Filmy islam, iran

Przeszukaj katalog

Zestawienie najlepszych i najpopularniejszych filmów w których występuje islam, iran. Zobacz zwiastuny, oceny, oraz dowiedz się kto reżyserował i jacy aktorzy występowali w tych filmach.

Opowieść o kobiecie żyjącej w Iranie, kraju w którym kobiety bez mężczyzn traktowane są jak duchy, same nie mogą nawet zameldować się w hotelu, nie mówiąc o czerpaniu przyjemności z życia. Noora się jednak nie poddaje i wciąż stara się walczyć z biurokratycznym reżimem o samorealizację jako kobieta, prawnik, żona bez męża przy boku, gdyż ten musi się ukrywać.
Film będzie próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie dlaczego zginął Daniel Pearl, szef azjatyckiego biura amerykańskiego dziennika "Wall Street Journal". W styczniu 2001 roku Pearl został wciągnięty w zasadzkę i porwany, a później z zimną krwią zamordowany przez bandę sfanatyzowanych terrorystów islamskich w Pakistanie.


Rozstanie

7,5
Film opowiada historię Nadera (Peyman Moaadi) i Simin (Leila Hatami), zamożnej pary, która decyduje się na rozstanie. Chcą opuścić Iran wraz z ich córką, Termeh (Sarina Farhadi). Mają już załatwione wszystkie formalności, jednak Nader wciąż ma wątpliwości co do wyjazdu. Musiałby bowiem zostawić chorego na Alzheimera ojca (Ali-Asghar Shahbazi)...
Współczesny Teheran. Trójka przyjaciół z dzieciństwa boryka się z własną seksualnością, wzajemnymi relacjami i miłością, powoli wkraczając w dorosłość. Atafeh i Kathryn przyłączają się do podziemnego ruchu młodych oglądających filmy z kontrabandy, słuchających zakazanej muzyki i wierzących, że wszystko jest możliwe, nawet wolność...
Nasrine to młoda dziewczyna, która za jazdę z chłopakiem na motorze popada w poważny konflikt z prawem. Zmuszona zostaje opuścić Iran, rodzinny dom i przenieść się do srogiej rzeczywistości w angielskiej dzielnicy robotniczej. W podróży towarzyszy jej opiekun, brat o imieniu Ali. Początkowo rodzi to w nim wściekłość, jednak w głębi serca oboje są podekscytowani nowym życiem w Europie oraz obietnicą wolności, której nie mogli doświadczyć w swojej ojczyźnie. Nasrine idzie do szkoły, Ali chwyta się dorywczych prac. Powoli budują własną niezależność, smakując upragnionej wolności. Fala uprzedzeń i wrogości doprowadza jednak do tragedii, po której po raz kolejny trzeba będzie budować wszystko od nowa...
Iran, rok 1986. Dziennikarz Freidoune Sahebjam musi zatrzymać się, w zapomnianej przez boga i ludzi, górskiej wiosce. Wszyscy mieszkańcy wydają się dziwnie życzliwi, poza jedną osobą, Zahrą. Kobieta zaprasza go do swojego domu i zaczyna snuć przerażającą historię o ukamieniowaniu jej siostrzenicy, które miało miejsce zeszłego dnia.
Pełnometrażowy debiut irańskiej artystki sztuk wizualnych, Shirin Neshat. Przedstawia w nim znakomicie odtworzony obraz Iranu roku 1953, kiedy to Brytyjczycy i Amerykanie obalili demokratycznie wybranego premiera, Mohammada Mossadegha. Film, będący ekranizacją powieści realizmu magicznego spod pióra Shahrnusha Parsipura, opowiada historię czterech kobiet, rozgrywającą się podczas tych dramatycznych wydarzeń. Kobiet jakże różnych — ukształtowanych przez odmienne doświadczenia, wyznanie i pozycję społeczną. Ich świat kreowany jest naturalnie, kamera jakby bez wysiłku rejestruje losy bohaterek, omiatając jednocześnie niezwykle malownicze, irańskie krajobrazy. Neshat bada społeczne, polityczne i psychologiczne uwarunkowania swoich postaci, które w pewnym momencie spotkają się w metaforycznym ogrodzie, by odnaleźć w nim siebie i by oddać się intelektualnej refleksji — mimo, iż gdzieś wokół nich wciąż grzmią echa wojen i religijnych przewrotów. Iran oczami Shirin Heshat ukazuje się nam niczym powiększona fotografia. A na niej irańskie społeczeństwo jest jednym, jakże złożonym, organizmem.
Bohaterką pierwszej historii jest dziewięcioletnia dziewczynka, ubolewająca nad tym, że jest już za duża, by bawić się z chłopcami. Druga z nowelek opowiada o dorosłej kobiecie, która, pomimo sprzeciwu męża, bierze udział w kobiecych wyścigach rowerowych. W trakcie zawodów najpierw mąż, potem zaś inni mężczyźni z wioski, usiłują dogonić rowerzystkę konno i zmusić ją do życia zgodnie z tradycją. Kobieta zdaje się nie ścigać z innymi zawodniczkami, lecz uciekać przed mężczyznami, zaś jej rowerowa pasja staje się symbolem pragnienia wolności. Ostatnia historia skupia się wokół staruszki, która zdobyła niezależność materialną dopiero po śmierci męża.
Młoda kobieta nawiązuje kontakt ze swoją biologiczną rodziną i udaje się do Iranu, w którym musi zmierzyć się z nieznanymi sobie zwyczajami i tradycjami.
Słowa kluczowe

Proszę czekać…