• 1967-02-19
  • San Germán, Portoryko
Amerykański aktor portorykańskiego pochodzenia. Urodził się 19 lutego 1967 roku w San Germán (Portoryko) jako Benicio Monserrate Rafael Del Toro Sanchez. Przystojny i utalentowany, zachwyt krytyki i rozpoznawalność na większą skalę zyskał dzięki znakomitej roli w filmie „Traffic” Stevena Soderbergha. Grał u Petera Weira, Abla Ferrary, Quentina Tarantino, Kena Loacha, Terry’ego Gilliama, Seana Penna. Jedna z gwiazd „21 gramów” Alejandra Gonzáleza Iñárritu. Jego matka zmarła, gdy był jeszcze dzieckiem. Ojciec – prawnik – zapewnił synowi dostatnie i spokojne dzieciństwo, wychowując go na amerykańskiej farmie w Pensylwanii, dokąd przeprowadzili się po śmierci matki. Studiował prawo na University of California w San Diego, chcąc podążyć w ślady ojca, ale uczestnictwo w zajęciach aktorskich rozbudziło w nim pasję, która całkowicie zmieniła jego życiowe plany. Zanim jednak zaczął swoją przygodę z filmem i telewizją, zapewnił sobie solidny warsztat, uczęszczając do dramatycznego Stella Adler Conservatory w Nowym Jorku. W 1987 roku zadebiutował na małym ekranie, pojawiając się w gościnnej roli w „Policjantach z Miami”, rok później po raz pierwszy wystąpił w kinowej komedii familijnej „Pee-Wee Herman w cyrku” (1988) z przyszłą partnerką, Valerią Golino. W 1989 roku zagrał w „Licencji na zabijanie” – filmie z cyklu przygód o Jamesie Bondzie, w reżyserii Johna Glena, z którym spotkał się trzy lata później na planie produkcji przygodowo-historycznej „Kolumb Odkrywca” (1992). Zanim zasłynął kreacją u boku Kevina Spacey w kryminale „Podejrzani” Bryana Singera (1995, Independent Spirit Award), wystąpił w miniserialu „Wojny narkotykowe – Camarena” (1990), „Indiańskim biegaczu” (1991) Seana Penna oraz w znanym dramacie „Bez lęku” (1993) Petera Weira z Jeffem Bridgesem. W latach 1993–95 był gwiazdą serialu kryminalnego „Upadłe anioły”, wśród reżyserów którego znalazł się m.in. Steven Soderbergh. Nim jednak panowie nawiązali kolejną owocną współpracę, Del Toro zdążył zagrać obok Roberta De Niro w thrillerze psychologicznym „Fan” (1996) Tony’ego Scotta, w znanym dramacie biograficznym „Basquiat – taniec ze śmiercią” (1996, Independent Spirit Award), u Abla Ferrary w „Pogrzebie” (1996), Terry’ego Gilliama w „Las Vegas Parano” (1998) oraz u Kena Loacha w dramacie „Chleb i róże” (2000). Za drugoplanową rolę meksykańskiego policjanta w sensacyjnym filmie Stevena Soderbergha i Micka Jacksona, „Traffic” (2000), z Catherine Zetą Jones i Michaelem Douglasem, otrzymał Oscara, Złoty Glob, BAFTA, Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie oraz liczne nagrody krytyków (w Nowym Jorku, Kansas, Florydzie, Chicago, Las Vegas, Toronto, Vancouver, San Diego, OFCS Award). W 2000 roku zagrał u Guya Ritchie'ego w komedii kryminalnej „Przekręt”, rok później ponownie spotkał się z Pennem – jako reżyserem – występując u niego w „Obietnicy” (2001) z Jackiem Nicholsonem, a w 2003 roku zagrał wraz z nim, Naomi Watts i Charlotte Gainsbourg w „21 gramach” Alejandra Gonzáleza Iñárritu. Film przyniósł mu nagrodę aktorską na MFF w Wenecji oraz nominację do Oscara i BAFTA za Najlepszą Rolę Drugoplanową. W tym samym 2003 roku spotkał się z Tommym Lee Jonesem na planie sensacyjnej produkcji „Nożownik” Williama Friedkina, w 2005 roku zagrał w głośnym filmie Quentina Tarantino, Roberto Rodrigueza i Franka Millera „Sin City – Miasto grzechu”, a w 2007 roku partnerował Halle Berry w dramacie „Things We Lost in the Fire”. W 2008 ponownie spotkał się z Soderberghiem na planie dramatów biograficznych „Guerilla” i „The Argentine”, w których wcielił się w postać Che Guevary. Zagrał też tytułowego „Wilkołaka” (2009) w horrorze Joe Johnstona z Anthonym Hopkinsem i Hugo Weavingiem. W 2002 roku otrzymał Specjalną Nagrodę na festiwalu Sundance za „wkład w niezależną wizję filmową”.
Wiadomości
Więcej informacji

Proszę czekać…