Toni Erdmann 2016

Ojciec próbuje połączyć się ponownie ze swoją dorosłą córką.

Reżyseria
Scenariusz
Aktorzy
, ,

W telewizji

Cinemax, 29 grudzień 2017, piątek 20:00 (Polska) zobacz więcej

Na platformach streamingowych

Zwiastuny Zobacz wszystkie 2 zwiastuny

Zdjęcia Zobacz wszystkie 12 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Peter Simonischek
jako Toni Erdmann
Sandra Hüller
jako Ines Conradi
Michael Wittenborn
jako Henneberg
Thomas Loibl
jako Gerald
Hadewych Minis
jako Tatjana
Lucy Russell
jako Steph
Ingrid Bisu
jako Anca
Vlad Ivanov
jako Illiescu
Victoria Cocias
jako Flavia
Radu Banzaru
jako Bogdan

Fabuła

Winfred jest rozwiedzionym, emerytowanym nauczycielem gry na pianinie, który uwielbia wygłupy i nieustannie robi kawały swoim sąsiadom na niemieckich przedmieściach. Jego córka Ines – pracująca za granicą konsultantka w wielkiej korporacji – lubi mieć wszystko pod kontrolą równie mocno, jak jej ojciec lubi się zgrywać. Przez lata ich relacje nie układały się zbyt dobrze, więc kiedy ojciec nieoczekiwanie przyjeżdża na kilka dni odwiedzić córkę, jego wizyta przybiera zaskakujący przebieg. Aby przywrócić zestresowanej Ines radość życia i poczucie humoru, Winfred tworzy fikcyjną postać – niepoprawnego biznesmena Toniego Erdmanna. opis dystrybutora

Gatunek
Komedia, Dramat
Słowa kluczowe
relacja ojciec-córka, masturbacja, kokaina, męska nagość zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2017-01-27 (kino), 2016-05-14 (świat)
Dystrybutor
Gutek Film
Wytwórnia
Komplizen Film
Coop99 Filmproduktion (koprodukcja)
KNM (koprodukcja) zobacz więcej
Kraj produkcji
Niemcy, Austria
Czas trwania
162 minut
Budżet
3 000 000 EUR

Wiadomości zobacz wszystkie 6 wiadomości

Recenzje

Toni Erdmann operuje na symbolach, ale nie rości sobie pretensji do wyszukanej artystycznej opowieści. Urok filmu Maren Ade polega na prostym i szczerym wzruszaniu i rozśmieszaniu. 9
  • 2016-11-22
  • napisana przez
  • zobacz wszystkie moje recenzje

Toni Erdmann Maren Ade to niezwykle precyzyjnie skrojona misja ratunkowa. Misja, która nie tylko pozwala ocalić głównych bohaterów, ale daje bogate narzędzia odbiorcom do samodzielnego konstruowania i dekonstruowania rzeczywistości. Film zamknięty w formie rozrywkowej przypowieści staje się słodko-gorzkim portretem zagubionych młodych ludzi. Solidnie zbudowany mur, który odgradza Ines (Sandra Huller) od emocji, chwieje się przy pierwszym poważnym zderzeniu z ojcem. Fundamenty pod oschłość, wyniosłość i samotność nigdy nie zostały postawione, tym łatwiej zburzyć fasadę samodzielności i odwagi.

Ade przedstawia dwa światy. Szalonego Winfrieda Conradi (Peter Simonischek), który życia nie bierze całkiem serio. Z uśmiechem na ustach i ironią w zanadrzu stara się nie tracić optymizmu i młodzieńczego ducha. Z dystansem do świata i otaczającej go rzeczywistości jest świadom popełnianych błędów, od których chce ustrzec Ines. Młoda perfekcjonistka przerzucona na rumuńską ziemię z dala od przyjaciół i rodzinnego domu bierze udział w wyszukanej grze pozorów. Korporacyjny szyk i elegancja stają się manifestacją siły w męskim świecie, gdzie ze skupieniem trzeba wywalczyć swoją pozycję. Ines ubiera garsonkę, pozbywa się przy tym naiwności i radości życia do tego stopnia, że podczas jednego ze spotkań ojciec zadaje kluczowe pytanie – _czy ty jesteś człowiekiem?_

W Tonim Erdmannie pojawi się zresztą wiele pytań. Rodzicielska troska prowadzi do kreacji. A sam Conradi musi wziąć udział w maskaradzie, by „uratować” to, co ma najcenniejsze – córkę. Wypłowiała peruka i za duże zęby tworzą Toniego Erdmanna – wielkiego dekonstruktora złudnego świata sukcesu. Ojciec staje się alter ego samej Ines i przeprowadza ją przez powolne zrywanie warstw wyniosłej kobiety, by dokopać się do głęboko skrywanej dziewczynki. Ade angażuje w tym celu niezwykłe poczucie humoru i ciekawe inscenizacje (rozmowy na przyjęciu, spotkania biznesowe), aby odwrócić pewne sytuacje i pokazać je w krzywym zwierciadle.

Dużym wyczuciem jest stworzenie obrazu tak delikatnego w kompozycji, lecz dosadnego w wymowie. Zachwyca scenariuszowa pomysłowość, której daleko do pretensjonalności i efektownych zagrań bez celu. Każda najmniejsza scena jest w tym filmie po coś i czemuś służy. A że odnajdziemy w nim kilka perełek, tym większe brawa dla Ade i perfekcyjnie dobranych aktorów. Huller prowadzi nieustanny taniec ze słabościami swojej postaci, które ostatecznie ujrzą światło dzienne podczas wykonania piosenki Whitney Huston „Greatest Love of All”. Początkowa powściągliwość prowadzi do emocjonalnego rozbrojenia. Równie emblematyczna jest scena urodzinowej imprezy, kiedy postaci zostają pozbawione strefy komfortu i przymiotów ustanawiających o ich pozycji. Ines zostaje pozbawiona maski, dzięki temu, że Erdmann nałożył ją na siebie. To „naga impreza”, która przejdzie do historii.

Toni Erdmann operuje na symbolach, ale nie rości sobie pretensji do wyszukanej artystycznej opowieści. Urok filmu Ade polega na prostym i szczerym wzruszaniu i rozśmieszaniu. Niemiecka reżyserka przeprowadza terapię małymi kroczkami. Nie bawi się w szokowanie czy nadmierną ekspozycję, patrzy na swoich bohaterów z czułością i konieczną ironią, dzięki czemu samozwańczy trener personalny i coach Erdmann nie jest banalną karykaturą. To film pełen miłości i poszukiwania wzajemnego zrozumienia.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Czy wiesz, że?

Ciekawostka

Film został nakręcony w okresie od 12 czerwca do 27 września 2014 roku. zobacz więcej

Komentarze 1

Avatar square 200x200

i_darek1x 2017-04-17 4

Komedia ? Chyba nie mam poczucia humoru ? Jak dla mnie to dramat obyczajowy !Ogólnie przereklamowany ! Film można obejrzeć ale szału brak !!!

Współtworzą