• 1920-01-20
  • Rimini, Rimini, Włochy
Urodził się w Rimini nad Adriatykiem, zmarł w wieku 73 lat w Rzymie. Włoski reżyser filmowy i scenarzysta. Zdobył cztery Oscary w kategorii "Najlepszy film zagraniczny". W 1993 otrzymał nagrodę specjalną Akademii Filmowej za całokształt twórczości. Uznawany za jednego z największych artystów w historii kina (jak Luis Buñuel czy Ingmar Bergman). Ojciec Felliniego był komiwojażerem, a matka – gospodynią domową. W wieku 12 lat Federico uciekł od rodziców i przyłączył się do wędrownego cyrku, jednak po miesiącu policja przyprowadziła go z powrotem do domu. Tęskniąc za przygodą i wielkim światem, młody Fellini nie wykazywał zainteresowania szkołą. Po jej ukończeniu (w 1938 roku) opuścił Rimini i udał się do Florencji. Zajmował się tam pisaniem opowiadań i rysowaniem karykatur do magazynu satyrycznego. Następnie przeniósł się do Rzymu, gdzie poznał Aldo Fabriziego – aktora rewiowego, dla którego napisał później serię humorystycznych monologów i skeczów radiowych. Występowała w nich młodziutka aktorka Giulietta Masina; wkrótce poznali się, a w 1942 wzięli ślub. Fellini, uzdolniony plastycznie, dysponował łatwością tworzenia ilustracji. Początkowo znany był jako rysownik, zaczął też pisać. Jednak kochał kino i pragnął tworzyć filmy. Szybko rozwijał swój warsztat artystyczny.. W Rzymie zaprzyjaźnił się z mistrzem neorealizmu Roberto Rossellinim, który zaprosił go do współpracy nad scenariuszem, na podstawie którego powstał film "Rzym, miasto otwarte". Wkrótce rozpoczęły się prace nad scenariuszem filmu "Paisa" – arcydzieła Rosseliniego. Federico nawiązał również współpracę z Alberto Lattuada, Pietro Germi oraz innymi filmowcami. Doświadczenie neorealizmu jako metody pracy reżysera i jego postawy otwarcia na rzeczywistość społeczną było dla Felliniego ważne, on sam jednak jako artysta pragnął ten styl przekroczyć. Fascynowała go sztuka kreacyjna i wizjonerska: barok, ekspresjonizm, surrealizm, w tym współczesny malarz nadrealista Balthus (o którym po latach napisał esej). Cenił psychologię głębi Junga i jego pochwałę sztuki wizyjnej jako metafizycznie prawdziwej. Bliska mu była, z baroku i romantyzmu wysnuta, idea syntezy sztuk. Wymagało to kształtowania od podstaw własnego języka artystycznego. Każdy nowy film rozpoznawał jak integralną wizję. Jako reżyser unaoczniał ją najdokładniej. Dlatego często wykonywał dokładne szkice plastyczne scen lub postaci (Noce Cabirii, Satyricon, Amarcord, Casanova) albo wprost inspirował pracę scenografa. Mając (garstkę) ulubionych aktorów zawodowych (to głównie żona Giulietta Masina oraz przyjaciel Marcello Mastroianni) z chęcią zatrudniał amatorów, którzy wiernie wypełniali polecenia (w "Satyriconie" poza występującą w epizodzie słynną Lucią Bose grają wyłącznie ludzie "z ulicy", w tym rzymski restaurator jako Trymalchion i amerykańscy hipisi jako główni bohaterowie). Wiele czerpał z wieloletniej współpracy z kompozytorem Nino Rotą, ilustrującym muzycznie wszystkie dzieła Felliniego aż do swej śmierci. Na planie filmowym lubił improwizację, bardzo swobodnie traktując scenariusz. Fefe (jak nazywali go przyjaciele) miał hipnotyczną, bujną osobowość. Jako artysta prawie od razu ujawnił dojrzałość. Po okresie pracy z największymi włoskimi reżyserami, Fellini postanowił reżyserować. Powstały "Światła variete" (1950), dzieło jeszcze niesamodzielne. Pierwszy autorski i w pełni samodzielny realizacyjnie film Felliniego to "Biały szejk" (1952), w którym można dostrzec już znamienne cechy stylu reżysera: realistyczne obrazy prowincji (choć tu chodzi o Rzym, co prawda też jego