Suburbicon 2017

Suburbicon to idealne amerykańskie miasteczko, istna reklama statecznego życia i dobrobytu czyli american dream w czystej postaci. Jednak nie dla wszystkich. Życie rodziny Lodge’ów obraca w gruzy napad z bronią w ręku, w którym ginie seniorka rodu, ukochana mama nastoletniego Nicky’ego Lodge’a. Pogrążony w rozpaczy chłopak… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
,
Aktorzy
, ,

W Kinie

Cinema City Krewetka, Gdańsk, 15:40 (napisy) repertuar i rezerwacje biletów

Zwiastuny Zobacz wszystkie 5 zwiastunów

Zdjęcia Zobacz wszystkie 6 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Matt Damon
jako Gardner
Oscar Isaac
jako Bud Cooper
Julianne Moore
jako Margaret
Glenn Fleshler
jako Sloan
Noah Jupe
jako Nicky
Megan Ferguson
jako June
Jack Conley
jako Hightower
Michael D. Cohen
jako Stretch
Ellen Crawford
jako Eileen
Gary Basaraba
jako Wujek Mitch
Alex Hassell
jako Louis
Steve Monroe
jako Henry, listonosz

Fabuła

Suburbicon to idealne amerykańskie miasteczko, istna reklama sta­tecznego życia i dobrobytu czyli american dream w czystej postaci. Jednak nie dla wszystkich. Życie rodziny Lodge’ów obraca w gruzy na­pad z bronią w ręku, w którym ginie seniorka rodu, ukochana mama nastoletniego Nicky’ego Lodge’a. Pogrążony w rozpaczy chłopak posta­nawia pomścić swą ukochaną rodzicielkę. W poszukiwaniu sprawców rozpoczyna śledztwo na własną rękę, w trakcie którego odkryje mrocz­ne rodzinne sekrety, układy, machinacje i animozje, które były związane ze śmiercią jego matki. opis dystrybutora

Gatunek
Komedia, Kryminał, Thriller
Słowa kluczowe
krew, morderstwo, nóż, kłamstwo zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2017-11-10 (kino), 2017-09-02 (świat)
Dystrybutor
Monolith Films
Wytwórnia
Black Bear Pictures
Silver Pictures
Smokehouse Pictures zobacz więcej
Kraj produkcji
USA, Wielka Brytania
Czas trwania
105 minut
Budżet
25 000 000 USD

Wiadomości zobacz wszystkie 5 wiadomości

Recenzje

The best of Coenów - inteligentne ośmieszanie gatunku ludzkiego - wmanewrowywanie bohaterów w sytuacje, w których sami to robią. Rasowa czarna komedia z ich stemplem, a Clooney potrafi reżyserować. 8

Pieczątką braci Coen jest przystawianie nam do twarzy, w bardzo zgrabny i filmowo urodziwy sposób, lusterek, które są bardzo szczere i prawdomówne – nawet jeżeli w formie wyglądają na przerysowane – to tylko dla zwielokrotnienia tezy: Dla człowieka nie ma nadziei. Suburbicon znowu naświetla ludzi, którzy z własnej winy, prowokowani najczęściej paskudnymi cechami charakteru, wmanewrowali się w sytuacje bez wyjścia. Wychodzi twórcom to elegancko, mądrze, konsekwentnie, trochę takie the best of ich wyobraźni i bezczelności wyreżyserowanej przez Georgea Clooneya, któremu również w filmie zabawa ludzkim gatunkiem sprawia ogromną przyjemność i idzie mu to doskonale.

Lata 60., mamy miasteczko o nazwie Suburbicon – wygląda z daleka jak schowana pod kloszem enklawa, gdzie słońce zawsze świeci, wszyscy mają ubrania wyprasowane i nikt nie bywa w złym humorze. Niemalże jak miasteczko z Edwarda Nożycorękiego. Idyllę w jakiej żyją, a przynajmniej są o tym przekonani, naszym bohaterom zakłóci pojawienie się czarnoskórej rodziny. Rozpocznie się niemalże polowanie na czarownice i przekonanie, że wszystko co się złego stanie w tym american dream, to wina "innych". Kiedy na dom Gardnera i Rose (niepełnosprawnej z powodu wypadku) oraz ich dziecka Nickiego napadną dwaj złodzieje, oczywiście miasto obwini za to czarnoskórych, a najciemniej jest właśnie pod latarnią…

Rose niestety umiera w wyniku napadu, otrząsnąć się po stracie ojcu i synowi pomaga jej siostra – Margaret. Tak przynajmniej nam się wydaje. Jednak w pewnym momencie czujemy, jakby ktoś zaczynał zdejmować makijaż z twarzy rodziny, sytuacje eskalują i ze świetnie rozplanowanym absurdem i groteską dowiemy się, jak w sytuacjach dramatycznych wypełzają z człowieka najgorsze cechy, instynkty, by przetrwać. Prześwietlenie daje okropne wyniki – panuje znieczulica społeczna, strach przed „innym”, chciwość, a w żyłach ludzi płynie obłuda i modlenie się o ułudę, by trwała i nie przestawała.

Film ten też z umiejętnie rozłożonym, ekscentrycznym humorem doskonale i wybitnie zabawnie, wykpiwa amerykańskie społeczeństwo, dekonspiruje wykrochmalone koszule i bezpieczne, białe werandy, których szczebelki są bardzo chwiejne. Wjeżdża pługiem na świeżo wykoszone i posprzątane trawniki i nawet nie robi rozróby – bohaterowie sami sobie doskonale radzą z ujawnieniem, jak sobie nie radzą.

Pojawia się w Suburbiconie też wątek wcześniej wspomnianej czarnoskórej rodziny, która wprowadza się do "idealnego" miasteczka. Nicky ma zakaz od ojca zabawy z czarnoskórym chłopcem. Są traktowani jak pasożyty, które zagrażają społeczności (tej, która przygląda się, w bezruchu, włamaniu do rodziny Gardnera, a potem w kółko jak marionetki powtarza: „wielka strata…”). Budują to wszystko dodając wątki mafii, kryminalne. To taka kolejna ich pozornie niewinna historyjka, gdzie bohaterowie puszczeni wolno, zamiast filmu obyczajowego, tworzą prawdziwą makabrę. Aż poleje się krew, a ta w pewnym momencie już się nie odpierze.

Ta rasowa czarna komedia udaje się na wielu stopniach, a nie czujemy zmęczenia wspinaczką po kolejnych, bo jest to kino płynne, zgrabne z głębokim workiem pomysłów i przemyconą, nieciężkostrawną refleksją nad egzystencjalizmem. Suburbicon to kino, na którym się śmiejemy, ale tak naprawdę z nas samych i z sytuacji, która niechcący dotarła do ekstremum, a wcale nie miała. To wiercenie dziury w brzuchu przez nich to nie łaskotki, a rzucenie w przestrzeń pytania: a jak ty byś się w takiej sytuacji zachował/zachowała? W tym wesołym miasteczku trafiamy na diabelski młyn lub do domu strachów.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Czy wiesz, że?

Ciekawostka

Woody Harrelson zrezygnował z udziału w filmie z powodu napiętego harmonogramu. zobacz więcej

Komentarze 2

Avatar square 200x200

AlexAisha 2017-11-12

To nie jest komedia
Tylko dramat
Dziwny film

Animek84 2017-10-01 4

Wątek kryminalny rozkminiłem zanim się zaczął, wątek numer dwa lewacka propaganda by Clooney dodana na siłę i nie łączący się z główną historią.

Współtworzą