Śmierć w Wenecji 1971

Morte a Venezia

Bohater, Gustaw Aschenbach jest kompozytorem (w noweli pisarzem), którego utwory ujawniają wytworne samoopanowanie, znamienne piętno mistrzostwa. Wiedziony tajemniczą siłą porzuca uporządkowany i perfekcyjnie zbudowany świat, by wyruszyć w podróż. Wędrówka Aschenbacha ma znaczenie inicjacyjne, jest metafizyczną wyprawą w głąb… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
,
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 3 zwiastuny

Zdjęcia Zobacz wszystkie 93 zdjęcia

Obsada Zobacz pełną obsadę

Dirk Bogarde
jako Gustav von Aschenbach
Romolo Valli
jako Kierownik hotelu
Björn Andrésen
jako Tadzio
Marisa Berenson
jako Pani von Aschenbach
Mark Burns
jako Alfred
Nora Ricci
jako Guwernantka
Carole André
jako Esmeralda
Silvana Mangano
jako Matka Tadzia
Leslie French
jako Agent biura podróży
Franco Fabrizi
jako Fryzjer
Antonio Appicella
jako Włóczęga
Sergio Garfagnoli
jako Jasiu, młody Polak

Fabuła

Bohater, Gustaw Aschenbach jest kompozytorem (w noweli pisarzem), którego utwory ujawniają wytworne samoopanowanie, znamienne piętno mistrzostwa. Wiedziony tajemniczą siłą porzuca uporządkowany i perfekcyjnie zbudowany świat, by wyruszyć w podróż. Wędrówka Aschenbacha ma znaczenie inicjacyjne, jest metafizyczną wyprawą w głąb sacrum, ku śmierci. Rola inicjacji jest zawsze ta sama - symbole wędrowania, próby inicjacyjne mają zbudować naszą wewnętrzną ontologię, dostarczyć wiedzy o świecie i sobie samym. Kompozytor przybywa do Wenecji, która jest miastem i nie jest jednocześnie, lądem stałym i morzem. To miejsce doskonałe dla rytuałów inicjacyjnych - medialne i niejednoznaczne. Każdy taki rytuał zakłada obecność opiekunów - mediatorów. Tadzio, boski chłopiec będzie towarzyszem ostatniej drogi Aschenbacha. Namiętność do miasta i mitycznego przewodnika, Psychopomposa wyznacza trudy ostatniej wędrówki. Tadzio skupia w sobie apollińską harmonię i dionizyjską zmysłowość. Prowokuje do dyskusji o pięknie. Wiedza, jaką uzyska bohater filmu podczas ostatniej wędrówki mówi, iż piękno nie musi być owocem naszej pracy, piękno może się rodzić spontanicznie, bez naszego udziału. Ma rację Alicja Helman, gdy mówi, że wokół antynomii piękna zorganizowany jest konflikt i noweli i filmu. Wiedza, którą uzyska w drodze inicjacyjnej Aschenbach to tragedia mistrza, który sądził inaczej. Aschenbach z pomocą boskiego dziecka podjął drogę ku pełni, a świat z respektem przyjął wiadomość o jego śmierci. opis dystrybutora

Gatunek
Dramat, Kostiumowy
Słowa kluczowe
włochy, pogrzeb, korupcja, retrospekcja zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2010-07-23 (kino), 1971-03-01 (świat), 2004-04-16 (dvd)
Dystrybutor
Vivarto
Wytwórnia
Alfa Cinematografica
Kraj produkcji
Francja, Włochy
Inne tytuły
Death in Venice (Kanada) (Wielka Brytania) (USA)
Mort à Venise (Francja)
Wiek
od 15 lat
Czas trwania
130 minut

Recenzje

Nie mamy jeszcze recenzji do tego filmu, bądź pierwszy i napisz recenzję

Czy wiesz, że?

Ciekawostka

W noweli Thomasa Manna Aschenbach jest pisarzem, a nie kompozytorem. zobacz więcej

Komentarze 0

Avatar square 200x200

Współtworzą