Kret

6,6
Odkąd Paweł (Borys Szyc) rozkręcił wraz z ojcem Zygmuntem (Marian Dziędziel) wspólny interes, jego rodzina zaczyna coraz optymistyczniej patrzeć w przyszłość. Ich marzenia o dostatnim życiu przekreśla pewnego dnia artykuł, który godzi w dobre imię Zygmunta. Z dnia na dzień współpracownicy Pawła odwracają się od niego, a małżeństwo z Ewą (Magdalena Czerwińska) przeżywa poważny kryzys. Paweł zrobi wszystko, żeby odkryć prawdę i oczyścić ojca z zarzutów. Tropy z przeszłości prowadzą do zagadkowego człowieka (Wojciech Pszoniak), który od pewnego czasu zdaje się potajemnie kierować losami Pawła i Zygmunta. W zamian za odpowiedzi na pytania spędzające Pawłowi sen z powiek, złoży on zdesperowanemu mężczyźnie zaskakującą propozycję...

Nota reżyserska

W grudniu 1981 roku miałem 11 lat. Mój ojciec, polski artysta żyjący we Francji od 1967 roku, zaangażował się w działalność „Solidarności” wymierzoną przeciw ustrojowi komunistycznemu. Z tego powodu przez 6 lat nie mieliśmy ani prawa pobytu w Polsce, ani kontaktu z naszą rodziną żyjącą w tym kraju. Te wydarzenia zaważyły na całym moim życiu, wzmocniły bowiem polską część mojej podwójnej tożsamości. Po zakończeniu studiów w Paryżu postanowiłem żyć i pracować w Warszawie. Jestem zafascynowany współczesną historią Polski i poświęcam swoją pracę reżyserską obserwacji nadchodzących zmian w tym kraju. Moim celem jest pokazanie, w jaki sposób ten szybki i bezprecedensowy postęp jest hamowany, zarówno w mentalności ludzi, jak i w otaczającym ich świecie, przez pozostałości z przeszłości. Angażując się w realizację swojego poprzedniego filmu dokumentalnego: „Dzieci Solidarności”, chciałem skonfrontować swoje doświadczenia z przeżyciami osób urodzonych w czasie powstania „Solidarności”. W przeciwieństwie do mnie, młodzi Polacy nie mają zbyt wielu wspomnień komunizmu oraz walki prowadzonej przeciw temu systemowi. Dorastali w kraju, który był zupełnie inny od tego, w którym się urodzili. Jaka więc jest ich wiedza o bliskiej przeszłości Polski? Z czego składa się ich pamięć osobista i zbiorowa? W jaki sposób są pod wpływem – świadomie lub nie – walki o demokrację, którą ich rodzice toczyli w latach osiemdziesiątych? Ta fabuła jest logicznym przedłużeniem tematu przewijającego się w mojej pracy dokumentalisty. To kolejny etap moich poszukiwań, opowiadam o sposobie doświadczania historii przez jednostkę, a także o życiu naznaczonym piętnem przeszłości. Młodzi Polacy są szczególnie interesujący z powodu paradoksalnej sytuacji, w której się znajdują. Dysponują bowiem wolnością, o której ich rodzice i dziadkowie mogli tylko marzyć, ale równocześnie zderzają się boleśnie z problemami wynikającymi z transformacji ustrojowej.

„Kret” to jeden z niewielu filmów fabularnych opowiadających o bolesnym procesie uwalniania się od przeszłości. Osadzony w polskich realiach thriller psychologiczny i polityczny jest jednocześnie uniwersalny w sferze prywatnej, relacjach między ojcem a synem. „Kret” stara się również odpowiedzieć na pytanie, co się dzieje, kiedy „zbyt szybko trawiona” przeszłość ludzi, hamuje nagle swoimi nieustannymi wspomnieniami szalony wyścig ich dzieci ku przyszłości.

