Filmy prymitywizm

Przeszukaj katalog

Zestawienie najlepszych i najpopularniejszych filmów w których występuje prymitywizm. Zobacz zwiastuny, oceny, oraz dowiedz się kto reżyserował i jacy aktorzy występowali w tych filmach.

W świecie zdominowanym przez żyjące w harmonii małpy ludzie zostali zepchnięci na margines. Gdy nowy przywódca małp buduje swoje imperium, młody samiec wyrusza w niezwykle trudną podróż, która zmieni jego dotychczasowe wyobrażenie o przeszłości, a nowe decyzje wpłyną na przyszłość zarówno małp, jak i ludzi.
Dawno, dawno temu żył sobie mamut imieniem Manny. Okrutni ludzie zabili jego rodziców, więc włochaty olbrzym czuł się bardzo samotny i w pojedynkę wędrował przez ośnieżone krainy. Ale do czasu. Pewnego dnia spotkał na swej drodze gadatliwego leniwca – Sida. Towarzystwo nowego kumpla nie wzbudziło w spokojnym mamucie wielkiego entuzjazmu. Tyle że pyskaty leniwiec przyczepił się do niego jak rzep do psiego ogona, a na dodatek poprosił o pomoc w odszukaniu rodziców dziecka, które przypadkowo znaleźli. Owłosiony słoń zgodził się, choć niechętnie, na wspólną wyprawę. I tak niedobrana para rusza w daleką drogę. Do ich ekipy dołącza jeszcze ten trzeci – Diego, przebiegły tygrys szablozębny. Ofiarowuje swą pomoc w tropieniu rodziców malucha, w rzeczywistości jednak marzy o tym, by go schrupać…
Dzień z życia dwóch sprzedawców, Dante'ego i Randala, którzy spędzają swój czas w pracy denerwując klientów, dyskutując o filmach i grając w hokeja na dachu sklepu.


Dawno temu, gdy zbliżała się epoka lodowcowa żyło trzech braci. Gdy niedźwiedź zabił najstarszego z nich, najmłodszy, pragnący odwetu, Kenai zabił zwierzę, mszcząc śmierć brata, lecz przy tym sam zamienił się w niedźwiedzia. Denami, średni brat będąc przekonany, że to właśnie ten niedźwiedź jest winny ich wszystkim nieszczęściom, zaczyna go ścigać. Szansą dla Kenai na przeżycie jest przyjaźń z jego największym wrogiem, młodym grizzly, Kodą. Koda nie wie, że Kenai jest odpowiedzialny za śmierć jego matki…
Krynica, 1960. Do mieszczącej się przy deptaku pracowni Włosińskiego wchodzi Nikifor i rozpakowuje swój warsztat malarski. Spokojne, uregulowane, zaplanowane do ostatniego szczegółu życie Włosińskiego ulega zakłóceniu. Włosiński próbuje pozbyć się natrętnego gościa. Postanawia odnaleźć rodzinę Nikifora. Okazuje się, że Nikifor żyje całkowicie samotnie. Mieszka kątem, nie ma nawet metryki. Z punktu widzenia prawa… nie istnieje. Włosińskiemu udaje się tylko ustalić, że pochodzi z matki niemowy i nieznanego ojca. Włosiński nie należy do entuzjastów malarstwa ludowego. W miarę jak poznaje Nikifora, zaczyna doceniać jego dzieło. Widzi żarliwą wiarę Nikifora, a jednocześnie duchową wolność. Odkrywa, że malarstwie oznacza ona niezależność od opinii, w życiu – brak przywiązania do doczesności i głęboką pokorę. Widzi, jak sam jest głęboko zniewolony przez malarskie wykształcenie – uzależniony do malarskiej tradycji, od ocen i sądów. Od marzeń o sukcesie, o materialnej stabilizacji. Wychodzi na jaw, że Nikifor ma otwartą gruźlicę. Włosiński, dzieląc z nim pracownię ryzykuje nie tylko własnym życiem – ma rodzinę. Nikifor nie chce iść do szpitala, szkoda mu czasu, chce malować. Włosiński, aby umieścić go, musi wziąć nad nim opiekę oprawną. Na tę wiadomość żona wraz dziećmi przenoszą się do Krakowa. Nie pomagają tłumaczenia, że Nikifor jest umierający i ta opieka jest na kilka miesięcy. Jest rok 1967. Minęło 7 lat. Nikifor ciągle żyje.
Dla większości licealistów, przez cały czas trwania nauki, liczy się tylko jedno - imprezka. A ta największa i najistotniejsza odbywa się zawsze na zakończenie nauki. Właśnie nadszedł ten dzień dla Prestona, Kennego, Williama i Amandy, jednak każdy z nich, ma dziś do wypełnienia inne zadanie.
Nieśmiały Vishwam (Naseeruddin Shah) i jego czterej bracia należą do bogatej rodziny, miejscowej elity, twardą ręką rządzącej indyjską wioską. Każdy z nich stara się zwiększyć pozycję i majątek rodu, często kosztem bezradnych mieszkańców. Najmłodszy Vishwam próbuje żyć spokojnie, bez alkoholu i rozpusty, czym różni się od swoich braci. Jest żonaty z uroczą Rukmani (Smita Patil), ale gdy do wioski przyjeżdża z rodziną piękna Sushila (Shabana Azmi) - kompletnie traci dla niej głowę. Kobieta jest jednak szczęśliwą żoną nowego wiejskiego nauczyciela (Girish Karnad) i nie odwzajemnia fascynacji bogacza... Pewnej nocy Sushila zostaje porwana z własnego domu przez starszych braci Vishwama. Jej zrozpaczony mąż nigdzie nie może znaleźć pomocy. Przyzwyczajeni do bezprawia ubodzy wieśniacy, nie mają odwagi do sprzeciwienia się swym prześladowcom. Czy nauczyciel zdoła ich przekonać do buntu?
Nadro, Frédéric Bruly Bouabré, portret mężczyzny, artysty, gawędziarza, filozofa. Ostatni mędrzec, który rozświetla swymi myślami ten mroczny koniec stulecia. Inscenizacja jego tajemniczego trybu tworzy wizje i namiętności, w których nadzieja jest absolutnym bohaterem. Spojrzenie filmowca na niezwykłego człowieka, który wyraża się poprzez rysunek, pismo, alfabet, legendy, baśnie w Afryce, która za jego pośrednictwem staje się nowoczesnym, tętniącym życiem kontynentem, skrzyżowaniem światów.
Dokument przedstawiający osobiste spojrzenie reżysera Sergieja Parajanowa na malowniczą spuściznę gruzińskiego artysty malarza-prymitywisty z dziewiętnastego wieku Niko Pirosmaniego. Był to genialny samouk, jeden z najwybitniejszych mistrzów światowej "sztuki naiwnej".
Słowa kluczowe

Proszę czekać…