Film nakręcony w stylu Rashomona Kurosawy, w którym relacja próby zabójstwa prezydenta jest przedstawiona z pięciu odmiennych perspektyw.

8 części prawdy

W thrillerze wytwórni Columbia Pictures "8 części prawdy", osiem zupełnie obcych sobie osób dysponujących ośmioma, różnymi punktami widzenia, usiłuje odkryć jedyną możliwą prawdę o usiłowaniu zabójstwa prezydenta Stanów Zjednoczonych. Thomas Barnes (Dennis Quaid) i Kent Taylor (Matthew Fox) to dwaj agenci Służb Specjalnych wyznaczeni do ochrony Prezydenta Ashtona (William Hurt) podczas ważnego spotkania na szczycie poświęconego globalnej wojnie z terroryzmem.

Kiedy tuż po przybyciu Prezydenta do Hiszpanii, pada strzał, następuje totalny chaos. W spanikowanym tłumie znajduje się między innymi Howard Lewis (Forest Whitaker), amerykański turysta, który jest przekonany, że zarejestrował na kamerze moment zamachu i samego zamachowca. Jest tam także producentka wiadomości telewizyjnych Rex Brooks (Sigourney Weaver) zdająca relację z tego historycznego wydarzenia milionom widzów na całym świecie. Kiedy każdy z nich ujawnia swój punkt widzenia, fragmenty układanki zaczynają idealnie do siebie pasować – i staje się jasne, że pod powierzchnią ukryte są szokujące motywacje.

Columbia Pictures we współpracy z Relativity Media przedstawia produkcję Original Film, "8 części prawdy". Występują - Dennis Quaid, Matthew Fox, Forest Whitaker, Edgar Ramirez, Ayelet Zurer oraz Sigourney Weaver i William Hurt. Reżyseria - Pete Travis. Produkcja - Neal H. Moritz. Scenariusz - Barry L. Levy. Producenci wykonawczy - Callum Greene, Tania Landau i Lynwood Spinks. Reżyseria - Amir Mokri. Scenografia - Brigitte Broch. Montaż - Stuart Baird, A.C.E. Kostiumy - Luca Mosca. Muzyka - Atli Örvarsson.

O filmie

Prezydent Stanów Zjednoczonych przebywa w Hiszpanii, aby przemówić na konferencji poświęconej międzynarodowej walce z terroryzmem. W chwili, kiedy zbliża się do podium ustawionego na zatłoczonym placu, pada strzał i rozpoczyna się pandemonium. Prezydent pada na ziemię.

Thriller "8 części prawdy" był dla reżysera Pete Travisa szansą na zajęcie się ideą "prawdy" – i faktem, iż prawda zależy od osoby, której ona dotyczy. W filmie obserwujemy okres tuż przed i tuż po usiłowaniu zabójstwa z unikalnego punktu widzenia ośmiu kluczowych uczestników zdarzeń – począwszy od samego prezydenta, agentów specjalnych, którzy mają go chronić, a skończywszy na amerykańskim turyście, który przypadkowo znalazł się na placu. "Skupiając się tylko na jednej historii, nie odkrylibyśmy prawdy o tym, co naprawdę się wydarzyło," mówi Travis. "Przyglądając się natomiast każdej z opowieści dostrzegamy coś, czego wcześniej nie byliśmy w stanie dostrzec."

W filmie występują wielokrotnie nagradzani aktorzy - Dennis Quaid, Matthew Fox, Forest Whitaker, William Hurt i Sigourney Weaver – oraz wschodzące, międzynarodowe gwiazdy – Hiszpan Eduardo Noriega (oryginalna wersja Vanilla Sky - Abre los ojos), Izraelka Ayelet Zurer (Monachium), Francuz Said Taghmaoui (Nienawiść), a także Wenezuelczyk Edgar Ramirez (Ultimatum Bourne’a).

Tym, co zwróciło uwagę Dennisa Quaida na scenariusz filmu, była szansa współpracy z reżyserem Pete Travisem. "Widziałem poprzedni film Pete’a, Omagh, opowiadający o zamachu terrorystycznym dokonanym przez IRA w Irlandii. Bardzo podoba mi się jego realistyczny styl filmowania. Filmy Pete’a są porywające – to produkcje fabularne obdarzone niezwykłą bezpośredniością dokumentu."

Forest Whitaker, który w zeszłym roku otrzymał Oskara za rolę w Ostatnim królu Szkocji (The Last King of Scotland), dodaje, "Kiedy poznałem Pete’a, opowiedział mi o swojej przeszłości – zanim zaczął robić filmy był pracownikiem socjalnym! Rozmawialiśmy więc z zupełnie innej perspektywy! Już na tym pierwszym spotkaniu, byłem przekonany, że chcę z nim zrobić ten film. Na szczęście się udało."