przedmieścia) i satyrę społeczną, ściśle połączoną z elementami fantazji. Jego bohaterka, młoda mężatka Vanda, jest tak samo urzeczona dwuznaczną mocą świata marzeń (tu: komiksu), jak po latach osamotniona w małżeństwie Giulietta ("...od duchów", 1965) lub konsumenci telewizyjnego widowiska ("Ginger i Fred", 1985). Co oczywiste, film jest, jeszcze, czarno-biały. Kolejny jego film "Wałkonie" powstał w 1953 roku i zdobył wiele międzynarodowych nagród, m.in. na festiwalu w Wenecji. To dzieło pokazało, że Fellini osiągnął artystyczną dojrzałość. Nakręcony rok później film "Na drodze", znany w Polsce pod oryginalnym tytułem "La Strada", jest jednym z największych i najbardziej poruszających filmów Felliniego. To właśnie on przyniósł reżyserowi pierwszego Oscara. Na drodze, osobliwa przypowieść w klimacie realizmu magicznego o potrzebie miłości to, zanim wykształcił się ten gatunek kina, film drogi, który przez topos wędrówki ukazuje doświadczenia inicjacyjne. Obłąkana Gelsomina, wierna w miłości, doświadczy cierpienia, a brutalny "Zampano" juz po jej śmierci rozpozna (w finale filmu kamera skierowana w dół ukaże go szlochającego nocą na plaży) moc jej uczucia. Niedoceniony przez filmoznawców "Niebieski ptak" z 1955 roku ukazuje dwa aspekty twórczości Felliniego: uszczypliwość i celność obserwacji życia ludzi samotnych oraz poszukiwanie głębszego znaczenia ludzkiej egzystencji. Jest to także widoczne w "Nocach Cabirii" (z 1957 roku), filmie nakręconym specjalnie dla Giulietty Masiny – żony artysty i stanowiącym jej popis aktorski. Ulubiony przez Felliniego nocny pejzaż miasta (pokaże go potem "Rzym" 1972) stanowi gorzkie tło dla historii rzymskiej prostytutki o gołębim sercu. Przełom estetyczny w kierunku wielkiego, bogatego plastycznie widowiska nastąpił w 1960 roku wraz z filmem "Słodkie życie". Dzieło to zostało określone przez krytyków mianem gorzkiej satyry na upadek europejskich wartości. Sam Fellini powiedział: "skończyła się faza filmów zbliżonych narracją do powieści, teraz filmy powinny upodobnić się do poezji. Staram się uwolnić moje prace od schematu: opowieść o początku, rozwinięciu i zakończeniu. Chcę, aby były one bardziej jak poemat, z metrum i kadencją"'. Oto pierwsze u Felliniego studium kryzysu kultury, jej dekadencji, budowane (choć film jest czarno-biały) jak epickie malowidło z gorączkową, "dziką" muzyką Nino Roty. Dziennikarze, "paparazzi" (jednego gra Marcello Mastroianni, po raz pierwszy u Felliniego), przybyła do Rzymu "gwiazda" filmowa (gra ją szwedzka miss piękności Anita Ekberg), zblazowana arystokracja, orgia w domku nad morzem - układają się w dynamiczny obraz duchowej pustki. Atakowane wówczas przez Kościół jako "zepsute obyczajowo" Słodkie życie wygląda po latach jak moralistyczny fresk. Pierwszym filmem Felliniego, który oddalił się od narracji typu powieściowego, było "Osiem i pół" (1963), obraz nazwany tak dlatego, że powstał po siedmiu dziełach pełnometrażowych i jednej noweli (barwne Kuszenie doktora Antoniego). Arcydzieło przełomowe dla historii sztuki filmowej, wysmakowane i niemal malarskie plastycznie (choć taśma jeszcze czarno-biała), to, swobodnie (i brawurowo) komponowany esej o artyście, jego sile i niemocy, film o powstawaniu (nieudanym) filmu, utwór z ducha autotematyzmu. Reżyser Guido (w tej roli ulubiony aktor reżysera Marcello Mastroianni), jego żona i kochanka, ludzie w uzdrowisku, stary dostojnik Kościoła - stają się cząstką groteskowo i onirycznie ujętej wizji. Posmak snu mają też wspomnienia z lat dzieciństwa (ze słynnym, stałym potem u Felliniego, motywem olbrzymiej, fascynującej