy pokazuje jaskrawo, w jaki sposób ich zażyła relacja komplikuje pracę dla korporacji, a ciągłe podchody i triki, do których muszą się uciekać, sprawiają, że trudno im określić, jak trwała jest ich osobista relacja. Jak mówi Gilroy: "W swoim zawodzie stale muszą blefować. Nigdy nie mówią prawdy. Każdy stara się wykiwać każdego, a wszystko dookoła wydaje się nie takie jakie jest w rzeczywistości."

Widzowie poznają Claire i Ray’a poprzez serię flashbacków, które pokazują początki ich relacji – od pierwszego spotkania w Dubaju w 2003 roku, aż po wspólne planowanie dużej akcji w scenerii dzisiejszego Manhattanu. Kiedy reżyser starał wyobrazić sobie tę parę, ciągle powracało do niego pytanie charakteryzujące relację tych dwojga: "W jaki sposób możliwa jest miłość między dwoma skorpionami?". Dodaje: "Zastanawiałem się również nad tym, co się dzieje, jeśli zakochuje się w sobie dwoje ludzi, którzy są profesjonalnymi kłamcami. Z punktu widzenia relacji międzyludzkiej musi być to naprawdę trudne. A z drugiej strony, kto im pozostaje? Oni są przecież ulepieni z tej samej gliny."

Kiedy dochodzi do pierwszego spotkania Ray’a i Claire, oboje pracują jeszcze dla służb wywiadowczych swoich krajów. Ona uwodzi go na przyjęciu w konsulacie w Dubaju, podaje mu środki nasenne, a następnie przetrząsa jego pokój w poszukiwaniu tajnych kodów egipskiego systemu obrony powietrznej. Jak mówi producentka filmu Jennifer Fox: "Claire zostawia Ray’a z tym typowym uśmiechem na twarzy. On z kolei jest z jednej strony niesamowicie zafascynowany tą kobietą, a z drugiej potwornie sfrustrowany. Podejmuje decyzję, że musi ją odnaleźć. Ponownie spotykają się w Rzymie, spędzają razem weekend i podejmują decyzję, że będą pracować razem, porzuca swoją dotychczasową pracą i przejdą do sektora prywatnego. Chcą szybko zarobić, przeprowadzić jedna dużą akcję, która ustawi ich do końca życia i pozwoli być razem."

Gilroy dodaje: "Po Dubaju nie widzą się przez dłuższy czas a ponownie mają okazję spotkać się w dość nieoczekiwanych okolicznościach. Cała akcja filmu toczy się tak naprawdę wokół tego, jak dwoje głównych bohaterów musi podjąć decyzję, czy tak naprawdę są w sobie zakochani, czy mają do siebie zaufanie i czy mają szansę zarobić duże pieniądze na korporacyjnej wojnie szpiegowskiej."

Gilroy stworzył na potrzeby filmu dwie postaci gigantów świata farmaceutycznego - Howarda Tully (stojący na czele Burkett & Randle) oraz Dicka Garsika (dyrektora Omnikromu), których nienawiść do siebie nawzajem może być porównywana tylko z ich rozdmuchanym ego. Jak mówi reżyser: "Odwieczna rozgrywka pomiędzy Tullym a Garsikiem jest siłą napędową wszystkiego, co dzieje się w filmie. To zimna wojna w scenerii Manhattanu, co prawda nie między państwami, lecz ogromnymi korporacjami, ale toczona z taką samą zaciekłością i nakładem skomplikowanych środków."

Jak podkreśla producentka Fox: "Jedną z najsilniejszych stron Tony’ego jest umiejętność tworzenia filmowych postaci, które są silne, dynamiczne i błyskotliwe. Tak rzecz się ma również z Claire i Ray’em. Jestem przekonana, że widzowie będą się świetnie bawić oglądając ten film i rozwiązując zagadki szpiegostwa przemysłowego. W podobny sposób będziemy mogli prześledzić na ekranie jak główne postaci tej rozgrywki starają się przechytrzyć siebie nawzajem. Tony podobną grę toczy z widzem, a zaskoczenie nie opuszcza nas do ostatniego momentu filmu. Widzowie mogą się spodziewać trzymającej w napięciu, zabawnej i zaskakującej porcji rozrywki na najwyższym poziomie."

Twórcy filmu

Tony Gilroy (Scenariusz i reżyseria) debiutował jako reżyser nominowanym do Oscara filmem "Michael Clayton". Wcześniej w swojej karierze ten uznany scenarzysta przez siedem lat współpracował z twórcami trylogii "Bourne’a" – "Tożsamość Bourne’a" /The Bourne Identity/, "Krucjata Bourne’s" /The Bourne Supremacy/ oraz "Ultimatum Bourne’s" /The Bourne Ultimatum/.

Gilroy jest także autorem scenariuszy do takich produkcji jak: "Dolores Claiborne" w reżyserii Taylora Hackforda, na podstawie powieści Stephena Kinga, "Adwokat diabła" /The Devil’s Advocate/, z udziałem Keanu Reevesa, Ala Pacino i Charlize Theron; a także "Dowód życia" /Proof of Life/, w którym zagrali Russell Crowe i Meg Ryan (Gilroy był także producentem wykonawczym filmu).

Gilroy miał również swój udział scenarzysty przy tworzeniu takich tytułów jak: "Armageddon", "Krytyczna terapia" /Extreme Measures/, "Na ostrzu: droga po złoto" /The Cutting Edge/ oraz telewizyjnego obrazu "For Better and for Worse".

Jennifer Fox (Producentka) otrzymała nominację do Nagrody Akademii® za produkcję obrazu Tony’ego Gilroy’a "Michael Clayton". Ostatnio pracowała przy filmie "The Informant", w reżyserii Stevena Soderbergha, z udziałem Matta Damona.

W latach 2001-2007 Fox zajmowała stanowisko prezesa firmy producenckiej Stevena Soderbergha i George’a Clooney’a - Section Eight. W tym czasie wyprodukowała między innymi "Syrianę", za którą George Clooney otrzymał Oscara ® za rolę drugoplanową.

W tym czasie powstały również takie filmy wyprodukowane przez Fox jak: "Good Night, and Good Luck", "Przez ciemne zwierciadło" /A Scanner Darkly/, "Pu-239", "Z ust do ust" /Rumor Has It.../, "Obłęd" /The Jacket/, "Criminal – wielki przekręt" /Criminal/, a także "Ocean’s 11: Ryzykowna gra" /Ocean’s Eleven/, "Niebezpieczny umysł" /Confessions of a Dangerous Mind", "Ocean’s Twelve" oraz "Ocean’s Thirteen".

Przed dołączeniem do zespołu Section Eight, Fox piastowała stanowisko wiceprezesa d/s produkcji w Universal Pictures, gdzie pracowała między innymi nad "Erin Brockovich" Stevena Soderbergha.

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Pozostałe

Proszę czekać…