Także producent Neal H. Moritz był podekscytowany możliwością przeniesienia na ekran scenariusza, który był swego rodzaju hołdem złożonym jednemu z jego ulubionych filmów. "Rashomon Akira Kurosawy to klasyka, pierwsza liga sama w sobie. Naprawdę czymś niezwykłym jest możliwość podejmowania podobnych tematów," mówi. "Nawet mając najlepsze intencje, każdy z nas inaczej interpretuje wydarzenia. Jeśli ekscytuje cię pomysł filmu, a dodatkowo znajduje się w nim niezwykły pościg samochodowy, po prostu nie może być lepiej".

O produkcji

Koniecznym dla realizatorów było osadzenie akcji filmu "8 części prawdy" za granicą: miało to pogłębić uczucie dezorientacji. Przyglądając się wszystkim możliwym miejscom, filmowcy zakochali się szczególnie w jednym z nich: Salamance w Hiszpanii i jej głównym placu Plaza Mayor. "Bardzo ważne było to, aby zdjęcia zrealizowane zostały właśnie w Salamance," mówi Travis. "W naszym filmie nie istnieje tylko jedno spojrzenie na świat. Nie jesteśmy w stanie zorientować się, kto strzelał do Prezydenta śledząc poczynania tylko naszych amerykańskich bohaterów; musimy dokładnie przyjrzeć się wszystkim historiom, a ponieważ film opowiada po prostu o ludziach, jego akcja musiała rozgrywać się poza granicami Stanów Zjednoczonych. Chciałem poza tym, żeby z ekranu emanował żar, intensywność, elementy egzotyki. Wszystko to może zaoferować tylko Hiszpania."

Filmowcy znaleźli idealne miejsce właśnie w Salamance, mieście niedaleko Madrytu. Główny plac miasta Plaza Mayor, "to spektakularne, pełne życia miejsce, ale także miejsce, które może być piekielnie przerażające, kiedy 30 tysięcy znajdujących się na nim ludzi, rozbiega się w różne strony, chcąc ratować życie," mówi reżyser. "Idealne miejsce na światowe spotkanie na szczycie, i co więcej nie było ono wcześniej oglądane w żadnej dużej produkcji filmowej."

Kiedy, jednak, rozpoczął się proces intensywnych przygotowań do produkcji, stało się jasne, że całość zdjęć nie może być realizowana w Salamance. Przy takim, pełnym akcji scenariuszu wymagającym mnóstwa eksplozji i pościgów samochodowych, Salamanka po prostu nie była w stanie zapewnić filmowcom przestrzeni, jakiej wymagała produkcja na tak wielką skalę. Realizatorzy rozpoczęli poszukiwania lokalizacji, które mogłyby odegrać rolę Salamanki. To, czego potrzebowali odnaleźli w Mexico City.

Zadaniem scenografa, Brigitte Broch – nagroda Akademii za dekoracje do filmu Moulin Rouge – było zbudowanie dokładnej repliki Plaza Mayor w Mexico City i zrobienie tego w taki sposób, aby potem ekipa mogła ją wysadzić w powietrze.

Idealne miejsce na wybudowanie placu, realizatorzy odkryli w południowej części miasta. Producent Neal H. Moritz wyjaśnia, "W 25-cio milionowym mieście, bardzo trudno jest znaleźć kawałek pustej przestrzeni. Mieliśmy sporo szczęścia, byliśmy bowiem w stanie zbudować nasz plac w miejscu zupełnie bezpiecznym, a nawet zapewniającym nam ochronę przed kaprysami pogody – na obszarze opuszczonego centrum handlowego. Mogliśmy także wrócić do Salamanki, nakręcić kilka scen, a potem je zmontować. Naprawdę nikt nie będzie w stanie stwierdzić, które sekwencje zostały nakręcone w Hiszpanii, a które na zbudowanym przez nas planie zdjęciowym".

Konstrukcja obiektu zdjęciowego zajęła dziesięć tygodni, w trakcie których ponad 300 robotników pracowało po siedem dni w tygodniu. "Na planie filmowym wszystko musi zostać wykonane szybciej, niż wydawałoby się to możliwe," mówi Brigitte Broch. "Zresztą, kiedy ma się do dyspozycji świetną ekipę, w jakiś cudowny sposób wszystko się udaje i okazuje się, że wygląda naprawdę widowiskowo."

"Nasz Plaza Mayor to majstersztyk," mówi Moritz. "Praca Brigitte zrobiła na mnie olbrzymie wrażenie".

Reżyser dodaje, "Jestem przekonany, że gdybyśmy przywieźli tutaj mieszkańców Salamanki, nawet przez myśl by im nie przeszło, że nie są u siebie."

Główną zaletą wybudowania własnej scenografii było między innymi to, że dosłownie nikt nie mógł się doczekać momentu wysadzenia jej w powietrze. "Eksplozję filmowało piętnaście kamer, w tym trzy kamery do zbliżeń, bez operatorów. Wszyscy kaskaderzy znajdowali się w pobliżu wybuchu, a statyści czekali tylko na sygnał do ucieczki. Naszym celem było sprawienie, żeby ta sekwencja sprawiała wrażenie instynktownej".