kobiety) i marzenia bohatera. "Osiem i pół" to studium tożsamości rozbitej i próby odnalezienia tajemnicy istnienia. W wielkiej scenie finałowej tańca do wtóru "cyrkowej" muzyki (Nino Roty) dokonuje się duchowa odnowa: magiczny powrót do ukojenia i szczęścia. Niezwykłym doświadczeniem artystycznym dla Felliniego stał się kolor. Nowela "Kuszenie doktora Antoniego" (z filmu zbiorowego "Boccaccio '70"), tragikomiczna historia pogrążonego w dewocji, ale i fantazjach erotycznych, starego kawalera - to pierwsze barwne dzieło Felliniego, traktowane przez niego jako próba warsztatowa, otwierająca na malarskie traktowanie kadru. Spełnienie dał pierwszy pełnometrażowy barwny film fabularny "Giulietta od duchów" (1965; w Polsce wyświetlany pod zdeformowanym tytułem). To najpierw wysmakowana wizja plastyczna: wielkie monochromatyczne plamy barwne (zwłaszcza intensywna, jasna czerwień), gra świateł, rozproszone odcienie barw, malarsko skomponowane kadry. Psychodeliczna muzyka Nino Roty nadaje całości wymiar snu (zresztą ważne też są koszmary bohaterki) i halucynacji. Na takim tle budowana jest historia zdradzanej przez męża Giulietty, uwikłanej w lęki i rojenia, niczym kapłanki "od duchów" (stąd tytuł filmu). Fellini nawiązywał tu stylistycznie do tradycji baroku i secesji, a stworzył jak kreator świat nadrealny, z ducha romantyzmu i surrealizmu. Otwierał się nowy etap twórczości. Brawurowo "rozbuchana", realizowana przeważnie w atelier (słynne miasteczko filmowe Cinecitta pod Rzymem), perfekcyjnie (osobiście przez szkice Felliniego) przygotowana plastycznie i (z wykorzystaniem przez Nino Rotę muzyki ludowej afrykańskiej i tybetańskiej) muzycznie adaptacja powieści Petroniusza "Satyricon" (1969) zmieniła ten realistyczny utwór w fantasmagoryczny obraz antycznego Rzymu: studium dekadencji, osnute wokół toposu wędrówki trójki (częściej dwójki) homoseksualnych bohaterów. Malarsko (i z filmowym efektem głębi ostrości) ujęte epizody (dom publiczny, uczta Trymalchiona) utrzymane są w klimacie stylistycznym baroku, ekspresjonizmu, turpizmu. Ten styl ponawia jak esej ujęty "Rzym" (1972), mikrohistoria Wiecznego Miasta z pozycji przybysza (młody bohater, jak niegdyś Fellini, przybywa tu z prowincji), ze świetnymi sekwencjami wojennymi i współczesnymi (apokaliptyczny obraz autostrady), zwłaszcza zaś z barokowo ujętą sceną fikcyjnego "pokazu mody kościelnej" (i z umacniającą wizyjny klimat muzyką Nino Roty). Nostalgiczny film "Amarcord" (co w rzymskim dialekcie znaczy "Pamiętam", 1974) to, też eseistycznie ujęty, portret nadmorskiego miasteczka (przetworzone Rimini), zarazem studium pewnej mikrospołeczności w okresie rodzenia się faszyzmu włoskiego. To także film o dojrzewaniu: erotycznym, emocjonalnym, egzystencjalnym. Pełnię mocy kreacyjnej odsłania "Casanova" (1976), "rozpasana" plastycznie (i znów, niemal w całości zrealizowana w atelier) i muzycznie (Nino Rota oddaje klimat czasu w swej hipnotycznej, "mechanicznie" ujętej muzyce, cytując też Wagnera) wizja kultury oświecenia, XVIII wieku jako formacji gasnącej, dekadenckiej, osnuta wokół wspomnień słynnego uwodziciela (w tej roli, celowo "zbrzydzony" charakteryzacją, Donald Sutherland). Arcydzieło Felliniego, wysnute stylistycznie z ducha baroku i ekspresjonizmu, staje się pokazem mocy twórczej reżysera, sztuki jako iluzji i kreacji (scena, kiedy kamera rejestruje fale na sztucznym morzu z plastiku), zarazem studium duchowej (często też zmysłowej) niemocy. Ostatnim powrotem do barokowej mocy kreacji stało się "Miasto kobiet" (1980), zarazem satyra na współczesny feminizm i oniryczne, jak ze snu, studium o