Pewnego razu w listopadzie 2017

Marek (Grzegorz Palkowski) właśnie rozpoczyna studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Ma piękną i odwzajemniającą jego uczucie dziewczynę, Olę (Alina Szewczyk). Zaś na co dzień troskliwie opiekuje się matką (Agata Kulesza), z którą mieszka w przedwojennej kamienicy. Kiedy w wyniku eksmisji rodzina traci dach nad głową,… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 1 zwiastun

Zdjęcia Zobacz wszystkie 13 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Agata Kulesza
jako Matka
Grzegorz Palkowski
jako Mareczek
Edward Hogg
jako Miki
Jacek Borusiński
jako Klucznik
Damian Ul
jako Krzysiu
Alina Szewczyk
jako Ola
Elżbieta Nagel
jako Julia
Bartłomiej Gudejko
jako Franklin
Łukasz Wójcicki
jako Żołnierz
Rafał Guźniczak
jako Ronald
Krzysztof Kiersznowski
jako Zdzisław

Fabuła

Marek (Grzegorz Palkowski) właśnie rozpoczyna studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Ma piękną i odwzajemniającą jego uczucie dziewczynę, Olę (Alina Szewczyk). Zaś na co dzień troskliwie opiekuje się matką (Agata Kulesza), z którą mieszka w przedwojennej kamienicy. Kiedy w wyniku eksmisji rodzina traci dach nad głową, rozpoczyna się wyczerpująca tułaczka po Warszawie – między jedną noclegownią a drugą. W końcu Markowi udaje się wynegocjować miejsce w skłocie w centrum miasta. Szczęście bohaterów nie trwa długo, bo w stolicy właśnie rozpoczyna się manifestacja niepodległościowa. Do budynku, w którym znaleźli schronienie, próbuje wedrzeć się grupa agresywnych chuliganów. Wydarzenia, jakie rozegrają się w murach skłotu, odcisną niemożliwe do zatarcia piętno na życiu wszystkich bohaterów. opis dystrybutora

Gatunek
Dramat

Szczegóły

Premiera
2017-11-03 (kino), 2017-10-13 (świat), 2018-03-22 (dvd)
Dystrybutor
Kino Świat
Wytwórnia
Zjednoczenie Artystów i Rzemieślników
Film and Music Entertainment Limited (współpraca produkcyjna)
Canal+ Polska (koprodukcja) zobacz więcej
Kraj produkcji
Polska
Inne tytuły
Once Upon a Time in November (tytuł międzynarodowy)
Czas trwania
92 minut

Wiadomości zobacz wszystkie 8 wiadomości

Recenzje

Jeśli któryś film rodzimej sceny w 2017 roku wzbudził we mnie szczególnie niepokojące odczucia, to był to właśnie Pewnego razu w listopadzie. 7
  • 2018-07-23
  • napisana przez
  • zobacz wszystkie moje recenzje

Najnowszy film Andrzeja Jakimowskiego to dzieło pesymistyczne i wstrząsające, ukazujące rodzime nienawiści w radykalny i szczery sposób. Twórca wikła się tutaj w temat walk narodowców, eksponując plemienną naturę polskiego społeczeństwa podczas zamieszek towarzyszących obchodom Święta Niepodległości w 2013 roku. Dokumentalne sceny prowokują do zadumy nad kondycją narodu – mordują przy tym romantyczne wizje wieszczów. Dodatkowo Pewnego razu w listopadzie staje się kinofilską ucztą dla oka i umysłu.

Ze względu na ustrój komunistyczny oraz dominację socrealizmu w rodzimej kulturze, zjawisko nowej fali nigdy nie znalazło swojego miejsca w Polsce. Gdy socrealizm powoli zaczął ustępować, a śmierć Stalina dała nadzieję na całkowitą odwilż, reżyserzy przystąpili do powojennych rozliczeń, ignorując kształtujący się we Francji nurt młodych filmowców. Wyjątek może stanowić jedynie Nóż w wodzie w reżyserii Romana Polańskiego. Andrzej Jakimowski rekompensuje narodowy kompleks nowofalowców – tworzy dzieło głęboko zakorzenione w globalnym kinie kontestacji oraz nurcie „młodych gniewnych”. Przy tym odwołuje się do klasyki nonkonformistów z kamerą w ręce.

Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć, jak wielki rozłam w polskim społeczeństwie można zauważyć na przestrzeni kilku ostatnich lat. Ksenofobiczna zaraza toczy część narodu, ubraną w koszulki z flagą Polski, dumnie wznoszącą kije baseballowe z wizerunkiem Małego Powstańca oraz kostki brukowe. Pewnego razu w listopadzie demaskuje zbiorową autodestrukcję poszczególnych grup ideologicznych. Szczególnie celne wydaje się podkreślenie wydarzeń towarzyszących obchodom Dnia Niepodległości w Warszawie. Plemienne walki między radykalną klasą ludową a liberalnymi ugrupowaniami rozgrywają się na tych samych ulicach, którymi ponad 50 lat temu maszerowali zjednoczeni powstańcy. Na ścianach warszawskich ulic widnieją dumne - lecz pisane bezrefleksyjnie - graffiti: Polska Walcząca – jakże cynicznie brzmi to dzisiaj.