„Kret” przedstawia również inny element dotychczas nieobecny w polskim kinie: francuską Polonię, która od lat 30. licznie żyje w regionie Nord-Pas-de-Calais. Ze względu na swoją podwójną przynależność kulturową, dobrze znam to pasjonujące środowisko, które utrzymuje specyficzny stosunek do kraju swoich przodków. Mimo że dobrze zintegrowało się z francuskim modelem społecznym, traktuje swoją polskość z dumą… Niektórzy pracują „tam”, żeby utrzymać rodzinę „tu”; wracają na weekend „do kraju”, kiedy tylko mogą. Inni zarabiają, podróżując bez przerwy; przewożą to, czego Zachód już nie potrzebuje i na co na pewno znajdą nabywców na Wschodzie. Polacy stanowią jeden z głównych elementów tego zjawiska. Poprzez historię Pawła postanowiłem filmować ich „życie na drogach”: krajobrazy, które oglądają, miejsca, gdzie się zatrzymują, a także małe rytuały, do których są przywiązani.

Rafael Lewandowski

O filmie

Zaliczony przez selekcjonerów 36. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni do ścisłego grona „ekstraklasy polskiego kina” obraz Rafaela Lewandowskiego „Kret” to rarytas krajowej kinematografii - thriller atrakcyjnie opowiadający o współczesnych bohaterach zmagających się z mrocznymi tajemnicami swoich najbliższych.

Pełna niespodziewanych zwrotów akcji historia Pawła (Borys Szyc), którego rodzinne szczęście z dnia na dzień zatruwa artykuł szkalujący dobre imię jego ojca i wspólnika w interesach (Marian Dziędziel). Paweł rozpoczyna prywatne śledztwo, by odkryć prawdę i oczyścić ojca z zarzutów. Wszystkie tropy prowadzą do zagadkowego człowieka (Wojciech Pszoniak), który skrywa odpowiedzi na nurtujące Pawła pytania i od dawna zdaje się kierować losami jego rodziny... Jak daleko posunie się Paweł, aby ochronić swoich bliskich?

Trzymający w napięciu „Kret” jest fabularnym debiutem nagradzanego na całym świecie (festiwale Cinéma du Réel, w Paryżu i New Documentaries – MOMA w Nowym Jorku) dokumentalisty Rafaela Lewandowskiego i operatora nominowanego do Oscara „Królika po berlińskuPiotra Rosołowskiego.

Wspaniała kreacja aktorska Mariana Dziędziela została uhonorowana na 36. FPFF w Gdyni nagrodą w kategorii Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska.

Obsada

PAWEŁ – BORYS SZYC

Urodził się w 1978 roku w Łodzi. Absolwent Warszawskiej Akademii Teatralnej. Laureat nagrody za pierwszoplanową rolę męską na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w filmie WOJNA POLSKO-RUSKA w reżyserii Xawerego Żuławskiego. Na koncie ma także nominację do Nagrody Polskiej Akademii Filmowej za swoją kreację w SYMETRII w reżyserii Konrada Niewolskiego. W 2005 roku otrzymał za ten film Nagrodę im. Zbyszka Cybulskiego.

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2011 - KRET

2011 – BITWA WARSZAWSKA 1920, reż. Jerzy Hoffman

2010 – ŚLUBY PANIEŃSKIE, reż. Filip Bajon

RANDKA W CIEMNO, reż. Wojciech Wójcik

2009 – WOJNA POLSKO-RUSKA, reż. Xawery Żuławski

MNIEJSZE ZŁO, reż. Janusz Morgenstern

ENEN, reż. Feliks Falk

2008 – LEJDIS, reż. Tomasz Konecki

2007 – TESTOSTERON, reż. Tomasz Konecki

ZYGMUNT – MARIAN DZIĘDZIEL

Urodził się w 1947 roku na Śląsku. Studia ukończył w 1969 roku, wtedy też rozpoczął pracę w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie. Ten wybitny aktor ma w swoim dorobku ponad 50 filmów. Brawurowa kreacja w głośnym obrazie Wojciecha Smarzowskiego WESELE przyniosła aktorowi w 2004 roku Orła oraz nagrodę FPFF w Gdyni za najlepszą pierwszoplanową rolę męską. Jest także laureatem Złotej Kaczki za rolę w kolejnym filmie tego reżysera pt. DOM ZŁY. Za kreację w filmie KRET został uhonorowany na 36. FPFF w Gdyni nagrodą w kategorii Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska.