wymarzonej "wiecznej kobiecości". Obdarzony wyobraźnią malarza, stosujący stałe motywy plastyczne w filmach (np. ważny dla Satyriconu i Casanovy ogień jako, sięgający psychologii głębi Junga, znak duchowej metamorfozy), wrażliwy na fenomen twarzy (miał prywatne albumy z fotografiami ekscentrycznych twarzy, a tak wyglądających ludzi z chęcią angażował do filmów) Fellini był też uwrażliwiony muzycznie, czego prostym przejawem stała się przyjaźń i współpraca z Nino Rotą. Pomysłem, zmarłego wkrótce kompozytora, była "Próba orkiestry" (1979), ujęta jako metafora społeczeństwa (zespół orkiestrowy) i wodza (dyrygent), ale też najprościej jako film o sile muzyki. Także niedoceniony przez krytykę film "A statek płynie" (1983), historia (fikcyjna) rejsu tuż przed I wojna światową, którego celem jest rozsypanie nad morzem prochów słynnej śpiewaczki operowej - to dzieło o muzyce, przesycone nią wzniośle i groteskowo (Schubert grany przez ekscentrycznych staruszków w kuchni, popisy śpiewacze w kotłowni statku, aria z Aidy Verdiego na pożegnanie zmarłej divy), również dzieło o sztuce, wskazujące (muzyka) i demaskujące (kamera cofająca się, by ukazać plan filmowy: makietę statku, plastikowe morze i samego Felliniego) sztukę jako kreację. Swoiste pożegnanie z iluzją kreacji to "Ginger i Fred" (1985, po raz ostatni Giulietta Masina, a przedostatni Marcello Mastroianni, który pojawi się jeszcze w Wywiadzie - na planie u Felliniego), groteskowy obraz kiczowatego widowiska telewizyjnego jako żałosnej namiastki kreacji. Ostatni film Felliniego Głos księżyca jest ciepłym podsumowaniem wszystkich wątków obecnych w jego poprzednich filmach. Osobne miejsce w dorobku reżysera zajmują filmy dokumentalne: "Klowni" (obraz zawsze bliskiego Felliniemu świata cyrku) i "Wywiad" (swoisty autokomentarz do własnej twórczości), nawet tu jednak Fellini buduje fascynujące nastrojem widowisko. Tak w słynnej scenie z "Wywiadu", kiedy postarzali Marcello Mastroianni i Anita Ekberg oglądają siebie samych sprzed lat - w kadrach "Słodkiego życia". Fellini zyskał wcześnie legendarną sławę, uznany za jednego z artystów przełomowych dla sztuki filmowej, zwłaszcza jako autor "Osiem i pół". Cenili go inni reżyserzy, a Ingmar Bergman odwiedził go (wraz z aktorką Liv Ullmann) na planie "Satyriconu", proponując wspólną realizację filmu o kobietach, do czego jednak nie doszło. Federico Fellini zmarł w roku otrzymania specjalnej nagrody Akademii Filmowej za całokształt twórczości. Niedługo po nim zmarła jego żona, Giulietta Masina. Oboje pochowano w Rimini.
Filmografia
Scenariusz
Średnia
Twoja ocena
Rok
Głos z księżyca
1989
Wywiad
(również) (historia)
1987
Ginger i Fred
(również) (historia)
6.8 1986
A statek płynie
7.1 1983
Miasto kobiet
(również) (historia)
7.1 1980
Próba orkiestry
(również) (historia)
1978
Casanova
7.4 1976
Pasqualino Cammarata... capitano di fregata
(pomysłodawca) (niewymieniony w czołówce)
- 1974
Amarcord
(również) (historia)
7.4 1973
Rzym
(również) (historia)
7.1 1972
Klauni
- 1970
Satyricon
6.8 1969
Historie niesamowite
(adaptacja) (segment "Toby Dammit")
6.7 1968
Giulietta i duchy
(również) (historia)
7.0 1965
Osiem i pół
(również) (historia)
7.6 1963
Boccaccio '70
(segment "Le tentazioni del dottor Antonio")
6.9 1962
Słodkie życie
(również) (historia)
7.9 1960
Fortunella
- 1958
Noce Cabirii
(również) (historia)
7.5 1957
Niebieski ptak
7.2 1955
La strada
(również) (historia)
7.7 1954
Wałkonie
(również) (historia)
7.2 1953
Miłość w mieście
- 1953
Il brigante di Tacca del Lupo
- 1952
Biały szejk
(również) (historia)
6.8 1952
Pokojówka o miłym wyglądzie poszukuje...
