Winni 2018

Den skyldige

Śmiertelnie znudzony operator policyjnego telefonu alarmowego odbiera mechanicznie kolejne wezwania. Raz dzwoni facet, który zażył za dużo narkotyków i nie za bardzo wie, co się wokół niego dzieje, innym razem mężczyzna, który został okradziony we własnym BMW przez prostytutkę. Dzień jak co dzień. A przynajmniej dla każdego… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
,
Aktorzy
, ,

W Kinie

Cinema City Białołęka Galeria Północna, Warszawa, 12:30 repertuar i rezerwacje biletów

Zwiastuny Zobacz wszystkie 1 zwiastun

Zdjęcia Zobacz wszystkie 3 zdjęcia

Obsada Zobacz pełną obsadę

Jakob Cedergren
jako Asger Holm
Jessica Dinnage
jako Iben
Omar Shargawi
jako Rashid
Johan Olsen
jako Michael
Katinka Evers-Jahnsen
jako Mathilde

Fabuła

Śmiertelnie znudzony operator policyjnego telefonu alarmowego odbiera mechanicznie kolejne wezwania. Raz dzwoni facet, który zażył za dużo narkotyków i nie za bardzo wie, co się wokół niego dzieje, innym razem mężczyzna, który został okradziony we własnym BMW przez prostytutkę. Dzień jak co dzień. A przynajmniej dla każdego pracującego na linii alarmowej, bowiem dla naszego bohatera, zawieszonego tymczasowo w czynnościach służbowych policjanta Asgera Holma, fizyczna bierność jest największą karą. Wszystko zmienia się, gdy odbiera telefon od zdesperowanej kobiety, która mówi szyfrem, żeby nie zaalarmować prowadzącego samochód porywacza, wiozącego ją do nieznanego celu. Korzystając z doświadczenia zdobytego przez lata aktywności w terenie oraz sprawnie działającego policyjnego systemu prewencyjnego, Holm rozpoczyna walkę z niewidzialnym przestępcą. W pewnym momencie staje jednak pod murem policyjnych procedur, wiedząc, że czas działa na jego niekorzyść. opis dystrybutora

Gatunek
Thriller
Słowa kluczowe
policja, próba samobójcza, porwanie, ratunek zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2018-11-09 (kino), 2018-01-21 (świat)
Dystrybutor
Gutek Film
Wytwórnia
Nordisk Film / SPRING
New Danish Screen (współfinansowanie)
Kraj produkcji
Dania
Inne tytuły
The Guilty (tytuł międzynarodowy)
Czas trwania
85 minut

Wiadomości zobacz wszystkie 1 wiadomość

Recenzje

Nic nie widzisz, a wszystko turbo czujesz. Jedność czasu, miejsca i akcji, a ile zdążyło się w tym czasie wydarzyć. 7

Jedność czasu, miejsca i akcji, czyli podstawa w klasycznym dramacie lub tragedii wymaga ogromnej wirtuozerii i wyobraźni, by wciągnąć i oddziaływać na widza w filmie, który nie bez powodu określa się ruchomymi obrazami. Winnym nie wychodząc z pokoju udaje się sprawić, że my chwilami wychodzimy z siebie z powodu doskonałego konceptu i poprowadzonej wokół niego narracji. Nic nie widzimy, a czujemy i śledzimy każdy krok, każdy ruch, dzieląc puls bohatera. Niepozorna sytuacja i z czasem doskonale rozegrana wielka eskalacja!

Kolejny dzień pracowników linii 112. Przyglądamy się zmianie jednego z dyspozytorów – Asgera Holma. Wśród telefonów od naćpanych nastolatków, dzieciaków z rozbitymi kolanami na rowerze, pojawia się jeden, który będzie się różnił od pozostałych. Dzwoni Iben – kobieta wydaje się być porwana, w półsłówkach to próbuje przekazać pracownikowi. Ten próbuje uzyskać, jak najwięcej informacji i wysyła patrol, by zatrzymał samochód. Wiemy tyle co bohater, to znamienne dla akcji i dla odbioru widza. Informacje, które zdobywa są urwane, rozmawia również z porywaczem, jej mężem Michaelem. Sytuacja ewoluuje, jak kula śnieżna przybiera na ciężarze. Asger musi podejmować w błyskawicznym tempie kolejne decyzje, chociaż mógłby po zakończeniu swojej zmiany po prostu wyjść. Powoli jednak historia, a właściwie to wychodzi gdzieś na uboczu w jej trakcie, odsłania nam bohatera, jego charakter, więc zaczynamy rozumieć dlaczego nie zajada się niewzruszony kanapką, jak kolega obok.

Gustav Moller zaserwował nam doskonały dramat, a wręcz thriller w piekielnie trudnym formacie. Wywołać tak wiele emocji, przy tak niewielu sztuczkach na ekranie, minimalizmie, oszczędności, to sztuka. Jesteśmy cały czas zamknięci w jednym pomieszczeniu, razem z Asgerem, niemalże w jednej scenie filmowej. Chwilami chcemy się stąd wydostać od kumulujących się emocji i nosi nas, jak i jego – niemoc bezpośredniego działania. Nie musi się dziać fizycznie, by było temperamentnie. Jesteśmy niebezpośrednio w samym centrum wydarzeń, ale jednak jak i bohater odcięci. Czekamy aż zadzwoni telefon, nie wiemy co usłyszmy po drugiej stronie linii. Niedzianie się na ekranie idzie w parze z hurtem wydarzeń oraz uczuć, ze świetnym plot twistem w trakcie tej przewrotnej opowieści. To wszystko nie mogło by być tak przekonujące, gdyby nie Jakob Cedergren, na którym spoczywa odpowiedzialność skutecznego referowania różnych emocji, tak wielka jak na jego bohaterze w rozwiązaniu dramatycznej sytuacji. Reżyser rozprawia też interesująco o odpowiedzialności człowieka, jak pozorne "call center", niespecjalnie będące najważniejszym trybikiem w tej maszynie, wymaga również chirurgicznej precyzji w działaniach – dlatego ten film ma też spory ładunek psychologiczny.

Winni to kino, podczas którego ani przez chwilę nie nudzi nas brak zmian scenerii, bohaterów, miejsc, bo jest wybitnie dynamiczne dzięki temu, co niewidoczne. I udaje się widza do tego dziania poza kadrem bardzo skutecznie przekonać. Ten film prowokuje w nas maksymalną koncentrację i za to owacje!

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Współtworzą