Jak z sukcesem wykorzystać internet
Produkcja filmu Iron Sky jest wyjątkowym projektem ze względu na niespotykaną dotąd na taką skalę współpracę z internetową społecznością fanów. Twórcy filmu byli w bezpośrednim kontakcie z grupą około 200 tysięcy internautów tygodniowo poprzez portal Youtube (50 tys.), Facebook (55 tys.), stronę internetową filmu i inne miejsca w sieci, a liczba osób zainteresowanych filmem rosła z każdym dniem. Społeczność internetowa mogła włączyć się w proces tworzenia filmu na trzy sposoby: dzieląc się pomysłami, współfinansując film lub reklamując go.
Fani mogli współtworzyć film dzięki platformie komunikacyjnej Wreckamovie.com. Twórcy filmu zamieszczali na niej rozmaite zadania dla nich – od prostych, jak wymyślenie imion i nazwisk bohaterów filmu, po tak skomplikowane, jak wykonanie w 3D modelu statku kosmicznego.
W budżecie Iron Sky, który opiewa na 7,5 miliona euro, 1 milion euro to pieniądze fanów. Pochodzą one głównie ze sprzedaży gadżetów filmowych poprzez stronę store.ironsky.net oraz z inwestycji fanów. W okresie produkcji filmu internauci mogli zainwestować w film wpłacając minimum tysiąc euro, aż do momentu uzbierania łącznej kwoty 900 tysięcy euro. (www.ironsky.net/finance/)
Przez długi czas twórcy filmu budowali społeczność fanów w Internecie. Zanim został ustalony termin rozpoczęcia zdjęć, nawiązali kontakt z ogromną rzeszą internautów przez Facebook, Twitter, Youtube i inne portale społecznościowe. Fani publikowali na swoich profilach informacje na temat filmu i przekazywali je swoim znajomym.
Integralną częścią kampanii reklamowej Iron Sky jest akcja Demand to See Iron Sky, którą można śledzić na www.ironsky.net/demand/. Akcja polega na tym, że fani filmu za pośrednictwem Internetu zgłaszają chęć zobaczenia Iron Sky w kinie
w rodzinnym mieście. Rejestracja poszczególnych zgłoszeń wymaga od fanów potwierdzenia zgłoszenia poprzez pocztę mailową, co z kolei daje producentom możliwość kontaktowania się z nimi w późniejszym czasie oraz budowania bazy fanów również w oparciu o regiony, z których pochodzą.
Społeczność fanów miała także możliwość współtworzenia gadżetów filmowych. Wszyscy zainteresowani mogli pobrać ze strony internetowej filmu zestaw startowy do projektowania, zawierający tematy graficzne, czcionki, zdjęcia i inne materiały filmowe, który był punktem wyjścia do tworzenia własnych projektów. Najlepsze projekty zostały zrealizowane przez międzynarodowego dystrybutora filmu - EMI,
a ich twórcy otrzymali nagrody pieniężne, zaproszenia na uroczystą premierę filmu, bilety do kin i inne nagrody.