Seryjny morderca okrzyknięty 16 lat temu przez prasę Żniwiarzem, zostaje ujęty podczas rzezi na swojej rodzinie. Ciężko ranny Abel ucieka podczas transportu, a jego ciała nigdy nie udaje się odnaleźć. Tej samej nocy w miasteczku rodzi się siedmioro dzieci. Po latach morderca powraca, tylko czy jest to Abel, a może części jego duszy przeszły w noworodki i to któreś z nich jest Żniwiarzem?

Dobór obsady

Po napisaniu scenariusza, przyszła pora na dobranie obsady młodocianej Siódemki z Riverton, jak i pozostałych postaci zaludniających wynaturzony świat Rozpruwacza.

Dobierając odtwórców Siódemki z Riverton, filmowcy szukali nowych, nieznanych twarzy. "Chcieliśmy znaleźć młodych, nieopatrzonych aktorów, aby widzowie z nikim i niczym ich nie kojarzyli – tłumaczy producentka Iya Labunka. Musieliśmy skompletować taki zespół, który będzie tworzył jedność, jako że bohaterowie wywodzą się z jednej postaci. Każdy z siedmiu aktorów miał pokazywać inny aspekt osobowości Abla."

Adam "Robal" Hellerman jest głównym bohaterem filmu, lecz został obsadzony jako ostatni. Craven wspomina: "Aktor, którego wcześniej wybraliśmy musiał zrezygnować. Wtedy los się do nas uśmiechnął i znaleźliśmy rewelacyjne zastępstwo w osobie Maxa Thieriota". Max przyznaje, że obawiał się tej roli: "Wes jest królem tego gatunku i pamiętałem o tym, czytając scenariusz. To nie jest horror, w którym krew leje się strumieniami. Jest inny, ma głębię i jest bardziej thrillerem niż horrorem. A postać Robala ma w sobie cechy wielu osobowości, które objawiają się dość subtelnie, np. różnymi głosami". Szansa pracy z mistrzem Cravenem była pokusą nie do odparcia dla większości młodych członków obsady. John Magaro gra przyjaciela Robala, ofiarę domowej przemocy Alexa Dunklemana. Magaro tłumaczy: "Ten film różni się od poprzednich obrazów Wesa. Koszmar z ulicy Wiązów bazuje na siłach nadprzyrodzonych, podczas gdy Zbaw mnie ode złego jest bliższy ludziom, bazuje na folklorze i legendzie". "Wprost nie mogłam uwierzyć, że będę pracować z kultowym scenarzystą i reżyserem – komentuje Emily Meade, która wciela się w postać samozwańczej królowej szkoły, Żmii. "Postać Żmii nie jest karykaturalna, lecz prawdziwa. Widzimy jej różne strony". Denzel Whitaker gra Jerome’a Kinga, również należącego do Siódemki z Riverton. Był pełen obaw, ponieważ miał wcielić się w postać niewidomego chłopaka, lecz szybko je przezwyciężył: "Będę pracował z legendą horroru! Człowiekiem, który stworzył Freddy’ego!". Zena Grey gra żarliwie religijną Penelope Bryte, która przestrzega pozostałych przyjaciół z Siódemki o zbliżającym się Złu, a debiutantka Paulina Olszynski wciela się w sympatię Robala, Brittany Cunningham. Kolejny debiutant Jeremy Chu to szelmowski Jay Chan, a Nick Lashaway to agresywny członek drużyny futbolowej Brandon O’Neil. Do roli Abla Plenkova – Rozpruwacza wybrano Raula Esparzę, uznanego aktora teatralnego, nominowanego do nagrody Tony za rolę w sztuce Davida Mameta "Przerżnąć sprawę". Esparza komentuje swój wybór: "Wiadomo, że Wes nie zrobi tradycyjnego horroru. Tak długo będzie kombinował, aż wyjdzie coś niekonwencjonalnego. Ma niezwykłą umiejętność grania na ludzkim strachu. W Koszmarze z ulicy Wiązów uderzył w strach rodziców, przed tym, że ktoś skrzywdzi ich dzieci. W Zbaw mnie ode złego bawi się odwrotnością, czyli strachem rodzica, który widzi, że zdolny jest skrzywdzić swoją rodzinę. Wes celuje w nasze najbardziej pierwotne lęki." Po skompletowaniu obsady, ekipa pojechała do Connecticut, by filmować koszmarne przeżycia nieszczęśników z Riverton.