- 1951
Miasto się broni
(również) (historia)
- 1951
Franciszek, kuglarz boży
(współpraca)
7.2 1950
Światła variete
(również) (historia)
1950
Droga nadziei
(również) (historia)
1950
Pod niebem Sycylii
1949
Młyn na Padzie
- 1949
Bez litości
(również) (historia)
- 1948
Miłość
(historia) (segment "Il miracolo")
1948
Zbrodnia Giovanniego Episcopo
- 1947
Przewoźnik
- 1947
Czarny orzeł
(niewymieniony w czołówce)
- 1946
Paisa
(również) (dialogi) (historia)
1946
Kto go widział?
(również) (historia)
- 1945
Rzym, miasto otwarte
6.9 1945
Campo de' fiori
(adaptacja)
- 1943
Ostatnia dorożka
- 1943
Avanti c'è posto...
(historia)
- 1942
I cavalieri del deserto
- 1942
Reżyseria
Średnia
Twoja ocena
Rok
Głos z księżyca
1989
Wywiad
1987
Ginger i Fred
6.8 1986
A statek płynie
7.1 1983
Miasto kobiet
7.1 1980
Próba orkiestry
1978
Casanova
7.4 1976
Amarcord
7.4 1973
Rzym
7.1 1972
Klauni
- 1970
Satyricon
6.8 1969
Toby Dammit
- 1968
Historie niesamowite
(segment "Toby Dammit")
6.7 1968
Giulietta i duchy
7.0 1965
Osiem i pół
7.6 1963
Boccaccio '70
(segment "Le tentazioni del dottor Antonio")
6.9 1962
Słodkie życie
7.9 1960
Noce Cabirii
7.5 1957
Niebieski ptak
7.2 1955
La strada
7.7 1954
Wałkonie
7.2 1953
Miłość w mieście
- 1953
Biały szejk
6.8 1952
Światła variete
1950
Bez litości
(współreżyser)
- 1948
Miłość
(asystent) (segment "Miracolo, Il")
1948
Paisa
(asystent) (niewymieniony w czołówce)
1946
Rzym, miasto otwarte
(asystent) (niewymieniony w czołówce)
6.9 1945
Aktorzy
Średnia
Twoja ocena
Rok
Jak dziwnie mieć na imię Federico
On sam (zdjęcia archiwalne) (niewymieniony w czołówce)
- 2013
Niech żyje wolność
On sam (zdjęcia archiwalne) (niewymieniony w czołówce)
2013
Dai nostri inviati: La Rai racconta la Mostra del Cinema di Venezia 1980-1989
On sam (zdjęcia archiwalne)
- 2013
Giovanna Cau - Diversamente giovane
On sam (zdjęcia archiwalne)
- 2011
Gilles Jacob - Obywatel Cannes
On sam (zdjęcia archiwalne)
2010
Hollywood sul Tevere
On sam (zdjęcia archiwalne)
- 2009
Wywiad
On sam (niewymieniony w czołówce)
1987
Taksówkarz
On sam
- 1983
Io sono Anna Magnani
On sam
- 1979
E il Casanova di Fellini?
On sam
- 1975
Diario segreto di Amarcord
On sam
- 1974
Byliśmy tacy zakochani
Federico Fellini
1974
Rzym
On sam (niewymieniony w czołówce)
7.1 1972
Klauni
On sam
- 1970
Fellinikon
On sam
- 1969
Miłość
Włóczęga (segment "Il miracolo") (niewymieniony w czołówce)
1948
Kostiumy
Średnia
Twoja ocena
Rok
Casanova
(niewymieniony w czołówce)
7.4 1976
Producenci
Średnia
Twoja ocena
Rok
Światła variete
współproducent
1950
Więcej informacji

Proszę czekać…