Super 8

6,5
Szóstka przyjaciół staje się świadkiem wypadku kolejowego. Wkrótce dochodzi do niewytłumaczalnych zjawisk.

Film w filmie

W ramach filmu Super 8 opowiadana jest też inna historia. J.J. Abrams zdecydował się nie pisać formalnego scenariusza filmu, który kręcą dzieci, ale pozwolił na jego spontaniczne powstawanie w wyobraźni dziecięcych aktorów. Poprosił o coś, co sami chcieliby zobaczyć i tak powstała opowieść zatytułowana „The Case” – zapadająca w pamięć historia o zombie w stylu George’a Romero.

„Byliśmy bardzo podekscytowani, kiedy J.J. powiedział nam, że możemy napisać własne sceny,” wyjaśnia grająca Alice Elle Fanning. „Wymyśliliśmy naprawdę zabawną scenę między mną i moim mężem, który jest detektywem. Było sporo zabawy.”

Filmowcy byli pod wrażeniem. „Dzieciaki mają niezwykły talent do szybkiego uczenia się realizacji filmów,” mówi producent Bryan Burk. „Mam nadzieję, że po obejrzeniu Super 8, dzieci poczują się zainspirowane do kręcenia własnych filmów. Było coś magicznego w czasach, kiedy wszystkim czego potrzebowałeś do zrobienia filmu było przekonanie przyjaciół, aby spędzili lato oddając się pracy nad projektem.”

Wg Abramsa współcześni młodzi filmowcy mogą cieszyć się bogactwem cyfrowej technologii, o której jego pokolenie mogło tylko marzyć. „Technologia jest teraz tak wszechobecna, że podczas, gdy w roku 1979 posiadanie kamery przez dziecko było czymś wyjątkowym, dzisiaj jest na porządku dziennym,” mówi reżyser. „Kamera jest w każdym telefonie. Kiedy byłem dzieckiem, możliwość zrobienia filmu w podobnej jakości jak dzisiaj nie istniała. Szkoda.”

O filmie

Jest lato 1979 roku. Grupa przyjaciół z niewielkiego miasteczka w Ohio decyduje się nakręcić film o zombie. W trakcie zdjęć realizowanych na taśmie 8 mm, dochodzi do groźnej katastrofy kolejowej. Cudem uniknąwszy śmierci, młodzi filmowcy odkrywają, że wypadek nie był przypadkiem. W miasteczku znikają ludzie i dochodzi do innych niewytłumaczalnych zjawisk. Kiedy miejscowy policjant Jack Lamb (Kyle Chandler) usiłuje odkryć prawdę, okazuje się, że jest ona bardziej przerażająca niż wszystko, co mogli sobie wyobrazić.

Paramount Pictures przedstawia produkcję Amblin Entertainment/Bad Robot, film Super 8. W rolach głównych wystąpili - Kyle Chandler, Elle Fanning, Joel Courtney, Gabriel Basso, Noah Emmerich, Ron Eldard, Riley Griffiths, Ryan Lee i Zach Mills.

Scenariusz i reżyseria - J.J. Abrams. Produkcja - Steven Spielberg, J.J. Abrams i Bryan Burk. Zdjęcia - Larry Fong, scenografia - Martin Whist, montaż - Maryann Brandon, ACE i Mary Jo Markey, ACE, kostiumy - Ha Nguyen, muzyka – zdobywca Oskara© Michael Giacchino, efekty wizualne - Industrial Light & Magic.

Obsada

Dzięki swoim pamiętnym kreacjom, KYLE CHANDLER (Jack) szybko stał się jednym z najbardziej pożądanych aktorów w Hollywood. Ostatnio można go było oglądać na dużym ekranie w filmie „Dzień, w którym zatrzymała się Ziemia” (The Day The Earth Stood Still) u boku Keanu Reevesa i Jennifer Connelly. Inne filmy w jego dorobku to „Królestwo” (The Kingdom), King Kong, Mulholland Falls, Angel’s Dance, Pure Country oraz The Color of Evening. Produkcje telewizyjne, w których aktor wziął udział to m.in. „Chirurdzy” (Grey’s Anatomy) – nominacja do Emmy, The Lyons Den, Homefront, „Zdarzyło się jutro” (Early Edition), „What About Joan”, Starring Pancho Villa as Himself i China Beach.