Obsada

MAX THIERIOT (Robal) Rozpoczął karierę jako model dla firmy GAP a na ekranie zadebiutował w filmie Łapcie tę dziewczynę (2004). Następnie wystąpił w: Pacyfikator, Ranczer w kosmosie, Jumper, Stay Cool.

JOHN MAGARO (Alex) Zadebiutował u boku Jodie Foster w Odważnej (2007). Ponadto wystąpił w: Szkoła zgorszenia, The Box. Pułapka. Jest utalentowanym aktorem teatralnym, występującym na deskach wielu nowojorskich teatrów.

DENZEL WHITAKER (Jerome) Zaczynał od udziału w reklamach, a pierwszą rolę zagrał u boku Denzela Washingtona w Dniu próby (2001). Następnie zagrał w: The Great Debaters, Zły porucznik oraz produkcjach telewizyjnych: Nie ma to jak hotel, Domowy front, Bracia i siostry.

ZENA GREY (Penelope) Na dużym i małym ekranie gości od 7. roku życia. Jej pierwszym filmem kinowym był Kolekcjoner kości (1999). Potem wystąpiła w kilku filmach familijnych, min. :Dzień bałwana i Wielka misja Maxa Keeble’a. Następnie otrzymała poważniejsze role w Letniej przygodzie i W doborowym towarzystwie.

NICK LASHAWAY (Brandon) Zadebiutował w telewizyjnym serialu Z archiwum X, a następnie zagrał w: 40-letnim prawiczku, American Fork, Ostatnia piosenka.

EMILY MEADE (Żmija) Zagrała w The House is Burning, Szkoła zgorszenia, Burning Palms oraz w serialu Prawo i porządek.

RAUL ESPARZA (Abel) Ceniony aktor teatralny, ostatnio uhonorowany nagrodą Tony za rolę w sztuce Mameta "Przerżnąć sprawę" oraz trzykrotnie nominowany do tej nagrody za inne role. Na dużym ekranie wystąpił w filmie Sidney’a Lumeta Uznajcie mnie za winnego (2006). Pojawiał się także w serialach: Prawo i porządek, Gdzie pachną stokrotki.

Realizacja

Przy Zbaw mnie ode złego, Craven po raz pierwszy od 20 lat zatrudnił nową ekipę, ponieważ dotychczasowi współpracownicy byli zajęci. Operatorem filmu została Petra Korner, autorka zdjęć do Informers Gregora Jordana oraz świetnie przyjętego na Festiwalu w Sundance The Wackness Jonathana Levine’a. Scenografem filmu został Adam Stockhausen, kierownik artystyczny Pociągu do Darjeeling. Zdjęcia odbywały się w Connecticut, gdzie na początku lat 70 Craven kręcił Ostatni dom po lewej. Zdjęcia trwały 47 dni, od kwietnia do czerwca. Reżyser tłumaczy, że zawsze chciał kręcić ten film w pierwotnej, dzikiej scenerii, którą odnalazł właśnie w Connecticut. Najtrudniejszym aspektem produkcji było 5 tygodni nocnych zdjęć w leśnych ostępach. "Cała ekipa z mozołem przedzierała się przez rzeki, pokąsana przez pszczoły i kleszcze" – wspomina reżyser. Aby uzyskać pełną wizję reżyserską, zatrudniono Aarona Weintrauba, specjalistę od efektów wizualnych. Miał nadzorować ekipę, której zadaniem było stworzenie obrazu miasteczka po drugiej stronie rzeki. Weintraub: "Chodziło o rozgrywające się w lesie nad rzeką nocne sceny rytualnego zabijania Rozpruwacza. Po drugiej stronie rzeki miało być widoczne miasteczko, którego oczywiście nie było w żadnym naszym plenerze." Ekipa od efektów specjalnych, natomiast, miała pole do popisu przy scenach obrazujących krwawą jatkę. Chodziło o to, by w postprodukcji stosować jak najmniej komputerowych efektów specjalnych.