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2011 - KRET

2010 – ŚLUBY PANIEŃSKIE, reż. Filip Bajon

2009 – ZERO, reż. Paweł Borowski

JANOSIK, reż. Agnieszka Holland & Kasia Adamik

DOM ZŁY, reż. Wojciech Smarzowski

2008 – SENNOŚĆ, reż. Magdalena Piekorz

2007 – WINO TRUSKAWKOWE, reż. Dariusz Gajewski

2006 – WSZYSCY JESTEŚMY CHRYSTUSAMI, reż. Marek Koterski

AGD

GARBAREK – WOJCIECH PSZONIAK

Urodzony w 1942 roku wybitny aktor filmowy i teatralny. Po ukończeniu krakowskiej PWST związał się na kilka lat z Teatrem Starym. Jest jednym z ulubionych aktorów Andrzeja Wajdy. Zagrał w wielu jego filmach. Role te przyniosły mu liczne nagrody. Na początku lat 80. przeniósł się do Francji. Obecnie pracuje i mieszka między Paryżem a Warszawą.

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2011 - KRET

2011 – CZARNY CZWARTEK, reż. Antonii Karuze

2006 – NADZIEJA, reż. Stanisław Mucha

2003 – LE PACTE DU SILENCE, reż. Graham Guilt

1997 – BRAT NASZEGO BOGA, reż. Krzysztof Zanussi

1994 – THE DEEP BLUE SEA, reż. Karel Reisz

1990 – KORCZAK, reż. Andrzej Wajda

1988 – ROUGE VENISE, reż. Etienne Perrier

1986 – JE HAIS LES ACTEURS, reż. Gerard Krawczyk

1982 – DANTON, reż. Andrzej Wajda

AUSTERIA, reż. Jerzy Kawalerowicz

1979 – BLASZANY BĘBENEK, reż. Volker Schlondorff

1974 – ZIEMIA OBIECANA, reż. Andrzej Wajda

EWA – MAGDALENA CZERWIŃSKA

Urodzona w 1978 roku w Toruniu, ukończyła krakowską PWST w 2001 roku. W 2009 roku nominowana do Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego.

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2011 - KRET

2009 – WOJNA POLSKO-RUSKA, reż. Xawery Żuławski

2007 – DEMAKIJAŻ, reż. Anna Maliszewska

2006 – DUBLERZY, reż. Maciej Ziembiński

2005 – XERO, reż. Maciej Odoliński

2003 – TOILET OUT OF ORDER, reż. Miron Bilski

Producenci

METRO FILMS SP. Z O.O.

Firma została założona w 1997 roku przez Marcina Wierzchosławskiego i Jacka Kucharskiego, filmowców legitymujących się doświadczeniem na wielu polach branży produkcji filmowej i telewizyjnej. Metro Films przez pierwsze lata działalności zdobywała uznanie jako doświadczony producent reklam, teledysków i innych komercyjnych form filmowych. Kolejnym etapem rozwoju firmy było wejście na obszar produkcji i koprodukcji filmów dokumentalnych i fabularnych (zarówno krótkometrażowych, jak i pełnometrażowych). KRET Rafaela Lewandowskiego jest ważnym projektem w historii Metro Films, gdyż tym tytułem firma debiutuje jako producent fabuły kinowej, która jest jednocześnie koprodukcją międzynarodową.

MARCIN WIERZCHOSŁAWSKI

Urodzony w 1971 roku absolwent Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego na Uniwersytecie Śląskim. Producent filmowy z wyboru i zamiłowania do kina. Także pasjonat tajników postprodukcji obrazu i dźwięku.