Sam charakter starcia – uwiecznionego na dokumentalnych materiałach – przypomina szturm twierdzy, rdzenne walki o czystość krwi w narodzie. Nieprzypadkowo grupa antysystemowych działaczy na rzecz mniejszości narodowych ukrywa się w squatcie, którego wąskie, niemal klaustrofobiczne korytarze pokryte zostają naściennymi malowidłami wykonanymi przez jej mieszkańców. W ten sposób twórca kreuje poczucie niezależności ukazanego miejsca oraz jej _undergroundowy_ charakter. Odpowiedni sposób kadrowania – czy wspomniane wcześniej malowidła – tym bardziej upodabniają miejsce do prehistorycznych jaskiń. Finalnie to właśnie w nich odbędzie się walka o prawa człowieka z narodowymi bojówkami. Ostatnia sekwencja zostaje znakomicie wystylizowana na działania zbrojne, kojarzone z okresem starożytności czy średniowiecza – w najlepszym razie z kolei przypominają one fikcjonalny Atak na posterunek 13 Johna Carpentera.

Na szczęście Jakimowski nie jest monotematycznym nudziarzem czy radykalnym oszołomem przy megafonie. W swoim filmie stara się skumulować jak najwięcej narodowych wad i przywar – obrywa się przy tym obu partiom sprawującym władzę w Polsce na przestrzeni ostatniej dekady. Głównym motywem produkcji – obok ksenofobicznych ruchów – staje się beznadziejna sytuacja bezdomnych, brak jakiejkolwiek próby pomocy ze strony państwa. Oczywiście, oba wspomniane wątki zgrabnie zazębiają się na przestrzeni filmu, tworząc najdosadniejszy portret społeczny być może od czasów Placu Zbawiciela albo Dnia świra (wtedy Marek Koterski prowokował jeszcze do śmiechu przez łzy – przy okazji Pewnego razu w listopadzie pozostaje sama gorycz).

Na ulice Warszawy trafiają liczne mniejszości narodowe – rodzimy system nie rozpieszcza również Polaków. Bez domu zostaje bohaterka kreowana przez Agatę Kuleszę. Z krótkiego dialogu dowiadujemy się, że kiedyś pracowała jako nauczycielka (na tym polega scenopisarska doskonałość Jakimowskiego – w półsłówkach nakreśla on pełne spektrum problemu, tworzy narracyjne puzzle, które musi złożyć odbiorca). Kobiecie towarzyszy jej syn, Mareczek (z jego perspektywy poprowadzona zostaje traumatyczna fabuła produkcji) oraz pies Koleś. Zwierz wkracza na metafizyczną płaszczyznę filmu, wspólnie przeżywając tragedię wraz z bohaterami – oddaje przy tym ich stan mentalny i egzystencjalny. Przy tym nie posiada żadnych praw społecznych, podobnie jak protagoniści. Pies jest przybłędą, którego zaadoptowała postać grana przez Kuleszę. Tym samym staje się integralną częścią problematyki Pewnego razu w listopadzie wraz z ukazanymi sylwetkami osób bezdomnych. Jakimowski błyskotliwe odnosi się tutaj do klasyki kina francuskiego, Na los szczęścia, Baltazarze!, w reżyserii Roberta Bressona. Liryczny film również demaskował podłość natury ludzkiej – potrafił jednak odnaleźć w niej dobro i łagodność. Refleksyjny charakter Pewnego razu w listopadzie wysnuwa znacznie bardziej pesymistyczną wizję ludzkości. Rodzime społeczeństwo – zwłaszcza ludzie młodzi – w najlepszym razie łapie za broń i staje do walki z oprawcami, innym razem cierpi na marazm. Ostatecznie zostaje przeżarte nienawiścią.

Marazm czy brak perspektyw towarzyszy zwłaszcza Mareczkowi, który snuje się bez perspektyw po ulicach Warszawy w trakcie ostatnich spokojnych dni miasta. Przypomina tutaj nowofalowych bohaterów filmów Françoisa Truffaut czy Jean-Luca Godarda, błąkających się po pustym świecie, pozbawionych perspektyw. Różnica polega wyłącznie na tym, że Mareczek widzi w postaci matki swoistego mentora, próbuje jej pomóc w beznadziejnym losie – nie potrafi jednak utożsamić się z kobietą. Tamci żyli w świecie pozbawionym wzorców.

Ciekawy zwłaszcza wydaje się motyw zamieszczenia autentycznych nagrań w prezentowanym materiale. Podobny zabieg wykorzystał Haskell Wexler, realizując Chłodnym okiem – wtedy problematyka filmu skupiała się na głośnych strajkach młodych Amerykanów w 1968 roku. Rzecz dotyczyła m.in. problemów na tle rasizmu. Minęło 50 lat, mieszkamy w Polsce – nienawiść wciąż taka sama. Aż dziw bierze, jak potężny ładunek emocjonalny skrywa się pod odstręczającym wizualnie obrazem Jakimowskiego. Jeśli któryś film rodzimej sceny w 2017 roku wzbudził we mnie niepokojące odczucia, to był to właśnie Pewnego razu w listopadzie.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Współtworzą