Scenariusz

Wes Craven powraca do swych korzeni przerażającym thrillerem Zbaw mnie ode złego, opowieścią o Rozpruwaczu z Riverton, kwintesencji zła, które sterroryzowało mieszkańców miasteczka. Historia ta długo kołatała się w głowie Cravena, nie pozwalając mu zasnąć, aż w końcu przelał ją na papier, tworząc scenariusz do swego nowego filmu. Zadaje w nim pytanie, co by się stało, gdyby zwykły człowiek we własnym domu natknął się na broń seryjnego zabójcy, który sterroryzował całą okolicę. Gdyby zdał sobie sprawę, że w rzeczywistości nóż należy do niego, gdyby zaczął składać w całość rozsypane elementy układanki... i przeraził się tym, co odkrywa. Na potrzeby tej opowieści, Craven wymyślił seryjnego mordercę cierpiącego na rozdwojenie osobowości. Raz jest Ablem Plenkovem, kochającym ojcem i mężem, raz – Rozpruwaczem, morderczym psychopatą. Wielorakie osobowości Plenkova nie giną wraz z jego śmiercią, lecz wchodzą w ciała siedmiorga dzieci urodzonych w chwili jego agonii. Istota tego mitu pochodzi z Haiti i tak jest tłumaczona przez reżysera: "Na Haiti nie mówi się, że ktoś ma wiele osobowości, lecz że ma wiele dusz. Po śmierci dusze mogą nadal żyć i wcielić się w nową postać, która staje się kolejną inkarnacją brutalnego zabójcy"

Twórcy filmu

WES CRAVEN (scenariusz i reżyseria) Scenarzysta, reżyser i producent uznawany za króla horroru. Zadebiutował filmem Ostatni dom po lewej (1972) i przez kolejne 38 lat udowodnił, że jest niedoścignionym twórcą filmów, które mają straszyć. Ma na swoim koncie takie kultowe obrazy jak: Wzgórza mają oczy 1, 2 (1977, 1985), Koszmar z ulicy Wiązów (1984), Krzyk 1, 2, 3 (1996, 1997, 2000). Dwukrotnie wyszedł poza ulubioną konwencję, reżyserując Koncert na 50 serc (1999, Meryl Streep otrzymała nominację do Oscara) oraz romantyczną nowelkę filmową do zbiorowego dzieła Zakochany Paryż (2006). Obecnie pracuje nad Krzykiem 4.

IYA LABUNKA (produkcja) Jako szefowa produkcji studia Disney, ma na swoim koncie min: Szósty zmysł, Rushmore, Gra o honor, Genialny klan. Ponadto produkowała Wszystko albo nic i Całuję czułki, pani Applegate. Jest żoną Wesa Cravena i obecnie zajmuje się produkcją Krzyku 4.

ANTHONY KATAGAS (produkcja) Wyprodukował min.: Oby do wiosny, Blef, Królowie nocy, Kochankowie, Przypadkowy mąż, Słyszeliście o Morganach?, Dla niej wszystko.

PETRA KORNER (zdjęcia) Jest autorka zdjęć do filmu The Wackness (2008) z udziałem Bena Kingsley’a i Famke Janssen oraz Informers (2009) z Kim Basinger, Billym Bobem Thorntonem i Mickey’em Rourke. Cały czas zajmuje się zdjęciami do reklam i filmów krótkometrażowych, za co uhonorowana została kilkoma nagrodami.

MARCO BELTRAMI (muzyka) Dwukrotnie nominowany do Oscara za muzykę do obsypanego statuetkami The Hurt Locker. W pułapce wojny (2008) oraz 3:10 do Yumy (2007). Skomponował muzykę do wielu świetnych filmów, zarówno hitów komercyjnych, jak i obrazów artystycznych: seria "Krzyk", Klub 54 (1998), Obserwator (2000), Drakula 2000 (2000), Straszny film 2 (2001), Resident Evil (2002), Blade wieczny łowca (2002), Terminator 3: Bunt maszyn (2003), Ja, robot (2004), Hellboy (2004), Trzy pogrzeby Melquiadesa Estrady (2005), Underworld 2 – Ewolucja (2006), Szklana pułapka 4.0 (2007), Wróg publiczny numer jeden 1, 2, Hellboy: złota armia (2008), Zapowiedź (2009).

Więcej informacji

Proszę czekać…