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2011 - KRET

2009 - CIEMNEGO POKOJU NIE TRZEBA SIĘ BAĆ, krótka fabuła (30 min), w reż. Kuby Czekaja, zdobywca Grand Prix Konkursu Młodego Kina na Festiwalu Filmowym w Gdyni w 2009 roku

2009 - NIGDZIE W EUROPIE, pełnometrażowy dokument (89 min), reż. Kerstin Nickig, koprodukcja polsko-niemiecka, której premierowy pokaz odbył się na festiwalu w Lipsku w 2009 roku

2009 - MOJA BIEDNA GŁOWA, krótka fabuła (20 min), w reż. Adriana Panka, film zaprezentowany na festiwalu w Gdyni w 2009 roku

13

JACEK KUCHARSKI

Urodzony w 1960 roku, absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. Pracował przy produkcji wielu filmów fabularnych i dokumentalnych. Zanim droga zawodowa doprowadziła go do założenia Metro Films, współpracował z wieloma znaczącymi polskimi twórcami filmowymi i studiami postprodukcyjnymi.

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2011 - KRET

1991 - PODWÓJNE ŻYCIE WERONIKI, reż. Krzysztof Kieślowski

1992 - DAENS, reż. Stijn Coninx, film belgijski nominowany do Oscara w 1994 roku

1994 - GOSPEL ACCORDING TO HARRY, reż. Lech Majewski, film polski

z międzynarodową obsadą

1997 - KOCHAJ I RÓB CO CHCESZ (1997), reż. Robert Gliński

KUIV PRODUCTIONS (FRANCE)

To uznana na rynku francuskim firma producencka, założona w 1978 roku przez Michela Rotmana. KUIV PRODUCTIONS specjalizuje się w dużych produkcjach dokumentalnych o tematyce politycznej i społecznej. W 2006 roku KUIV PRODUCTIONS otrzymało nagrodę francuskich producentów dla najlepszego producenta roku. Producentem delegowanym filmu KRET ze strony KUIV jest Mark Edwards.

MARK EDWARDS

Urodzony i wykształcony w Stanach Zjednoczonych, ale mieszkający od lat w Paryżu filmowiec. Od 1995 roku współpracował w koprodukcjach z Rosją, Ukrainą, Polską, Włochami, Kanadą, Wielką Brytanią i Holandią. W 2006 roku współpracował z Rafaelem Lewandowskim przy filmie dokumentalnym PIOSENKA I ŻYCIE.

Twórcy

REŻYSER: RAFAEL LEWANDOWSKI

Rafael Lewandowski urodził się w 1969 roku w polsko-francuskiej rodzinie. Mieszka obecnie w Warszawie. Jako nastolatek zaczął pracować jako asystent na planach filmów fabularnych, reklamowych i telewizyjnych. W 1991 roku został studentem na wydziale reżyserii słynnej francuskiej szkoły filmowej La Femis, w której obronił dyplom pięć lat później. Po realizacji kilku krótkometrażowych fabuł postanowił robić filmy dokumentalne. Pierwszym była nakręcona w Polsce w 1996 roku CELA (52’): opowiadająca niezwykłą historię tytułowej bohaterki pielęgnującej od 50 lat romantyczne wspomnienie miłości przeżytej podczas wojny z jeńcem francuskim.