Dla NOAHA EMMERICHA (Nelec) przełomową okazała się być rola w przeboju Teda Demme „Piękne dziewczyny” (Beautiful Girls) z Natalie Portman i Umą Thurman w rolach głównych. Jego kolejne kreacje, m.in. w The Truman Show czy Pride and Glory tylko potwierdziły jego talent. Filmy z jego udziałem to m.in. „Małe dzieci” (Little Children), Fair Game, Miracle, Frequency, „Bez granic” (Beyond Borders), „Szyfry wojny” (Windtalkers), „Life” i Cop Land.

ELLE FANNING (Alice) zadebiutowała na dużym ekranie w wieku dwóch lat w filmie „Jestem Sam” (I Am Sam; 2001). Od tego czasu zagrała w ponad 10 filmach i licznych serialach telewizyjnych. Filmy z jej udziałem to m.in. „Małolaty u taty” (Daddy Day Care), „Drzwi w podłodze” (The Door in the Floor), „Because of Winn-Dixie”, Babel, Déjà Vu, „Droga do przebaczenia” (Reservation Road), The Nines, „Ciekawy przypadek Benjamina Buttona” (The Curious Case of Benjamin Button), Phoebe in Wonderland. Ostatnio można aktorkę oglądać w filmie Sofii Coppoli „Somewhere – Między miejscami” (Somewhere) – film zdobył nagrodę Złotego Lwa na festiwalu filmowym w Wenecji w 2010 roku.

Realizacja "Super 8"

Sercem filmu Super 8 jest szóstka dzieciaków pragnących zrealizować swoje marzenia i nakręcić pierwszy w życiu horror. Zdjęcia zostają jednak gwałtownie przerwane. Dzieci są naocznymi świadkami przerażającej katastrofy kolejowej, a w mieście zaczyna dochodzić do tajemniczych wydarzeń, które mają wpływ na przyjaźń głównych bohaterów, ich rodziny i na zawsze zmieniają ich sposób patrzenia na życie.

A jeśli sercem Super 8 jest grupa dzieciaków, to jego duszę stanowią dwaj filmowcy, którzy zjedli zęby na kręceniu filmów właśnie na taśmie 8 mm. J.J. Abrams i Steven Spielberg odkryli pasję robienia filmów już w dzieciństwie, co stanowi podwaliny ich dzisiejszych dokonań.

J.J. Abrams pragnął zrealizować film Super 8 w tradycji filmów, w których się zakochał. Opowieści osadzonych w danej społeczności, której codzienne zmagania – praca, miłość i rodzina – wydają się bardzo zwyczajne do chwili, kiedy zostaną zakłócone przez niezwykłe, przerażające i fantastyczne wydarzenia. Pracując nad scenariuszem, Abrams zakochał się w pomyśle wprowadzenia do historii jako głównych bohaterów początkujących filmowców, cały czas szukał jednak tematu, który byłby siłą napędową całego filmu. Zdecydował się ostatecznie na pomysł, który od dawna zaprzątał mu głowę. „Pomyślałem o pociągu przewożącym materiały ze Strefy 51”, mówi nawiązując do tajnego wojskowego obszaru w Newadzie, o którym krążą pogłoski, że przechowuje się tam wraki niezidentyfikowanych obiektów latających i ślady innych niezwykłych zjawisk.