Obsada

Dennis Quaid (Barnes) – Daleko od nieba (Far From Heaven) – nominacje do Złotego Globu i nagrody Gildii Aktorów Filmowych, Jak zostać gwiazdą (American Dreamz), W doborowym towarzystwie (In Good Company), The Rookie, Traffic, Yours, Mine and Ours, Pojutrze (The Day After Tomorrow), The Alamo, Nie wierzcie bliźniaczkom (Parent Trap), Breaking Away, The Long Riders, Crazy Mama, Dreamscape, All Night Long, Savior, Wyatt Earp, The Right Stuff, Męska gra (Any Given Sunday), Something To Talk About, Everybody’s All American, Suspect, D.O.A oraz Krew z krwi, kość z kości (Flesh and Bone); telewizja – Bill, Bill: On This Own, Dinner with Friends dla HBO. He made his directorial debut for TNT with the television film, Everything That Rises.

Matthew Fox (Taylor) – seria ABC Lost: Zagubieni (Lost), Party of Five, Behind the Mask, Haunted; duży ekran - We Are Marshall, a także oczekiwany Speed Racer.

Forest Whitaker (Howard Lewis) – Ostatni król Szkocji (The Last King of Scotland) - Oskar dla Najlepszego Aktora, Złoty Glob, BAFTA, American Gun, Azyl (Panic Room), Telefon (Phone Booth), Ghost Dog: Droga samuraja (Ghost Dog: The Way of the Samurai), Bird – nominacja do Złotego Globu, Gra pozorów (The Crying Game), Gatunek (Species), Dym (Smoke), Ready to Wear, Jason's Lyric, Pluton (Platoon), Good Morning Vietnam, Consenting Adults, Stakeout, The Color of Money, Johnny Handsome, Downtown, Diary of a Hit Man, Body Snatchers, Vision Quest; telewizja - Last Light, Criminal Justice, The Enemy Within, The Shield, Ostry dyżur (ER) – nominacja do Emmy.

Sigourney Weaver (Rex Brooks) – Obcy – ósmy pasażer Nostromo (Alien), Obcy: Decydujące starcie (Aliens) – nominacja do Oskara, Obcy 3 (Aliens 3), Obcy 4: Przebudzenie (Alien Resurrection), Goryle we mgle (Gorillas in Mist) – Złoty Glob, Kosmiczna załoga (Galaxy Quest), Snow Cake, Infamous, Burza lodowa (The Ice Storm) – BAFTA, A Map of the World – nominacja do Złotego Globu, Pracująca dziewczyna (Working Girl) – Złoty Glob, Osada (The Village), Holes, The Guys, Imaginary Heroes, Wielki podtyw (Heartbreakers), Śmierć i dziewczyna (Death and the Maiden), Dave, 1492, Rok niebezpiecznego życia (The Year Of The Living Dangerously), Eyewitness, Pogromcy duchów (Ghost Busters), Pogromcy duchów 2 (Ghostbusters 2).

William Hurt (Prezydent Ashton) – Historia przemocy (A History of Violence) – nominacja do Oskara, Wszystko za życie (Into the Wild), Mr. Brooks, Dobry agent (The Good Shepherd), The King, Beautiful Ohio, Noise, Syriana, Osada (The Village), Tuck Everlasting, Zmiana pasa (Changing Lanes), Rare Birds, Sunshine, Odmienne stany świadomości (Altered States), Dzieci mniejszego Boga (Children of a Lesser God) – nominacja do Oskara, Pocałunek kobiety pająka (Kiss of the Spider Woman) – nagroda Akademii, Żar ciała (Body Heat), The Big Chill, Eyewitness, Gorky Park, Alice, Kocham Cię na zabój (I Love You to Death), Przypadkowy turysta (The Accidental Tourist), The Doctor, Dżuma (The Plague), The Simian Line, Trial by Jury, Second Best, Jane Eyre, Michael, Dark City, The Proposition, The Big Brass Ring i One True Thing.

Realizatorzy

Pete Travis (reżyseria) - Omagh – nagroda na Festiwalu Filmowym w Toronto (2004), Najlepszy Film Europejski na festiwalu w San Sebastian, Najlepszy Film Irlandzki, BAFTA; uhonorowana Emmy mini-seria Henry VIII z Rayem Winstonem i Heleną Bonham - Carter, The Jury, Other Peoples Children, Cold Feet, film krótkometrażowy Faith, na podstawie opowiadania Nicka Hornby.

Kolejny, filmem Travisa będzie rozgrywający się w Południowej Afryce brytyjski thriller polityczny Endgame.

Amir Mokri (zdjęcia) – Skarb narodów: Księga tajemnic (National Treasure: Book of Secrets), Lord of War, Bad Boys II, The Salton Sea, Złodziej życia (Taking Lives) z Angeliną Jolie i Ethanem Hawke, Don’t Say A Word, Wygrane marzenia (Coyote Ugly), The Joy Luck Club, Life Is Cheap, Pacific Heights, Oko za oko (Eye For An Eye), Freejack, Blue Steel.

Więcej informacji

Proszę czekać…