W 1998 roku powstał CIEŃ NA DUSZY (52’), portret Willy’ego Holta, słynnego scenografa m. in. Freda Zinnemanna, Louisa Malla, Romana Polańskiego, który przeżył w Oświęcimiu. Trzecim filmem dokumentalnym były zrealizowane w 2000 roku PRZESŁUCHANIA (99’), opowiadające o pracy dziennikarzy podczas – wstrząsającego dla Francji – procesu Maurice’a Papona (były kolaborant w czasie II wojny światowej). W roku 2005, przy okazji 25-lecia powstania „Solidarności”, Rafael Lewandowski nakręcił film PIOSENKA I ŻYCIE (74’), polsko-francuski dokument o dzieciach byłych działaczy pierwszego wolnego związku zawodowego Europy Środkowej. Realizując te cztery filmy, które ukazują stosunki człowieka do pamięci indywidualnej i zbiorowej, Lewandowski sfilmował równocześnie ponad 80 relacji byłych deportowanych, uczestników ruchu oporu oraz dzieci ukrywanych podczas II wojny światowej. Te materiały filmowe zostały zebrane dla Survivors of the Shoah, fundacji powołanej w 1995 roku przez Stevena Spielberga w celu archiwizacji wspomnień osób, które przeżyły Holokaust.

Rafael Lewandowski wyreżyserował również kilka dokumentów o kreacji artystycznej. W CIENIU DON GIOVANNIEGO (75’), nakręcony w 2003 roku dla Canal+ Polska, jest kroniką inscenizacji arcydzieła Mozarta przez Mariusza Trelińskiego w Teatrze Wielkim w Warszawie. PO DRUGIEJ STRONIE PŁOTNA (26’) portretuje młodą malarkę z Krakowa. SZTUKA MILCZENIA (2009 – 57’) jest poświęcona niezwykłej postaci profesora i malarza Jerzego Mierzejewskiego. Warto wpomnieć również dokumenty dla francuskiego programu o kinie „Absolument cinema” kanału La Cinquieme oraz dla cyklu ARTE Twarze Europy.

Filmy Rafaela były pokazywane i nagradzane na wielu festiwalach na świecie (Cinema du Reel w Paryżu, New Documentaries – MOMA w Nowym Jorku, Traces de Vies, Warszawski Festiwal o Tematyce Żydowskiej, Entrevues, Amascultura, festiwale w Bradfordzie, w Namurze, w Kalamacie, w Jerozolimie, w Krakowie, w Bombaju, w Amiens, w Bejrucie, itd.); są regularnie emitowane w telewizji (France 2, Planete, La Cinquieme, ARTE, Canal+ Polska, TVP, RTBF, RAI, TSR, Histoire...).

ZDJĘCIA: PIOTR ROSOŁOWSKI

Absolwent studiów operatorskich na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Ściśle współpracował z reżyserem Bartoszem Konopką przy filmie BALLADA O KOZIE oraz przy kandydującym do Oscara dokumencie KRÓLIK PO BERLIŃSKU. Otrzymał Nagrodę Prezesa Telewizji Polskiej za zdjęcia do filmu 7 X MOSKWA. Film KRET jest jego debiutem fabularnym.

MUZYKA: JÉRÔME REBOTIER

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2011 - KRET

2009 – FAIS MOI PLAISIR!, reż. Emmanuel Mouret

2008 – PASSE PASSE, reż. Tonie Marshall

LES RANDONNEURS DE SAINT-TROPEZ, reż. Phillipe Harel

2002 – AU PLUS PRES DU PARADIS, reż. Tonie Marshall

2001 – LES AMES CALINES, reż. Thomas Bardinet

2000 – LAISSONS LUCIE FAIRE, reż. Emmanuel Mouret

1999 – UN CHATEAU EN ESPAGNE, reż. Delphine Gleize

MONTAŻ: AGNIESZKA GLIŃSKA

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2011 - KRET

2010 – ŚWIĘTA KROWA, reż. Radek Węgrzyn

2009 – WSZYSTKO CO KOCHAM, reż. Jacek Borcuch

MATKA TERESA OD KOTÓW, reż. Paweł Sala

2008 – LIMOUSINE, reż. Jerome Dassier

WARSAW DARK, reż. Christopher Doyle

2007 – TAXI A, reż. Marcin Korneluk

2006 – SZTUKA MASAŻU, reż. Mariusz Gawryś

Więcej informacji

Proszę czekać…