Dlaczego jesteśmy kreatywni? 2018

Why Are We Creative?

Przez ponad 30 lat, w ramach osobistych poszukiwań, Hermann Vaske zadawał dziesiątkom słynnych na całym świecie osobistości to samo pytanie: dlaczego jesteś kreatywny? Odpowiedzieli mu m.in.: David Bowie, Ai Weiwei, Björk, Wim Wenders, Philippe Stark, Yoko Ono, David Lynch, Nobuyoshi Araki, Quentin Tarantino, Bono, Nick Cave, zobacz więcej

Reżyseria
Aktorzy
, ,

W Kinie

Helios Powstańców, Rzeszów, 18:30 (Napisy) repertuar i rezerwacje biletów

Zwiastuny Zobacz wszystkie 1 zwiastun

Zdjęcia Zobacz wszystkie 15 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Marina Abramović
jako Ona sama
Pedro Almodóvar
jako On sam
Yasser Arafat
jako On sam
Weiwei Ai
jako On sam
Mariya Alyokhina
jako Ona sama
Blixa Bargeld
jako On sam
Björk
jako Ona sama
Bono
jako On sam
David Bowie
jako On sam
The Dalai Lama
jako On sam
Nick Cave
jako On sam
John Cleese
jako On sam

Fabuła

Przez ponad 30 lat, w ramach osobistych poszukiwań, Hermann Vaske zadawał dziesiątkom słynnych na całym świecie osobistości to samo pytanie: dlaczego jesteś kreatywny? Odpowiedzieli mu m.in.: David Bowie, Ai Weiwei, Björk, Wim Wenders, Philippe Stark, Yoko Ono, David Lynch, Nobuyoshi Araki, Quentin Tarantino, Bono, Nick Cave, Stephen Hawking, Dalajlama, Marina Abramović, Vivienne Westwood, Takeshi Kitano i wielu innych. „Einstein chciał wiedzieć, dlaczego Bóg stworzył świat, a ja chciałem wiedzieć, dlaczego ludzie są kreatywni. Naiwne i głupie pytanie, które przyniosło mi najbardziej unikalną obsadę na świecie”. opis dystrybutora

Gatunek
Dokumentalny

Szczegóły

Premiera
2018-11-16 (kino), 2018-09-01 (świat)
Dystrybutor
Mówi Serwis
Wytwórnia
Hermann Vaske's Emotional Network
Kraj produkcji
Niemcy
Inne tytuły
Why Are We Creative: The Centipede's Dilemma (tytuł roboczy)
Czas trwania
84 minut

Wiadomości zobacz wszystkie 1 wiadomość

Recenzje

Świetny, szczery i kreatywny dokument o specyfice zjawiska kreatywności. Doskonały kolaż osobowości pobudzający widza również do wysiłku intelektualnego. 9

Kreatywność. Ma swoją definicję, nie jedną. Nie wyzwaniem jest określić co owe pojęcie znaczy oraz wybrać, kogo za kreatywną osobę uważamy. Pytanie skąd się bierze ten proces umysłowy wybierający oryginalne szlaki i docierający nimi do jeszcze bardziej wyjątkowych miejsc wyrażających się w słowach i wszelkich działaniach, najczęściej artystycznych. Hermann Vaske podjął się znalezienia odpowiedzi w dokumencie Dlaczego jesteśmy kreatywni. Nie tylko dla nas. Też sam chciał wiedzieć. Zapytał o to ludzi kreatywnych. Okazuje się, że kreatywność jaką posiadają nie ułatwiła odpowiedzi. Intelektualna odyseja w stworzeniu przepisu i odnalezieniu jakiegoś magicznego składnika.

Hermann Vaske przez 30 lat przeprowadził 50 rozmów, co najmniej. Zawsze pytanie brzmiało tak samo: Dlaczego jesteśmy kreatywni? Odpowiedź za to rzadko się powtarzała. Zagajał przedstawicieli kultury – muzyków, filmowców, artystów sztuk wizualnych, naukowców, ale też polityków. Większość odpowiedzi nie zbliża do uzyskania sytuacji, z której można wyciągnąć jakąś średnią i wyklarować spójną odpowiedź na owe pytanie. Jednak w trakcie tej wspólnej podróży, zróżnicowanej, pełnej różnych temperamentów i spojrzeń uruchamia się również nasza kreatywność, potrzeba odpowiedzenia na to pytanie i poszerza nam cale spojrzenia.

Dokumenty zazwyczaj, by być spełnionymi i nas posilić strawą intelektualną muszą do końca swojego trwania pozbyć się znaku zapytania z tytułu. Czyli po prostu odpowiedzieć na pytanie. Jak gdyby wykonać swoje zadanie. Jednak w tym przypadku jest zupełnie inaczej. Nie to jest meritum. Istotą sprawy jest sam proces. Kreatywny dla artysty tworzącego dokument, oddającego większość życia drylowaniu tego tematu oraz szturchając podczas seansu zwoje mózgowe widza. Cały kolaż myśli tutaj zawarty jest szczery, zaangażowany, gubiący tropy, gdyż definicje jednych zaprzeczają drugim i nas uaktywniający do uczestniczenia w tym swoistym dochodzeniu, śledztwie.

Dlaczego jesteśmy kreatywni? nie musi znaleźć odpowiedzi, by jako dokument osiągnąć sukces. Ile osób, tyle odpowiedzi. Żadnej ostatecznej, bo kreatywność nie jest procesem z określoną datą ważności. I to w super kreatywny, nie jakoś wysiłkowy, czy pseudointelektualny sposób, a na gorąco, wielokrotnie z dystansem, komunikuje nam twórca.

1 z 1 osoba uznało tę recenzję za pomocną.
Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Współtworzą