„Kiedy J.J. zasugerował, aby historię dzieciaków kręcących film wplątać w wydarzenia science-fiction, które pojawiają się także na taśmie ich filmu tworząc atmosferę tajemnicy i wywołując kryzys w mieście, bardzo mnie to zaintrygowało,” mówi producent Steven Spielberg. „Poczułem, że będzie to także obraz o kulturze kręcenia filmów w latach 70-tych i tym wszystkim do czego to mogło prowadzić. Film jednocześnie nostalgiczny i współczesny.”

Kiedy wizja Abramsa zaczęła nabierać kształtów, reżyser skoncentrował się także wokół dwóch istotnych pomysłów. Pierwszym było to, co Abrams nazywa „tajemniczym pudełkiem” – widzów bardziej porusza tajemnica, której nie widzą, a film powinna charakteryzować możliwie największa nieprzewidywalność zamkniętego pudełka, w którym może znajdować się absolutnie wszystko. Kolejnym zamysłem, który reżyser miał nadzieję wpleść w film był duch kręcenia amatorskich produkcji na taśmie Super 8. „Realizacja tego filmu przywołała sporo wspomnień,” mówi. „Chodzi tutaj o ducha opowieści, tworzenia iluzji, straszenia i bawienia widzów. Sprawiania, aby coś poczuli. Wszystko to jest dla nas takie samo, jakim było kiedyś.”

Realizatorzy

Pierwszym filmem, jaki wyreżyserował J.J. ABRAMS (reżyseria / scenariusz / produkcja) był przebój Mission: Impossible 3. Wcześniej z sukcesem zajmował się pisaniem scenariuszy – „Odnaleźć siebie” (Regarding Henry), „Wiecznie młody” (Forever Young), Armageddon oraz produkcją telewizyjną. W 1998 roku stworzył swój pierwszy serial Felicity, a kolejnymi były „Agentka o stu twarzach” (Alias) oraz „Lost: Zagubieni” (Lost) – nagroda Emmy. Wszechstronnie utalentowany, Abrams komponował także tematy muzyczne do swoich seriali.

Jako jeden z partnerów studia produkcyjnego DreamWorks, STEVEN SPIELBERG (producent) jest odpowiedzialny m.in. za sukces nagrodzonych Oskarami® filmów American Beauty, Gladiator, „Piękny umysł” (A Beautiful Mind), a także Transformers, „The Ring”, Raport mniejszości (Minority Report), „Złap mnie, jeśli potrafisz” (Catch Me If You Can), Poznaj moich rodziców. Będąc jednym z odnoszących największe sukcesy filmowców, Spielberg wyreżyserował kilka z największych przebojów kasowych wszechczasów – „Szczęki” (Jaws), E.T. The Extra-Terrestrial, „Park Jurajski” (Jurassic Park) i cztery filmy z serii „Indiana Jones” w tym Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull). Wśród licznych nagród, jakimi go uhonorowano znajdują się trzy nagrody Akademii ® w tym za reżyserię i najlepszy film - „Lista Schindlera” (Schindler’s List) oraz za reżyserię – „Szeregowiec Ryan” (Saving Private Ryan). Za film „Kolor purpury” (The Color Purple), Spielberg otrzymał nagrodę Gildii Reżyserów Filmowych. Filmy, jakie ostatnio wyreżyserował to The Adventures of Tintin: Secret of the Unicorn (3D) oraz War Horse. Oba mają wejść na ekrany kin pod koniec roku. Spielberg pełnił także funkcję producenta wykonawczego nominowanego do Oskara® filmu „Prawdziwe męstwo” (True Grit).

LARRY FONG (zdjęcia) zaczynał karierę w przemyśle filmowym realizując reklamy i teledyski dla takich wykonawców jak REM, Van Halen czy Goo Goo Dolls. Początkiem jego współpracy z reżyserem J.J. Abramsem był pilotowy odcinek serialu „Lost: Zagubieni” (Lost). Inne pozycje w jego dorobku to 300, „Watchmen: Strażnicy” (Watchmen) i Sucker Punch.

Więcej informacji

Proszę czekać…